TEN Del C för högre betyg D-A. OBS TEN Del C förutsätter redan godkända TEN Del A och TEN Del B
- Inlämningsdatum 2 jun 2020 av 18:00
- Poäng 0
- Lämnar in en filuppladdning
- Tillgänglig 2 jun 2020 kl 14:00–2 jun 2020 kl 21:00 7 timmar
ANVISNINGAR
KTH Allmäna anvisningar för digital examination på distans.
De är allmäna anvisningar som generellt kan tillämpas för examination alla kurser. Varje kurs har specifika anvisningar som examinator tydliggör för den kursen, t.ex med eller utan zoom-vakter.
https://intra.kth.se/utbildning/e-larande/examination-pa-dista/information-till-stu
Hederskodex vid digital examination för studenter och lärare vid CBH
Kontroll av kunskap och färdigheter ska vara en värdefull del av utbildningen. Läraren ska alltid försöka utforma såväl laborationer, hemuppgifter etc. som tentamina med tanke på detta.
Hederskodexen syftar till att studenterna ska ta sina studier på allvar och sätta en ära i att göra sina uppgifter självständigt och på ett seriöst sätt för att nå en god inlärning.
Studenten
Studenten ska ärligt redovisa vad han/hon gjort själv och vad han/hon inte gjort själv. Kopiering av text eller programkod är ohederligt.
Läraren
Läraren ska sträva efter att ge uppgifter som inte frestar till kopiering. De bör vara rimligt svåra i relation till kursens lärandemål och bedömningen av studenternas arbetsinsatser ska vara korrekt.
Vad är examination
Alla kurser examineras. Allt som bidrar till bedömningen av om en student klarat en kurs eller vilket betyg han/hon ska ha är examination. Alternativa examinationsformer bygger på förtroende och kräver stort ansvarstagande från de studerandes sida. En förutsättning för att den alternativa examinationen ska fungera som kunskapskontroll är att studenterna gör uppgifterna själva. Den student som inte gör uppgiften själv har inte fått de åsyftade kunskaperna och färdigheterna. Studierna ska vidare inte bara ge kunskaper utan även förbereda för arbetslivet där höga krav ställs på den anställdes eget kunnande.
Enligt den förordning som gäller för högskolan får disciplinära åtgärder vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas, dvs. försöker fuska. Läraren är enligt samma förordning skyldig att anmäla grundad misstanke om fusk. Fuskärenden behandlas i KTH:s disciplinnämnd där rektor är ordförande.
Del A kan examineras godkänd genom fyra under kursen godkända kontrollskrivningar, alternativt likvärdiga vid skriftlig tentamen godkända del A uppgifter motsvarande innehåll i de fyra kontrollskrivningarna. Del A motsvarar att förklara lärandemåls baskunskap. Missad kontrollskrivning 1-4 kan tillgodoräknas med på tentamen godkänd Del A uppgift 1-4
Godkända KS1, KS2, KS3 och KS4 ger godkänd TEN Del A.
Del B kan examineras godkänd genom fyra under kursen godkända laborationsrapporter av sex möjliga. Del B uppgifter motsvarar tillämpning av lärandemåls baskunskaper. Del B uppgifter är avsedda för arbetsgrupper. Fyra godkända laborationsuppgifter ger godkänd TEN del B
Med godkänd TEN Del A + TEN Del B uppnås TEN betyg E
Med godkänd TEN Del A + TEN Del B o c h 6, s e x, godkända laborationsuppgifter är möjligt att examineras TEN del C, skriftlig tentamen
TEN Del C skriftlig tentamen motsvarar tillämpning, analys och värdering av lärandemåls baskunskaper, teori och kalkyl, för möjligt betyg TEN D-A. Skriftlig tentamen är 4 timmar.
examinerar för högre betyg D-A genom skriftlig tentamen som förutsätter godkänd
TEN DEL A genom under kursen godkända KS1, KS2, KS3 och KS4 eller likvärdiga uppgifter vid skriftlig tentamen (se separat länk för digital exmination TEN Del A)
samt
godkänd TEN DEL B med 6 godkända laborationsuppgifter med tentamens-förberedande uppgifter som utförs under kursen, ej vid tentamenstillfälle. För tydlighet, påbörja inte, lämna inte in Del C om något från TEN Del A eller TEN Del B saknas, ej är godkänt
skrivtid
Ta själv ansvar för och bevaka att Du gör inlämning inom Din skrivtid !
När du är klar - eller om tiden är på väg ta slut - 'Lämna in uppgift'
Lämnar Du in efter Din skrivtid, så rättas tyvärr ej Din inlämning.
240 minuter är ordinarie skrivtid. Du får inte en påminnelse.
Inlämningen är fortfarande öppen för förlängd skrivtid efter ordinarie tid
Registrerad FUNKA har +50% skrivtid. Du får inte en påminnelse.
Om Du behöver +20 minuter för att se igenom att dokument och filer är riktigt räknade och uppladdade, så godkänns det förutsatt Du skriver att Du har valt att använda de extra + 20 minuter för administration av inlämningen. Du behöver inte precisera extra tiden mer än +20 minuter. Den möjliga extra tiden för filhantering har ej påverkan på betygsbedömning, men är bra och viktig för framtida planering att bättre kunna bedöma vilken extra tid online-tenta hantering tar för er studenter.
Hjälpmedel
Du får ha valfria hjälpmedel. När Du lämnar in bekräftar Du att det är Du själv som har skrivit inlämningen, dvs att det är egenförfattad text och egna utförda kalkyler.
Du har eget ansvar för Din inlämning och eget ansvar att inte medverka till otillåten hjälp
Misstanke om fusk, otillåten hjälp och plagiering måste kursens lärare anmäla men bedöms inte av kursens lärare, utan lämnas vidare till KTH disciplinnämnd för prövning. Disciplinnämnden gör en formell granskning av vad som skett i närvaro av jurist och den expert som kan behövas för bedömning. Du kan själv behöva bevisa att du har den kunskap som finns i inlämningen. Både den som lämnat otillåten hjälp och den som tagit emot otillåten hjälp kan få sina studier påverkade. Prövningar registreras och finns kvar i register även vid 'friande utslag'. Prövning med 'fällande' utslag leder normalt till kortare eller längre avstängning från möjlighet att vara på skolan, delta i undervisning, kommunicera med lärare och studievägledare om studier under avstängningsperioden, vid fällande prövning för fusk, otillåten hjälp, falsk identitet eller plagiering.
Fungerande dator
Du använder egen dator. Se till på förhand att din valda dator fungerar väl med strömförsörjning, webbläsare och att Du är inloggad i Canvas. Du ansvarar själv för att din valda dator fungerar. Om Du inte kan lämna in pga den valda datorn ej fungerar så missar Du tyvärr tillfället,
dvs Du får i n t e en alternativ möjlighet.
Canvas inloggning
OBS Du behöver vara Canvas-inloggad för att ha tillgång till funktionen 'Lämna in uppgift'.
Du ser upp i vänstra hörnet av Canvas en nyckelsymbol som du klickar på för att logga in.
Ser Du fortfarande en nyckelsymbol, så är Du inte inloggad i Canvas.
Klicka på nyckelsymbolen uppe till vänster för att logga in.
Är Du inte inloggad i Canvas ser Du ingen funktion 'Lämna in uppgift.
Är du inloggad så ser Du en funktion 'Lämna in uppgift'.
Skriv Din inlämning för hand ! FUNKA student har godkänd möjlighet att skriva på dator.
Skriv tydligt på Din inlämning
namn
personnummer
antal inlämnade sidor
antal uppladdade filer
Ta bilder av Dina inlämningar och ladda upp enbart kända filformat som inlämning
Instruktioner om hur man scannar och lämnar in handskriven text som pdf finns här:
Tänk på att kontrollera att din handstil och textstorlek i kombination med val av penna och papper skapar läsbara filer med skanningsappen, d.v.s. att texten har god kontrast mot papperet.
Genom att lämna in bekräftar du även
* att Du har läst igenom hela texten ovan
* att det är Du själv som har skrivit inlämningen utan otillåten hjälp
Om Du har tid skriv gärna av följande som sista sida av inlämningen
'Jag försäkrar att jag har tagit del av och kommer att följa de regler som gäller för tentamen i kursen Jag kommer inte att använda några otillåtna hjälpmedel och jag kommer att lösa uppgifterna självständigt utan hjälp från någon annan.'
Skriv under med datum, namnteckning och namnförtydligande och lägg med inlämningen
Din inlämning
Med funktionen 'Lämna in uppgift' öppnar du för att ladda upp en fil.
Med funktionen 'Lämna in uppgift' lämnar du in genom att ladda upp fil(er)
Skriv tydligt i ett separat meddelande antal uppladdade filer
Din inlämning får en tidslogg.
R e s e r v - lösning för inlämning vid tentatillfället
Fungerar inte något alternativ ovan för Din inlämning, så kan Du som r e s e r v - lösning maila Din inlämning med bilagor, och då gäller samma inlämningstid för tiden för skickat mail. För att Din inlämning med reservlösning via mail ska vara giltig behöver du även efter inlämningstiden skicka ett kort mail som förklarar varför Din inte har använt planerade inlämningsalternativen och tydligt ange vad som ej fungerat med Canvas.
Muntlig uppföljning av inlämning av digital examination
Påföljande arbetsdag efter tentamen (dvs på måndag om tentan är på en fredag) kommer en länk till Doodle att läggas ut som ett meddelande på kurswebben för att boka tid påföljande vecka för muntlig uppföljning via zoom av Din inlämning. Vid muntlig uppföljning behöver Du likvärdigt som vid skriftlig tentamen kunna redogöra för innehållet i Din inlämning, utan stöd av dokument.
Kan Du inte utan stöd av dokument likvärdigt redogöra för innehållet i Din inlämning påverkar det bedömning och tentamensbetyg och kan tyvärr även medföra ej godkänd inlämning.
Lycka till med tentamensförberedelser !
Bedömningsgrund för TEN Del C
(betyg E) formulerar grundläggande metoder och teori
(betyg E) definierar viktiga begrepp
(betyg E) tillämpar teori och metod på grundläggande uppgifter
(betyg D) till del utförda, till del begränsade lösningar
(betyg D) tillämpar teori och metod på mer avancerade frågeställningar inom någon del av kursen
(betyg C) har i genomsnitt bra lösningar, med enstaka brister
(betyg C) tillämpar teori och metod på mer avancerade frågeställningar inom flera examinerade delar av kursen
(betyg B) har i genomsnitt väl utförda lösningar, med ett fåtal brister
(betyg B) tillämpar teori och metod på mer avancerade frågeställningar inom alla examinerade delar e l l e r löser problem som kombinerar flera delar av kursen
(betyg A) tillämpar teori och metod på mer avancerade frågeställningar inom alla examinerade delar av kursen o c h i frågeställningar som kombinerar flera delar av kursen somvisar bredd och djup i kompetens, där kvalitet värderas högre än kvantitet.
(betyg A) har utmärkta, mycket väl utförda riktigt beräknadelösningar, med tydligt korrekt formulerat innehåll och rättvisande analys
TENTAMEN DEL C
Datum, kurskod, namn VT20 HU1800 Extern Redovisning
kursmoment ordinarie TEN1 4,5 hp Del C för högre betyg D-A
Examinator Peter Sillén
TEN Del C examinerar för högre betyg D-A genom skriftlig tentamen som förutsätter godkänd
TEN DEL A genom under kursen godkända KS1, KS2, KS3 och KS4 eller likvärdiga uppgifter vid skriftlig tentamen samt godkänd TEN DEL B med 6 godkända laborationsuppgifter. För tydlighet, påbörja inte, lämna inte in Del C om något från Del A eller Del saknas, ej är godkänt
TEN Del C skriftlig tentamen motsvarar analys, värdering och tillämpning av lärandemåls baskunskaper, genom att visa Din kompetens för fyra, ej fler ej färre, av Dig själv valda lärandemål.
Två valda lärandemål ska redovisas huvudsakligen text, t.ex teori, företagsexempel, egen analys
Två valda lärandemål ska redovisa huvudsakligen kalkyl, t.ex tillämpning av metod med egen analys
Du väljer själv hur Du strukturerar och formulerar Din inlämning vid skriftlig tentamen.
Det är en avsikt med TEN Del C att Du kan förbereda Din inlämning genomtänkt på förhand med analys, beskrivning, resonemang, och tillämpning
Lycka till !
1 redogöra för relevanta aspekter av hållbar utveckling
2 redogöra för hur hållbart entreprenörskap kan höja kvalitet och resultat genom att ta tillvara mänskliga resurser och behov
3 redovisningens roll för beslutsfattande
4 kunna tillämpa lagar som reglerar företagens redovisning, rapportering och beskattning
grunder, teoretiska utgångspunkter, centrala begrepp inom redovisning med betoning på mindre
företag, framförallt aktiebolag
5 beskattning, samt miljö- och hållbarhetsredovisning
6 identifiera, strukturera, kalkylera och analysera varutransaktioner, andra affärshändelser, periodiseringar och grundläggande värdering av tillgångar
7 upprätta bokslut och redogöra för resultat och ekonomisk ställning
(8 använda enklare bokföringsprogram för affärshändelser, bokslut och rapport – ej tentamen)
9 analysera räkenskaper, bokslut och årsredovisning
10 värderingsproblem i samband med bokslut
11 eget kapital i olika företagsformer
12 en revisors roll och ansvar
13 grunder för svensk och internationell redovisningspraxis
14 grundläggande skattefrågor