Anvisningar / Instructions
Allmän beskrivning av inlämningar, deadlines, mm
Du kan skicka in bidrag (en strukturerad sammanfattning) mellan den 17 februari och 17 mars. Vi accepterar sena bidrag till och med 24 mars 2025. Nedan beskrivs vad du behöver skicka in. Vid konferensen kommer det finnas två sätt att presentera ditt bidrag, genom en muntlig presentation eller genom en posterpresentation. Oavsett vilket sätt du presenterar ska alla deltagare skicka in en poster för att underlätta dokumentationen av konferensen och för den som inte kan delta vid den muntliga presentationen. Ditt bidrag kan vara antingen på svenska eller engelska.
Inbjudan att skicka in bidrag Download Inbjudan att skicka in bidrag
Anvisningar för strukturerad sammanfattning
Mall för strukturerad sammanfattning på svenska. Download Mall för strukturerad sammanfattning på svenska.
Mall för structured abstract på engelska. Download Mall för structured abstract på engelska.
Innan du lämnar in ditt bidrag (se länkar längst ned på denna sida) behöver du ange sidformatet A4 (under Layout) och sedan spara det som en PDF-fil.
Kriterier för bedömning av bidrag
Anvisningar för muntlig presentation
Presentationen ska göras på samma språk som den inskickade strukturerade sammanfattningen är skriven på. Du har 10 minuter att disponera till presentationen. Om du vill hinna med en frågestund (vilket inte krävs) får du se till att det får plats inom tidsramen 10 minuter. Om du vill dela ut material till deltagarna, se till att allt är tryckt i förväg, för konferensteamet har inte möjlighet att hjälpa till med kopiering. Tre presentationer i rad genomförs under ett 35-minuterspass i en övningssal i Q-huset med projektor med HDMI-anslutning. Kom till salen 5 minuter före passets början och ta med din egen dator.
Klockan 11:30-12:00 kommer det att vara en postersession. Om du vill kan du då stå vid din poster beredd att presentera den och svara på frågor om den från passerande konferensdeltagare.
Anvisningar för posterpresentation
Klockan 11:30-12:00 kommer det att vara en postersession under vilken du förväntas stå vid din poster beredd att presentera den och svara på frågor om den från passerande konferensdeltagare. Stå gärna vid postern även under lunchen 12:00-12:30 eller vid kafferasten 14:45-15:15.
Anvisningar för poster
Postern ska göras på samma språk som den inskickade strukturerade sammanfattningen är skriven på.
Titeln på ditt bidrag ska vara tydlig på din poster. Författarens/författarnas namn och institution(er) ska också finnas med på postern.
Innehållet i postern planeras och skapas fritt utifrån KTH:s postermall. Användning av diagram, ritningar, fotografier och andra illustrationer uppmuntras eftersom en poster är en visuell presentation. Om du gör en muntlig presentation är det tillåtet att bygga ihop postern av presentationsbilderna. Postern ska vara i stående B1-format (700 x 1000 mm). Tryckningen av alla postrar kommer att ske av SoTL-arrangörerna genom US-AB. Spara postern med inbäddade teckensnitt
Links to an external site.. Ladda upp postern i detta Canvasrum i uppgiften "Inlämning av poster" som en PDF senast 9 maj. Postern kommer att sättas upp av SoTL-organisatörerna före klockan 11:30. Efter konferensen är du välkommen att ta ner och ta med dig din egen poster.
Anvisningar för att lämna in ditt bidrag
När du ska skicka in ditt bidrag behöver du indikera om du vill ha en muntlig presentation eller en posterpresentation. Detta gör du genom att välja en av Canvasuppgifterna Inlämning av bidrag - muntlig presentation eller Inlämning av bidrag - posterpresentation. Om du vill lämna in två bidrag av samma format behöver du för det extra bidraget använda Extra inlämning av bidrag - muntlig presentation respektive Extra inlämning av bidrag - posterpresentation.
Arrangörsteamet avgör vilket format din presentation slutligen får.
General description of submissions, deadlines, etc.
You can submit contributions (a structured abstract) between February 17 and March 17. We accept late submissions until March 24, 2025. Below, you will find details on what you need to submit. At the conference, there will be two ways to present your contribution: through an oral presentation or through a poster presentation. Regardless of the presentation format, all participants must submit a poster to facilitate the documentation of the conference and for those who cannot attend the oral presentation. Your contribution may be in either Swedish or English.
Call for contributions Download Call for contributions
Instructions for the Structured Abstract
Template for a structured abstract in English Download Template for a structured abstract in English
Template for a structured abstract in Swedish Download Template for a structured abstract in Swedish
Before you submit your structured abstract (using links at the bottom if this page), you need to set page size to A4 (under Layout) and save it as a PDF file.
Criteria for the evaluation of submissions
Instructions for oral presentation
The presentation must be delivered in the same language as the submitted structured abstract. You have 10 minutes to use for your presentation. If you wish to include a Q&A session (which is not required), you must ensure that it fits within the 10-minute time frame. If you want to distribute material to the participants, make sure everything is printed in advance, as the conference team will not be able to assist with copying.
Three presentations in a row will be conducted during a 35-minute session in a classroom in the Q-building with a projector with HDMI connection. Arrive at the room 5 minutes before the session starts and bring your own laptop.
At 11:30-12:00, there will be a poster session. If you wish, you may stand by your poster, ready to present it and answer questions from passing conference participants.
Instructions for poster presentation
At 11:30-12:00, there will be a poster session during which you are expected to stand by your poster, ready to present it and answer questions from passing conference participants. You are also welcome to stand by your poster during the lunch break from 12:00-12:30 or the coffee break from 14:45-15:15.
Instructions for posters
The poster must be in the same language as the submitted structured abstract.
The title of your contribution should be clearly visible on your poster. The author’s/authors’ name(s) and department(s) must also be included on the poster.
The content of the poster is planned and created freely based on KTH’s poster template. The use of diagrams, drawings, photographs, and other illustrations is encouraged, as a poster is a visual presentation. If you are giving an oral presentation, it is allowed to construct the poster using your presentation slides. The poster must be in portrait B1 format (700 x 1000 mm).
The printing of all posters will be handled by the SoTL organizers through US-AB. Save the poster with embedded fonts. Upload the poster in this Canvas space in the assignment "Poster submission" as a PDF no later than May 9. The poster will be put up by the SoTL organizers before 11:30. After the conference, you are welcome to take down and take your own poster with you.
Instructions for submitting your contribution
When submitting your contribution, you need to indicate whether you prefer an oral presentation or a poster presentation. You do this by selecting one of the assignments Submission of Abstract – Oral Presentation or Submission of Abstract – Poster Presentation. If you want to submit two contributions of the same format, you need to use Additional Submission of Abstract – Oral Presentation or Additional Submission of Abstract – Poster Presentation for the additional contribution.
The organizing team will determine the final format of your presentation.