• kth.se
  • Studentwebben
  • Intranät
  • kth.se
  • Studentwebben
  • Intranät
Logga in
HU1800 VT20 (61035)
TEN Del A vid skriftlig tentamen (motsvarar KS1-KS4)
Hoppa över till innehåll
Översikt
  • Logga in
  • Översikt
  • Kalender
  • Inkorg
  • Historik
  • Hjälp
Stäng
  • Min översikt
  • HU1800 VT20 (61035)
  • Uppgifter
  • TEN Del A vid skriftlig tentamen (motsvarar KS1-KS4)
  • Startsida
  • Uppgifter
  • Sidor
  • Filer
  • Kursöversikt
  • Moduler
  • Samarbeten
  • Video Recording
  • Media Gallery
  • Course Evaluation

TEN Del A vid skriftlig tentamen (motsvarar KS1-KS4)

  • Inlämningsdatum 2 jun 2020 av 18:00
  • Poäng 0
  • Lämnar in en filuppladdning
  • Tillgänglig 2 jun 2020 kl 14:00–2 jun 2020 kl 21:00 7 timmar
Den här uppgiften låstes 2 jun 2020 kl 21:00.

KTH ALLMÄNA ANVISNINGAR för digital examination på distans.

De är allmäna anvisningar som generellt kan tillämpas för examination alla kurser. Varje kurs har specifika anvisningar som examinator tydliggör för den kursen, t.ex med eller utan zoom-vakter.

https://intra.kth.se/utbildning/e-larande/examination-pa-dista/information-till-stu (Länkar till en externa sida.)

 

Hederskodex vid digital examination för studenter och lärare vid CBH

 Kontroll av kunskap och färdigheter ska vara en värdefull del av utbildningen. Läraren ska alltid försöka utforma såväl laborationer, hemuppgifter etc. som tentamina med tanke på detta.

Hederskodexen syftar till att studenterna ska ta sina studier på allvar och sätta en ära i att göra sina uppgifter självständigt och på ett seriöst sätt för att nå en god inlärning.

Studenten

Studenten ska ärligt redovisa vad han/hon gjort själv och vad han/hon inte gjort själv. Kopiering av text eller programkod är ohederligt.

Läraren

Läraren ska sträva efter att ge uppgifter som inte frestar till kopiering. De bör vara rimligt svåra i relation till kursens lärandemål och bedömningen av studenternas arbetsinsatser ska vara korrekt.

Vad är examination

Alla kurser examineras. Allt som bidrar till bedömningen av om en student klarat en kurs eller vilket betyg han/hon ska ha är examination. Alternativa examinationsformer bygger på förtroende och kräver stort ansvarstagande från de studerandes sida. En förutsättning för att den alternativa examinationen ska fungera som kunskapskontroll är att studenterna gör uppgifterna själva. Den student som inte gör uppgiften själv har inte fått de åsyftade kunskaperna och färdigheterna. Studierna ska vidare inte bara ge kunskaper utan även förbereda för arbetslivet där höga krav ställs på den anställdes eget kunnande.

Enligt den förordning som gäller för högskolan får disciplinära åtgärder vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas, dvs. försöker fuska. Läraren är enligt samma förordning skyldig att anmäla grundad misstanke om fusk. Fuskärenden behandlas i KTH:s disciplinnämnd där rektor är ordförande.

 

 

ANVISNINGAR  för kurs HU1800

TEN Del A  examinerar likvärdigt med KS1, KS2, KS3 och KS4.

 

Ta själv ansvar för och bevaka att Du gör inlämning inom Din skrivtid !

När du är klar - eller om tiden är på väg ta slut - 'Lämna in uppgift'

Lämnar Du in efter Din skrivtid, så rättas tyvärr ej Din inlämning.

240 minuter är ordinarie skrivtid. Du får inte en påminnelse.

Inlämningen är fortfarande öppen för förlängd skrivtid efter ordinarie tid

Registrerad FUNKA har +50% skrivtid. Du får inte en påminnelse.

Om Du behöver +20 minuter för att se igenom att dokument och filer är riktigt räknade och uppladdade, så godkänns det förutsatt Du skriver att Du har valt att använda de extra + 20 minuter för administration av inlämningen. Du behöver inte precisera extra tiden mer än +20 minuter. Den möjliga extra tiden för filhantering har ej påverkan på betygsbedömning, men är bra och viktig för framtida planering att bättre kunna bedöma vilken extra tid online-tenta hantering tar för er studenter.

 

Hjälpmedel

Du får ha valfria hjälpmedel. När Du lämnar in bekräftar Du att det är Du själv som har skrivit inlämningen, dvs att det är egenförfattad text och egna utförda kalkyler.

 

Du har eget ansvar för Din inlämning och eget ansvar att inte medverka till otillåten hjälp

Misstanke om fusk, otillåten hjälp och plagiering måste kursens lärare anmäla men bedöms inte av kursens lärare, utan lämnas vidare till KTH disciplinnämnd för prövning. Disciplinnämnden gör en formell granskning av vad som skett i närvaro av jurist och den expert som kan behövas för bedömning. Du kan själv behöva bevisa att du har den kunskap som finns i inlämningen. Både den som lämnat otillåten hjälp och den som tagit emot otillåten hjälp kan få sina studier påverkade. Prövningar registreras och finns kvar i register även vid 'friande utslag'. Prövning med 'fällande' utslag leder normalt till kortare eller längre avstängning från möjlighet att vara på skolan, delta i undervisning, kommunicera med lärare och studievägledare om studier under avstängningsperioden, vid fällande prövning för fusk, otillåten hjälp, falsk identitet eller plagiering.

 

Fungerande dator

Du använder egen dator. Se till på förhand att din valda dator fungerar väl med strömförsörjning, webbläsare och att Du är inloggad i Canvas. Du ansvarar själv för att din valda dator fungerar. Om Du inte kan lämna in pga den valda datorn ej fungerar så missar Du tyvärr tillfället,

dvs Du får i n t e en alternativ möjlighet.

 

 

Canvas inloggning

OBS Du behöver vara Canvas-inloggad för att ha tillgång till funktionen 'Lämna in uppgift'.

Du ser upp i vänstra hörnet av Canvas en nyckelsymbol som du klickar på för att logga in.

Ser Du fortfarande en nyckelsymbol, så är Du inte inloggad i Canvas.

Klicka på nyckelsymbolen  uppe till vänster för att logga in.

Är Du inte inloggad i Canvas ser Du ingen funktion 'Lämna in uppgift.

Är du inloggad så ser Du en funktion 'Lämna in uppgift'.

 

 

Skriv Din inlämning på valfritt sätt för hand eller på dator !

Skriv tydligt på Din inlämning

namn 

personnummer 

antal inlämnade sidor 

antal uppladdade filer

Ta bilder av Dina inlämningar och ladda upp enbart kända filformat som inlämning

Instruktioner om hur man scannar och lämnar in handskriven text som pdf finns här:

https://www.kth.se/student/kurs/tentamen/tentamen-pa-distans/lamna-in-handskriven-text-i-canvas-1.972798 (Länkar till en externa sida.)

 

Tänk på att kontrollera att din handstil och textstorlek i kombination med val av penna och papper skapar läsbara filer med skanningsappen, d.v.s. att texten har god kontrast mot papperet.

 

 

Genom att lämna in bekräftar du även

* att Du har läst igenom hela texten ovan 

* att det är Du själv som har skrivit inlämningen utan otillåten hjälp

Skriv gärna av följande som sista sida av inlämningen KTH Hederskodex

'Jag försäkrar att jag har tagit del av och kommer att följa de regler som gäller för tentamen i kursen Jag kommer inte att använda några otillåtna hjälpmedel och jag kommer att lösa uppgifterna självständigt utan hjälp från någon annan.'

Skriv under med datum, namnteckning och namnförtydligande och scanna och lägg med inlämningen

 

 

Din inlämning 

Med funktionen 'Lämna in uppgift' öppnar du för att ladda upp en fil.

Med funktionen 'Lämna in uppgift' lämnar du in genom att ladda upp fil(er)

Skriv tydligt i ett separat meddelande antal uppladdade filer

Din inlämning får en tidslogg.

 

 

R e s e r v - lösning för inlämning vid tentatillfället

Fungerar inte något alternativ ovan för Din inlämning, så kan Du som r e s e r v - lösning maila Din inlämning med bilagor, och då gäller samma inlämningstid för tiden för skickat mail. För att Din inlämning med reservlösning via mail ska vara giltig behöver du även efter inlämningstiden skicka ett kort mail som förklarar varför Din inte har använt planerade inlämningsalternativen och tydligt ange vad som ej fungerat med Canvas.

 

Examination bedömningsgrund 

(E) formulerar grundläggande metoder och teori

(E) definierar viktiga begrepp

(E) tillämpar teori och metod på enkla problem

 

Lycka till med tentamen !

 

 

 

 

 

 

TENTAMEN DEL A

Datum, kurskod, namn VT20 HU1800 Extern Redovisning
kursmoment ordinarie TEN1 4,5 hp Del A, likvärdig med under kursen KS1, KS2, KS3, KS4 
Examinator Peter Sillén

Hjälpmedel är valfria, men inlämning ska vara självständigt skriven egen text och självständigt utförda egna kalkyler, i annat fall ska källor redovisas

 

TEN A - BEGREPPSDEL

Godkänd Begreppsdel når Du genom att sätta samtliga 10 begrepp nedan i ett korrekt, kortfattat sammanhang tillsammans med en teori-definition och en kortfattad formulering om ett påhittat företag som du också ger ett namn.

Svar i punktform var begrepp för sig är godkänt.

Svar med sammanhängande text som knyter ihop begreppen är godkänt. 

Genom text Du skriver med Ditt påhittade företags namn  definierar Du rättvisande och tydligt tydligt varje begrepps betydelse.

Examinationen är att du kan definiera begreppen genom ett företagsexempel för varje ord, eller ett företagsexempel för flera ord - så som  Du själv väljer att skriva.

Att definiera begreppets betydelse är inte tillräckligt för godkänd, eftersom kursboken är ett tillåtet hjälpmedel.

Textinlämningarna granskas av verktyget 'URKUND'

Om Din inlämnade text i URKUND har >50% överensstämmelse med annan students inlämmnade text, riskerar båda inlämningar lämnas för granskning och prövning av KTH disciplinnämnd

 

Begrepp motsvarande  KS1

HU1800 VT20 KS1 begrepp.pdf Download HU1800 VT20 KS1 begrepp.pdf

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

 

Begrepp motsvarande  KS2

HU1800 VT20 KS2 begrepp.pdf Download HU1800 VT20 KS2 begrepp.pdf

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

 

Begrepp motsvarande  KS3

HU1800 VT20 KS3 begrepp.pdf Download HU1800 VT20 KS3 begrepp.pdf

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

 

Begrepp motsvarande  KS4

HU1800 VT20 KS4 begrepp.pdf Download HU1800 VT20 KS4 begrepp.pdf

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

 

 

 

TEN A - KALKYLDEL

Uppgifter motsvarar exempel i anvisade KS kapitel i kurslitteratur 'Den Nya Affärsredovisningen' 

Godkänd Kalkyldel når Du - med viss begränsad tolerans för fel - genom att lösa motsvarande KS1 två kalkyler, KS2 två kalkyler, KS3 två kalkyler, KS4 två kalkyler

Har Du påbörjat kalkyl riktigt, så får Du möjlighet att komplettera, även om den inte är helt klar under tid. Om Du saknar någon data, gör ett eget antagande som Du kort förklarar. Du når inte lärare för frågor på mobil eller mail under digital examination.

 

 

Motsvarande KS1 - kalkyl 11 och kalkyl 12

HU1800 VT20 KS1 kalkyl 11 och 12.pdf Download HU1800 VT20 KS1 kalkyl 11 och 12.pdf

 

Motsvarande KS2 - kalkyl 11 och kalkyl 12

HU1800 VT20 KS2 kalkyl 11.pdf Download HU1800 VT20 KS2 kalkyl 11.pdf

HU1800 VT20 KS2 kalkyl 12.pdf Download HU1800 VT20 KS2 kalkyl 12.pdf

 

Motsvarande KS3 - kalkyl 11 och kalkyl 12

HU1800 VT20 KS3 kalkyl 11 och 12.pdf Download HU1800 VT20 KS3 kalkyl 11 och 12.pdf

 

Motsvarande KS4 - kalkyl 11 och kalkyl 12

HU1800 VT20 KS4 kalkyl 11.pdf Download HU1800 VT20 KS4 kalkyl 11.pdf

HU1800 VT20 KS4 kalkyl 12.pdf Download HU1800 VT20 KS4 kalkyl 12.pdf

 

Inlämning

När du är klar - eller om tiden är på väg ta slut - 'Lämna in uppgift'

Det är viktigt att lämna inom skrivtid. Inlämning efter skrivtid rättas ej

 

1591113600 06/02/2020 06:00pm
Inkludera en beskrivning
Ytterligare kommentarer:
Maxresultat för gradering till > poäng
Inkludera en bedömningstitel

Matris

Hitta matris
Inkludera en titel
Hitta en matris
Titel
Du har redan bedömt studenter med den här matrisen. Större ändringar kan påverka resultaten för deras uppgifter.
 
 
 
 
 
 
 
     
Det går inte att ändra en matris efter att du börjat använda den.  
Titel
Kriterier Bedömningar Poäng
Det här kriteriet är länkat till ett lärandemål Beskrivning av kriterium
tröskel: 5 poäng
Redigera beskrivning av kriterium Ta bort kriterium rad
5 till >0 poäng Full poäng blank
0 till >0 poäng Inga poäng blank_2
Det här området kommer användas av utvärderaren för kommentarer relaterade till det här kriteriet.
poäng
  / 5 poäng
--
Ytterligare kommentarer
Det här kriteriet är länkat till ett lärandemål Beskrivning av kriterium
tröskel: 5 poäng
Redigera beskrivning av kriterium Ta bort kriterium rad
5 till >0 poäng Full poäng blank
0 till >0 poäng Inga poäng blank_2
Det här området kommer användas av utvärderaren för kommentarer relaterade till det här kriteriet.
poäng
  / 5 poäng
--
Ytterligare kommentarer
Poängsumma: 5 av 5