• kth.se
  • Studentwebben
  • Intranät
  • kth.se
  • Studentwebben
  • Intranät
Logga in
DD1390/91 prosam 19/20
Uppsats period 3 2019/2020: Plagiering och eget ansvar
Hoppa över till innehåll
Översikt
  • Logga in
  • Översikt
  • Kalender
  • Inkorg
  • Historik
  • Hjälp
Stäng
  • Min översikt
  • DD1390/91 prosam 19/20
  • Uppgifter
  • Uppsats period 3 2019/2020: Plagiering och eget ansvar
  • Startsida
  • Moduler
  • Quiz
  • Media Gallery
  • Course Evaluation

Uppsats period 3 2019/2020: Plagiering och eget ansvar

  • Inlämningsdatum Inget inlämningsdatum
  • Poäng 2

Gör först förberedelserna som beskrivs på seminarieuppgiftssidan.

Skriftlig reflektion för årskurs 1 (prosam19)

Skriv en reflekterande text på 500-900 ord som besvarar nedanstående frågor.

  • Man brukar säga att högskolestudier kräver större eget ansvar än gymnasiestudier. Hur känner du att du tagit ansvar för dina studier i höstas jämfört med i gymnasiet?
  • Reflektera över graden av plagiering i följande exempel:
    1. Du lämnar in en hemuppgift som innehåller ett citerat stycke från en text som du hittat på webben. Du har angett källan.
    2. Du gör en datorlabb tillsammans med en kompis. Ni har gjort olika delar av koden och satt er in i och granskat den andras kod.
    3. Du löser en hemuppgift i en fyrapersonsgrupp. Sen lämnar du in en lösning men du förstår inte själv vissa delar av lösningen.
    4. Du får en labblösning från en kompis, sätter dig in i den och skriver sedan ett eget program som bygger på kompisens lösning och redovisar programmet för labbassen (som ditt eget).
    5. Du har löst en labb men en av dina kompisar har inte gjort det, så du skickar din lösning till honom för att hjälpa honom.
    6. Du översätter en tidningsartikel från engelska till svenska och skickar in den som din skriftliga reflektion i prosamkursen.
  • Varför är det olämpligt att plagiera inlämningsuppgifter och datorlabbar även då risken för upptäckt är liten? Använd gärna utilitarism, pliktetik och dygdetik för att ta fram olika aspekter.
  • Vid utformning av examination för en kurs finns det en motsättning mellan att utforma examinationen så att det ska bli svårt att fuska utan att bli upptäckt och att utforma den så att examinationens pedagogiska funktion och återkopplingen blir maximal. Vad är viktigast, det vill säga vad ska lärarna lägga ner mest tid på i examinationen?
  • Reflektera över vad du fick ut av etikmomentet i period 2 och vad en civilingenjör har för nytta av att ha färdigheter i etik.
  • Planerar du att ändra din studieteknik i period 3-4 jämfört med i höstas?

Skriftlig reflektion för årskurs 2 och 3 (prosam18, prosam18s, prosam17, prosam17s)

Gör en skriftlig reflektion på 600-1000 ord där du reflekterar kring nedanstående frågor. Tänk  på att reflektionen i vissa delar ska nå upp till nivå 3-4 (beskrivning av reflektionsnivåer) för att full poäng ska kunna ges. Ta gärna ut svängarna i reflektionen och visa att du kan argumentera för dina ställningstaganden.

  • Reflektera över plagiering, fusk, eget ansvar och hederskodexen. Alla fyra termerna ska ingå i reflektionen. Utgå från förberedelsetexterna och ta gärna inspiration från frågorna för årskurs 1 ovan.
  • Reflektera över vad du fick ut av etikmomentet i period 2 i årskurs 1 (senare för den som antagits till högre årskurs) och vad en civilingenjör har för nytta av att ha färdigheter i etik.
  • Reflektera över dina studier och studieteknik i period 2 och över vårens kurser.

Format och inlämning

På första raden ska du skriva ditt namn, ditt gruppnummer och din kursomgång (prosam19, prosam18 etc). 

Om du inte minns ditt gruppnummer hittar du det under "Omdömen" i menyn till vänster.

Dokumentet ska vara sparat i PDF. Skriv dokumentet i godtycklig ordbehandlare och spara det som PDF. Om du gör dokumentet i Gedit kan du skriva ut det på PDF genom att välja "print to file" i Print-menyn. I MS Word kan man ofta skriva ut på en "PDF-skrivare" alternativt spara som PDF. I OpenOffice och LibreOffice kan man exportera till PDF (sätt om möjligt pappersformatet till A4). I LaTeX kan man använda kommandot pdflatex.

Klicka på knappen längst ner på denna sida för att komma till Peergrade (se till att vara inloggad med din KTH-inloggning först!). Alternativt klickar du på länken Peergrade i menyn till vänster. (Om du har problem och använder Safari ska du testa en annan webbläsare, till exempel Chrome. Använd inte mobilen utan en dator för att göra inlämningen.) Välj sedan detta seminarium i Peergrades lista över uppgifter.

När du laddar upp inlämningen i Peergrade ska du ange ditt gruppnummer i prosam som kategori. Det gör att din inlämning bara kan läsas av medlemmar i din grupp. Inlämningen ska göras senast klockan 19:00 den 24 januari. Du kan inte ändra din inlämning efter att du lämnat in den, så kontrollera innan du skickar in i Peergrade att reflektionsdokumentet uppfyller alla krav ovan och att det är rätt version av dokumentet som du laddar upp. 

Du kan kommentera tidigt gjorda inlämningar direkt från och med att du själv lämnat in. Du ska läsa och kommentera sex stycken inlämningar skrivna av andra i gruppen senast den 27 januari klockan 19:00. Du får se och kommentera en inlämning i taget.

Du ska dessutom kommentera minst en kommentar som du fått på ditt reflektionsdokument senast 28 januari klockan 19:00.

Poäng i Canvas för denna uppgift

Poängen rapporteras av din mentor. En poäng som är minst -2 anger att den skriftliga reflektionen är godkänd. Kriterier för uppsatspoängen:

  • 2 (VG): Texten är inlämnad i tid på rätt plats och uppfyller alla krav på reflektionen, till exempel att alla reflektionsfrågor behandlas tillräckligt djupt, att den typografiska strukturen stämmer med den innehållsliga strukturen, att texten har rätt längd, etc. Dessutom ska du ha kommenterat andras reflektioner och kommentarer enligt anvisningarna för uppgiften.
  • 1 (G): Texten och kommentarerna är inlämnade i tid, eller högst en timme för sent, och uppfyller nästan alla krav.
  • 0: Texten och kommentarerna är inlämnade senast en vecka efter seminariet och uppfyller nästan alla krav.
  • -2: Texten är inlämnad senare än en vecka efter seminariet och uppfyller nästan alla krav. Kommentarer behöver inte ha lämnats.
  • -100 (U): inlämningen är underkänd och måste göras om.

Knapp för att komma till Peergrade ska finnas härunder

0
Inkludera en beskrivning
Ytterligare kommentarer:
Maxresultat för gradering till > poäng
Inkludera en bedömningstitel

Matris

Hitta matris
Inkludera en titel
Hitta en matris
Titel
Du har redan bedömt studenter med den här matrisen. Större ändringar kan påverka resultaten för deras uppgifter.
 
 
 
 
 
 
 
     
Det går inte att ändra en matris efter att du börjat använda den.  
Titel
Kriterier Bedömningar Poäng
Det här kriteriet är länkat till ett lärandemål Beskrivning av kriterium
tröskel: 5 poäng
Redigera beskrivning av kriterium Ta bort kriterium rad
5 till >0 poäng Full poäng blank
0 till >0 poäng Inga poäng blank_2
Det här området kommer användas av utvärderaren för kommentarer relaterade till det här kriteriet.
poäng
  / 5 poäng
--
Ytterligare kommentarer
Det här kriteriet är länkat till ett lärandemål Beskrivning av kriterium
tröskel: 5 poäng
Redigera beskrivning av kriterium Ta bort kriterium rad
5 till >0 poäng Full poäng blank
0 till >0 poäng Inga poäng blank_2
Det här området kommer användas av utvärderaren för kommentarer relaterade till det här kriteriet.
poäng
  / 5 poäng
--
Ytterligare kommentarer
Poängsumma: 5 av 5
Föregående
Nästa
Seminarium period 3 2019/2020: Plagiering och eget ansvar Seminarium period 4 2019/2020: CDIO och generella färdigheter