Examinationsdetaljer

Kursens examination bygger helt på kursens målrelaterade betygskriterier.

Kursen har fyra obligatoriska moment i Ladok:

  • LAB1, datorlaborationer, 4 hp, graderat betyg A-F
  • MAS1, mästarprov 1, 1,5 hp, graderat betyg A-F
  • MAS2, mästarprov 2, 1,5 hp, graderat betyg A-F
  • TEN1, tenta, 2,5 hp, ograderat betyg P/F

Nedan finns detaljerad information om dessa moment.

Laborationer

Fem obligatoriska datorlabbar ingår i kursen. Dessa utgör momentet LAB1. Labbarna ska göras i tvåpersonsgrupper, men enpersonsgrupper kan godkännas av kursledaren i undantagsfall. Den betygshöjande delen på labb 5 måste dock göras individuellt. Varje labb som redovisas och godkänns senast det labbtillfälle som finns angivet på labben ger en så kallad labbleveranspoäng. Den som fått 4-5 labbleveranspoäng (dvs har levererat minst fyra av labbarna i tid) får betyg C på momentet LAB1. Den som får 2-3 labbleveranspoäng får betyg D. Betyg C kan höjas till betyg A eller B med den betygshöjande extralabben som är en påbyggnad på labb 5, som ska göras och redovisas individuellt vid ett speciellt labbredovisningstillfälle i januari.

På varje labb finns dessutom ett antal frivilliga teoriuppgifter. Teoriuppgifterna redovisas skriftligt och muntligt på övningstillfällen (ingen annan möjlighet till redovisning ges) och ger en teoripoäng var, som ger bonus på tentorna under närmaste läsåret.

Det finns schemalagda labbtillfällen under hela kursen. Det kommer att finnas handledare tillgängliga på dessa labbpass. Börja att göra labbarna i god tid och fråga handledarna om du får problem. Du kan i princip redovisa alla labbarna vid alla labbtillfällen, men under det sista labbtillfället för varje labb, som är fyra timmar långt, prioriteras redovisningar av den labben.

I Canvasmodulen labbar ligger labblydelserna för kursen. Där finns också ett  Download labbkvitto

(där labbhandledaren kan signera att du är godkänd på labbar) som du ska ta med vid varje redovisning.

Individuella uppgifter: mästarprov

Två obligatoriska individuella uppgifter, mästarprov, kommer att ges. Dessa ska lösas individuellt och redovisas både skriftligt och muntligt. Skriftliga lösningar till dessa uppgifter ska lämnas in i Canvas senast den tid som anges på uppgiftslydelsen. Den muntliga redovisningen kommer att ske några dagar senare för någon av assistenterna på en tid som ska bokas i förväg i Canvas.

Varje mästarprov består av tre uppgifter av olika svårighetsgrad. En rätt löst uppgift ger betyg E på momentet, två rätt lösta uppgifter ger betyg C och alla rätt ger betyg A.

Inför varje mästarprov ges ett frivilligt övningsmästarprov som kan lösas i grupp och som redovisas vid speciella mästarprovsövningar, se detaljschemat. Godkänd redovisning av ett övningsmästarprov ger en teoripoäng. Totalt kan alltså två teoripoäng fås från mästarprovsövningar.

Den som inte godkänts på ett mästarprov får möjlighet att göra ett nytt i slutet av kursen, men kan då bara få betyg E på mästarprovet. Dessa ommästarprov läggs upp i Canvas i samband med ordinarie teoritentan och ska redovisas både skriftligt och muntligt i omtentaveckan i januari.

Du kan se dina resultat på redovisade uppgifter i kursen under Omdömen i Canvas.

Teoritenta

Ordinarietentan går den 17 december 2018 klockan 9.00 i sal F1 och F2. Första omtentatillfälle är i påskperioden. Det går också att tenta ordinarietentan för systerkursen DD2352 Algoritmer och komplexitet i period 4.

Tentan (momentet TEN1) är en teoritenta utan hjälpmedel. Tentans uppgifter är alla på E-nivå, dvs det går inte att få mer än godkänt på tentan. För godkänt krävs minst 13 av 14 poäng. Den som får 11 eller 12 poäng får möjlighet att komplettera till godkänt. Teoripoängen som samlats genom labbteoriredovisningar (upp till 5 teoripoäng) och övningsmästarprov (upp till 2 teoripoäng) läggs till poängen på teoritentan på alla tentor inom ett år från kursstart.

Teoritentans uppgifter testar följande betygskriterier på nivå E:

  • analysera algoritmer med avseende på effektivitet: förklara principerna, analysera enklare algoritmer
  • jämföra alternativa algoritmer och datastrukturer med hänsyn till effektivitet och pålitlighet
  • definiera och översätta centrala begrepp som P, NP, NP-fullständighet och oavgörbarhet
  • jämföra problem med hänsyn till komplexitet med hjälp av reduktioner: förklara principerna
  • förklara hur man kan hantera problem med hög komplexitet: förklara principerna

Vi rekommenderar alla att titta på E-delen senaste årens extentor för att bättre förstå hur uppgifterna kan se ut. Lösningsförslag finns bara till ordinarietentorna. Notera att tentorna för kurskoden DD1352 också hade D- och C-uppgifter på slutet, vilket inte finns med i tentorna för DD2350.

Skrivtiden är 90 minuter. Direkt efter tentan vidtar obligatorisk genomgång av lösningarna till tentan och kamraträttning. Rättningen kontrolleras sedan av lärarna och resultatet kungörs samma vecka. Klagomål på rättning av tentan görs till kursledaren. Kursledaren avgör hur och när kompletteringsuppgifter ska redovisas.

Tentaanmälan ska göras.

Varför kamraträttning?

  • Det är bra för lärandet att få återkoppling i direkt anslutning till examinationen.

  • Att sätta sig in i någon annans lösningar och tankesätt är lärorikt.

  • Du får insikt i hur bedömning av tentor går till och vilka överväganden rättande lärare behöver göra.

  • Betygsättningen snabbas upp. Resultatet är klart samma dag!

Att tänka på vid kamraträttningen

  • Rättningssessionen är en obligatorisk del av tentan och vaktas av tentavakter.

  • Du bedömer en annan students arbete. Var och en förtjänar en korrekt bedömning. Följ därför rättningsmallen och rättningsanvisningarna så gott du kan.

  • Om du är osäker på bedömningen av en uppgift går det bra att fråga. Om du fortfarande är osäker efter frågestunden skriver du ett frågetecken efter eller istället för din bedömning av uppgiften.

  • Var saklig och professionell. Gör inte narr av en lösning och skratta inte åt en lösning eller någon annans fråga under kamraträttningssessionen.

Muntlig tenta och slutbetyg

Den som fått godkänt på labbarna, båda mästarproven och teoritentan får godkänt på kursen. Slutbetyget bestäms av betygen på samtliga tre betygsatta moment (MAS1, MAS2, LAB1) eventuellt kompletterat med en muntlig tenta och/eller en högrebetygslabb (se tabellen med betygskriterier). 

Den som är godkänd på båda mästarproven och har fått minst betyg C på det ena har möjlighet att gå upp på en muntlig tenta för att få högre betyg på mästarproven. Den muntliga tentan kan efter teoritentan bokas in (i Canvas) på tider i tentaveckan i januari 2019. Vid den muntliga tentan kommer läraren att kontrollera att du uppfyller betygskriterierna för det betyg du aspirerar på. Kursböckerna (men inga kompendier eller anteckningar) är tillåtna hjälpmedel.

Plussning

Det är tillåtet att plussa mästarprovsbetygen i en senare kursomgång. Det är också tillåtet att plussa labbetyget från C eller B med den betygshöjande labben i en senare kursomgång. Däremot går det inte att få nya labbleveranspoäng i en senare kursomgång, så det är inte möjligt att plussa labbetyget till D eller C.

Arbetssituationer

Det är meningen att arbetet med momenten i kursen ska motsvara olika arbetssituationer i arbetslivet.

Labbarna tränar olika typer av programutvecklingsarbete:

  • I labb 1 ska du programmera efter en funktionsspecifikation.
  • I labb 2 ska du programmera om ett existerande program så att det fungerar likadant fast effektivare.
  • I labb 3 ska du programmera efter en detaljerad algoritmisk specifikation.
  • I labb 5 ska du attackera ett problem som inte kan lösas optimalt.

I alla labbar finns noggranna beskrivningar av format för indata och utdata. Alla labbar har givna effektivitetskrav och utförs som lagarbete (labbgrupper), precis som i arbetslivets agila parprogrammeringsprojekt. I labb 1 är parprogrammering obligatoriskt att använda.

Mästarproven tränar expertsituationen, alltså situationen som den som vet mest om något på en arbetsplats ställs inför när hen får ett problem: det finns ingen att fråga, så hen måste komma fram till svaret med egen tankekraft och genom att läsa litteratur. När problemet är löst ska experten förklara lösningen för chefen, både skriftligt och muntligt.

Tentan liknar tyvärr ingen verklig arbetssituation, men den följs av en kamraträttningssession som är mycket värdefull ur ett pedagogiskt perspektiv. Labb 4 har också en konstruerad arbetssituation; den är dock mycket värdefull för begreppsförståelsen.