Verbs

På svenska

 Grammar index

3. Verbs

3.1 Verbs – an overview

3.2 Regular verbs

3.2.1 Imperative forms

3.2.2 Present tense

3.2.3 Infinitive

3.2.4 Auxiliary verbs

3.2.5 Preterite tense

3.2.6 Perfect and pluperfect tense

3.2.7 Using preterite and perfect tense

3.2.8 Future tense

3.2.9 Passive verb forms

3.2.10 Verb + particles

3.2.11 Perfect participle

3.2.12 Present participle

3.3 Strong and irregular verbs

3.3.1 Strong verbs

3.3.2 Irregular verbs

3.3.3 List of strong and irregular verbs

3.3.4 Perfect participle

 

3.1 Verbs – an overview

Regular verbs in Swedish are formed according to the following pattern:

Regular verbs
IMPERATIVE
(= stem) 
PRESENT  PRETERITE  SUPINE  INFINITIVE
ska, vill, kan, måste, får, brukar+infinitive;
att + infinitive 
In English
lyssna! lyssnar lyssnade lyssnat lyssna listen
stäng! stänger stängde stängt stänga close
läs! läser läste läst läsa read
tro! tror trodde trott tro believe

 

  • Look at the table. Can you see how the different verb forms are put together? Use the stem as your guide!

 

RULE

Regular verbs
IMPERATIVE  PRESENT PRETERITE  SUPINE  INFINITIVE 
= stem + r + de (te) + t + a

 

Strong or irregular verbs

Some verbs do not follow the rules mentioned above, and are conjugated in different ways. They are called strong or irregular verbs.

See the section on '3.3 Strong and irregular verbs'.

Strong and irregular verbs
IMPERATIVE
(= stem) 
PRESENT  PRETERITE SUPINE INFINITIVE
ska, vill, kan, måste, får, brukar + infinitive; att + infinitive  
In English
skriv! skriver skrev skrivit skriva write
drick! dricker drack druckit dricka drink
sjung! sjunger sjöng sjungit sjunga sing
gå! går gick gått go


Back to top

 

3.2 Regular verbs

 

3.2.1 Imperative forms

Look at the following examples:

Lyssna på dialogen!
Stäng fönstret!
Läs texten!
Tro mig!
Skriv!


RULE: Imperative forms

You use imperative when giving orders of various sorts.

Lyssna på dialogen!
Stäng fönstret!
Läs texten!
Tro mig!
Skriv!


The imperative is also the stem, the basic form, the form you start out from when you are going to make all other forms of the verb. 

By adding the endings -r, -de, -t or -a to the stem you can create the other forms of the verb, for instance:

lyssna-r (present)
lyssna-de (preterite)
lyssna-t (supine)
lyssna

See also '3.1 Verbs – an overview'.


Back to top

 

3.2.2 Present tense

Look at the following examples:

Lina och Oskar pluggar franska i Uppsala.

Jag ringer dig i kväll.

De tycker att det är kul.

Vi bor i samma studentområde.

Nathalie lär sig svenska online.

  • How are these verbs conjugated? Look closely at the different subjects, and at the verbs’ ending. Start from the stem of the verb.


Look at the table below:

Present tense
IMPERATIVE
(= stem) 
PRESENT 
plugga pluggar
ring ringer
tyck tycker
bo bor
lär lär

RULE: Present tense

Stem + r = present tense: plugga-r.
 
After a stem that ends in a consonant, the -r becomes -er, as in the example ring-er.
 
There is no extra -r after stems that end in -r: lär

See also the overview of the verbs (3.1 Verbs – an overview).

NOTE: Swedish verbs only have one ending in the present tense. The ending is -r, no matter who/what the subject is! 

jag, du, hon, han, hen, vi, ni, de: pluggar, ringer, tycker, lär, bor etc.


Back to top

 

3.2.3 Infinitive

Föräldrarna behöver inte betala.
De ska mejla på svenska och franska.
Får jag tala med Karl?
Nathalie tänker ringa till Lina.
Klara vill i skolan, för där går alla stora barn.
Kan du förstå mitt brev?

  • Look closely at the examples. How would you construct the infinitive?
  • When do you use the infinitive in Swedish? What sort of verb do you have in front of it?
  • What do the verbs in the examples above mean?


Look at the table below:

Infinitive
IMPERATIVE
(= stem) 
INFINITIVE
ska, vill, kan, måste, får, brukar + infinitive;
att + infinitive 
betala behöver betala
ring tänker ringa
bo vill bo

RULE: Infinitive

Stem + a = infinitive: ring-a.
 
After stems ending in a vowel, there is no extra -a: tala, bo, förstå.

In Swedish the infinitive is often preceded by an auxiliary verb, i.e. 'kan tala', 'vill dricka'.

Directly in front of the infinitive, you will sometimes find the word 'att', but not after auxiliary verbs:

Jag gillar att dansa.


The infinitive is also the nominal form of the verb:

Att studera är roligt.


See also '3.1 Verbs – an overview'.


Back to top

 

3.2.4 Auxiliary verbs

Auxiliary verbs are usually combined with the infinitive of the verb.

The most common auxiliary verbs are: 

Auxiliary verbs
AUXILIARY VERBS  EXAMPLES 
brukar (to usually do something)  Han brukar läsa tidningen varje morgon. 
får (be allowed to, may) Här får man inte röka. 
kan (be able to, can) Jag kan tala lite svenska.
måste (have to, must) Jag måste absolut ta bussen till universitetet. 
ska (shall) Nathalie ska åka till Sverige
vill (will, want) Klara vill gå i skolan.
bör (should, ought to) Man bör äta mycket C-vitaminer.
borde (should, ought to) Du borde sluta röka!

 

Examples of other verbs that can be used as auxilary verbs:

behöver (need to, have to)

tänker (plan, intend)

börjar (begin, start)

slutar (stop)

orkar (manage to, be able to)

Jag behöver städa i dag.

Jag slutade röka den 31 december.

Jag orkar inte plugga mer i dag.


See also the section on infinitives (3.2.3 Infinitive).


Back to top

 

3.2.5 Preterite tense

Look at the following examples:

Han städade igår.

Jag pratade med Eva i morse.
Nils stängde dörren för en timme sedan.

Erik köpte en teve förra veckan.

Julia tyckte att filmen var rolig.
Nathalie trodde att kläder var mycket dyra i Sverige.

  • Look at verbs in the examples above. What is their present tense form?
  • Pay particular attention to stängde (close) and köpte (bought). Why is it '-de' in one, and '-te' in the other?

 
Look at the table below to see how the preterite tense is formed in Swedish:

Preterite
IMPERATIVE
(= stem)
PRETERITE

städa

stäng

städade

stängde

köp

tyck


köpte

tyckte


(-te after p, k, s, t)

tro trodde

RULE: Preterite tense

The preterite is formed by the stem + de: städa-de, stäng-de

If the stem ends in p, k, s, t, the preterite form is -te: köp-te, åk-te, läs-te, möt-te (= 'the PaKiSTan-rule').

If the stem ends in a vowel other than 'a', the form is: -dde: tro-dde.

If the stem ends in -nd: använd-e

Some verbs do not follow these rules and are conjugated differently. These verbs are called strong or irregular verbs. Read the chapter '3.3 Strong and irregular verbs'.

See also the overview of verbs (3.1 Verbs – an overview).


Back to top

 

3.2.6 Perfect and pluperfect tense

Look at the following examples:

Har du bott i en korridor tidigare?

Har du smakat på salladen?

Vilka filmer har du lånat?

Har jag glömt något?

Lena sa att Mia hade ringt.

Hon hade tänkt köpa en rolig mössa.

  • What forms do the main verbs in bold in the above examples take in the present and the preterite?

Look at the table below:

Verb tenses
IMPERATIVE
(= stem)  
PRESENT  PRETERITE  SUPINE 
smaka smakar smakade smakat

ring

köp

ringer

köper

ringde

köpte

ringt 

köpt

bo bor bodde bott

 

  • How do you form the perfect tense of a verb? Start from the stem!

RULE: Perfect and pluperfect tense

Perfect tense

Stem + t = supine: smaka-t, ring-t, köp-t, bo-tt
Har + supine = PERFECT: har smakat, har ringt, har köpt, har bott

Pluperfect tense

Stem + t = supine: smaka-t, ring-t,  köp-t, bo-tt 
Hade + supine = PLUPERFECT: hade smakat, hade ringt, hade köpt, hade bott



Back to top

 

3.2.7 Using preterite and perfect

Look at the following examples:

Han köpte dem i förra veckan.

Vi flyttade hit för fem år sedan.

Har du bott i en korridor tidigare?

Har jag glömt något?

Swedenborg var naturvetenskapsman och filosof. Han levde på 1700-talet.

År 1702 förstörde en brand hela stan.

Har du sett min plånbok?

Hon har gått till affären.

  • Look at the verb forms and at the expressions of time in these sentences (if there are any expressions of time). When do you use the perfect tense?
  • When do you use the preterite?

RULE: Using preterite and perfect

Preterite tense

The preterite means that ”something happened THEN”. We usually use the preterite to say that something happened at or during a period of time that is now over. Often, but not always, we specify this by using an expression of time: i går (yesterday), i förra veckan (last week), 1702 (in 1702), på 1600-talet (in the seventeeth centuary). Occasionally the point in time is implied.

Perfect tense

The perfect tense is used to describe something which has happened or which started to happen 'before NOW'.

We often use the perfect tense:

  • without any expression of time
  • or together with an expression of time which does not refer to a specific time in the past: redan (already), tidigare (earlier), nyss (recently).
  • or for a period of time which is not yet over, e.g.: i dag (today), den här veckan (this week), i år (this year).
  • The perfect tense is used when the timing of the event is not important.

 

Hon har gått till affären.

(the important thing is what has happened, not when it happened)

 

 Har du bott i en studentkorridor tidigare?

(the point here is that the event occurred, not when it occured)

 

– Har du sett min plånbok? (no specific point in time)

 

– Är du hungrig?
– Nej, jag har redan ätit. (no specific point in time)

– Jag åt vid femtiden. (specific point in time)


Back to top

 

3.2.8 Future tense

Look at the following examples:

Nästa vecka har jag en stor tenta.

Vad gör du på lördag?

 

Jag ska ringa till Lina.

Vi ska åka tunnelbana.

 

Du kommer att gilla det!
Det kommer att regna i morgon.

 

Jag tänker läsa medicin.

Nathalie tänker köpa varmare kläder.

 

  • What different ways are there to express the future?

RULE: Future tense

The PRESENT tense is often used to express the future, usually together with an expression of future time.

But there are more ways:

ska + infinitive (the intention of the subject or someone else) expresses the future as well

tänker + infinitive (the intention of the subject) expresses the future as well

kommer att + infinitive (a prediction, a prognosis) expresses the future as well


Back to top

 

3.2.9 Passive verb forms

Look at the following examples:

Universitetsbiblioteket kallas Carolina Rediviva.

År 1986 mördades Olof Palme.

Datateknologin har utvecklats mycket snabbt.

Problemen kommer att lösas.

  • How would you translate the verbs in bold?
  • What endings have they got?
  • How do you construct the passive form of verbs?

RULE: Passive verb forms

The passive form of the verb is constructed by adding -s to the different active tenses, except for present tense that is formed by adding -s to the stem.

Present: (stem + s): öppna-s, stäng-s, tro-s, skriv-s, gör-s.
NOTE: -es (after -s): läs-es.

Preterite: öppnade-s
Perfect: har öppnat-s
Pluperfect: hade öppnat-s
Infinitive: (ska) öppna-s


Back to top

 

3.2.10 Verb + particles

Look at the following examples:

Jag tycker om Mozart.

Kan du sätta på teven, är du snäll?

Jag ska hälsa på mormor i jul.

Kommer du ihåg Kerstin, min kompis?

  • What do the verbs and particles mean in the sentences above?
  • Compare these verbs with the verbs 'tycker', 'sätter', 'hälsar' and 'kommer'.

RULE: Verb + particles

Many verbs can be combined with a particle (usually an adverb or a preposition), e.g. om, , in, ut, bort.

The particles modify or alter the original meaning of the verb.
 
The verb and particle form a single unit, which has ONE meaning. (If you translate the two words, the verb and the particle, into another language you often only get one word.)

If there is an object in the sentence, the particle comes before the object.
E.g. Mjölken är sur. Du måste hälla ut den (object).

NOTE! Pronunciation of verbs with particles: the stress is on the particle, not the verb.

Compare these verbs:

tycker (= think), tycker om (= like)
sätter (= put), sätter på teven (= turn the television on)
hälsar (= greet), hälsar på (= visit)
kommer (= arrive), kommer ihåg (= remember)


Back to top

 

3.2.11 Perfect participle

Look at the following examples:

Jag blev mycket förvånad.

Fönstret är stängt.

Lampan är släckt.

Vi var mycket irriterade.

Ön var obebodd, det vill säga ingen bodde där.

Den mordhotade kvinnan var mycket rädd.

Jag kunde inte öppna den låsta dörren.

Alla som bor i de här husen vill ha sänkta hyror.

  • How do you construct the perfect participle?
  • What function (word class) does the perfect participle have?


Look at the table below:

Perfect participle
IMPERATIVE
(= stem) 
INDEFINITE FORM SINGULAR INDEFINITE FORM SINGULAR DEFINITE FORM SINGULAR +
INDEFINITE AND DEFINITE FORM PLURAL
  en-word ett-word  
förvåna förvånad förvånat förvånade
stäng stängd stängt stängda
lås låst låst låsta
bebo bebodd bebott bebodda

RULE: Perfect participle

If the stem ends in a vowel, it will be -d, -t, -de.

If the stem ends in a voiced consonant, it will be -d, -t, -da.

If the stem ends in p, k, s, t, it will be -t, -t, -ta.

If the stem ends in a vowel other than -a, it will be -dd, -tt, -dda.

The perfect participle is formed from a verb, but functions as an adjective. In every place in a sentence where you can have an adjective, you can have a perfect participle.



Back to top

 

3.2.12 Present participle

Look at the following examples:

Kalle såg mycket tvivlande ut.

”Gå ej under hängande last!”

Gunilla var djupt troende.

Peter är ensamstående med två barn.

  • How do you construct the present participle?
  • What function (word class) does the present participle have?

Look at the table below:

Present participle
IMPERATIVE
(= stem)
PRESENT PARTICIPLE
tvivla tvivlande
häng hängande
tro troende
stå stående

RULE: Present participle

If the stem ends in -a or in a consonant the present participle form will be -ande, e.g. tvivlande, hängande, arbetande.

If the stem ends in a vowel other than -a, the present participle form will be -ende, e.g. troende, stående, gående, leende.

The present participle has no other forms.

The present participle is formed by a verb, but functions as an adjective. In every place in a sentence where you can have an adjective, you can have a present participle. The present participle can also be an adverb.


Back to top

 

3.3 Strong and irregular verbs

 

3.3.1 Strong verbs

Many verbs do not follow the usual rules.

Look at the following examples:

Linné skrev en bok om blommor.

Det blev sent i går kväll.

Håkan drack öl i går kväll.

Han bjöd på chips.

  • What is the present tense form of these verbs?
  • What has changed in the preterite tense here?

Look at the table below:

Strong verbs
IMPERATIVE
(= stem)  
PRESENT  PRETERITE 

SUPINE

INFINITIVE
ska, vill, kan, måste, får, brukar + infinitive;
att + infinitive

In English

skriv

bit

skriver

biter

skrev

bet

skrivit

bitit

skriva 

bita 

write

bite

drick

försvinn

dricker

försvinner

drack

försvann

druckit

försvunnit

dricka 

försvinna 

drink

disappear

bjud

flyg

bjuder

flyger

bjöd

flög

bjudit

flugit

bjuda 

flyga 

invite

fly

 

  • Look at the table again. Can you see a pattern? What do the verbs in each group have in common? 

RULE: Strong verbs

There are three large groups of strong verbs.

  1. skriver, skrev, skrivit: i – e – i (long i)
  2. dricker, drack, druckit: i – a – u (short i)
  3. bjuder, bjöd, bjudit: u – ö – u
    flyger, flög, flugit: y – ö – u

Back to top

 

3.3.2 Irregular verbs

There are also verbs which do not follow the pattern detailed above.

Look at the following examples:

Han kom igår kväll.

Nathalie förstod inte Håkan.

Swedenborg var naturvetenskapsman.

Han gjorde långa resor.

Mia och jag skulle träffas utanför universitetet.

Har du sett min plånbok?

Har ni gjort era hemuppgifter?

Hon har gått till affären.

  • What is the present form of these verbs?

Some very common verbs are irregular:

Common irregular verbs
IMPERATIVE
(= stem)
PRESENT  PRETERITE  SUPINE INFINITIVE
ska, vill, kan, måste, får, brukar + infinitive;
att + infinitive
In English
förstå  förstår  förstod  förstått  förstå  understand
ge ger gav gett/givit ge/giva give
gör gör gjorde gjort göra do, make
ha  har  hade  haft  ha  have
–  heter  hette hetat  heta  be called
–  kan  kunde  kunnat  kunna  be able to
kom  kommer  kom  kommit  komma  come
ligg  ligger  låg  legat  ligga  lie down; be situated
se  ser  såg  sett  se  see
stå  står  stod  stått  stå  stand
var  är  var  varit  vara  be
–  vet  visste  vetat  veta  know
–  vill  ville  velat  vilja  want
ät  äter  åt  ätit  äta  eat

Back to top

 

3.3.3 List of strong and irregular verbs

Strong and irregular verbs
IMPERATIVE
(= stem)
PRESENT PRETERITE SUPINE

INFINITIVE
ska, vill, kan, måste, får, brukar + infinitive;
att + infinitive

In English
be ber  bad  bett be  ask, request
bind binder  band  bundit  binda  bind 
bjud bjuder  bjöd  bjudit  bjuda  invite 
bli blir  blev  blivit  bli(va)  become 
brinn brinner  brann  brunnit  brinna  burn 
bryt bryter  bröt  brutit  bryta  break 
bär bär  bar  burit  bära  carry 
bör  borde  bort  –  ought, should 
dra drar  drog  dragit  dra  pull 
drick dricker  drack  druckit  dricka  drink 
dör  dog  dött  dö  dies 
dölj döljer  dolde  dolt  dölja  hide, conceal 
fall faller  föll  fallit  falla  fall 
far far  for  farit  fara  travel 
finn finner  fann  funnit  finna  find
finns  fanns  funnits  finnas  be, exist 
flyg flyger  flög  flugit  flyga  fly 
flyt flyter  flöt  flutit  flyta  flow 
frys fryser  frös  frusit  frysa  freeze 
får  fick  fått  få  get, be allowed to 
försvinn försvinner  försvann  försvunnit  försvinna  disappear 
ge ger  gav  gett/givit  ge/giva give 
glid glider  gled  glidit  glida  glide 
grip griper  grep  gripit  gripa  arrest, grab 
gråt gråter  grät  gråtit  gråta  cry, weep 
går  gick  gått  gå  go, walk 
gör gör  gjorde  gjort  göra  do 
ha har  hade  haft  ha  have 
heter  hette  hetat  heta  be called 
hinn hinner  hann  hunnit  hinna  have time to 
hugg hugger  högg  huggit  hugga  cut 
håll håller  höll  hållit  hålla  hold 
knyt knyter  knöt  knutit  knyta  tie 
kom kommer  kom  kommit  komma  come 
kan  kunde  kunnat  kunna  can, be able to 
kryp kryper  kröp  krupit  krypa  crawl 
le ler  log  lett  le  smile 
lid lider  led  lidit  lida  suffer 
ligg ligger  låg  legat  ligga  lie (position) 
ljug ljuger  ljög  ljugit  ljuga  lie (tell untruth) 
låt låter  lät  låtit  låta  let, leave (also: make a sound) 
lägg lägger  la(de)  lagt  lägga  put, set down 
njut njuter  njöt  njutit  njuta  enjoy 
rid rider  red  ridit  rida  ride 
rinn rinner  rann  runnit  rinna  run 
riv river  rev  rivit  riva  tear 
se ser  såg  sett  se  see 
sitt sitter  satt  suttit  sitta  sit 
sjung sjunger  sjöng  sjungit  sjunga  sing 
sjunk sjunker  sjönk  sjunkit  sjunka  sink 
skilj skiljer  skilde  skilt  skilja  separate, divide 
skin skiner  sken  skinit  skina  shine 
skjut skjuter  sköt  skjutit  skjuta  shoot 
ska(ll)  skulle  (skolat)  –  shall 
skrik skriker  skrek  skrikit  skrika  scream 
skriv skriver  skrev  skrivit  skriva  write 
skär skär  skar  skurit  skära  cut 
slipp slipper  slapp  sluppit  slippa  do not have to, avoid 
slå slår  slog  slagit  slå  hit 
slåss slåss slogs  slagits  slåss  fight 
smyg smyger  smög  smugit  smyga  sneak, slink 
sov sover  sov  sovit  sova  sleep 
sprick spricker  sprack  spruckit  spricka  burst 
spring springer  sprang  sprungit  springa  run 
stick sticker  stack  stuckit  sticka  prick, thrust, go away 
stig stiger  steg  stigit  stiga  step (also: rise, increase) 
stjäl stjäl  stal  stulit  stjäla  steal 
strid strider  stred  stridit  strida  fight 
stryk stryker  strök  strukit  stryka  iron 
stå står  stod  stått  stå stand, be positioned 
sup super  söp  supit  supa  drink alcohol 
svid svider  sved  svidit  svida  sting, smart 
svik sviker  svek  svikit  svika  fail, let down 
svälj sväljer  svalde  svalt  svälja  swallow 
svär svär svor  svurit  svära  swear 
säg säger  sa(de)  sagt  säga  say 
sälj säljer  sålde  sålt  sälja  sell 
sätt sätter  satte  satt  sätta  set, put 
ta/tag tar  tog  tagit  ta/taga take 
tig tiger  teg  tigit  tiga  keep silent 
var är  var  varit  vara  be 
vet  visste  vetat  veta  know 
vik viker  vek  vik(i)t  vika  fold 
vill  ville  velat  vilja  want 
vinn vinner  vann  vunnit  vinna win 
välj väljer  valde  valt  välja  choose 
väx växer  växte  växt/vuxit  växa  grow 
ät äter  åt  ätit  äta  eat 

Back to top

 

3.3.4 Perfect participle

Look at the following examples:

Boken är skriven av Astrid Lindgren.

Det är inte tillåtet att röka här.

Vi blev bjudna på middag.

Den försvunna äldre kvinnan återfanns välbehållen under en gran i skogen.

  • How do you construct the perfect participle of a strong and irregular verb?
  • What function (word class) does the perfect participle have?
Perfect participle (strong and irregular verbs)
IMPERATIVE
(= stem)
SUPINE FORM INDEFINITE FORM SINGULAR  

DEFINITE FORM SINGULAR +
INDEFINITE AND DEFINITE FORM PLURAL

    en-words ett-words  
skriv  skrivit  skriven  skrivet  skrivna 
drick  druckit  drucken  drucket  druckna 
bjud  bjudit  bjuden  bjudet  bjudna 
tillåt tillåtit tillåten  tillåtet  tillåtna 
förstå  förstått  förstådd  förstått  förstådda 
gör  gjort  gjord  gjort  gjorda 

RULE: Perfect participle

When you form the perfect participle of strong and irregular verbs, you start with the supine form.

 

If the supine ends in -it, the perfect participle ends in -en, -et, -na.

skrivit: skriven, skrivet, skrivna

druckit: drucken, drucket, druckna

bjudit: bjuden, bjudet, bjudna

 

If the supine ends in -t/-tt, the perfect participle ends in -d, -t, -da / -dd, -tt, -dda.

gjort: gjord, gjort, gjorda

förstått: förstådd, förstått, förstådda

Back to top