Verbs
3. Verbs
3.2.6 Perfect and pluperfect tense
3.2.7 Using preterite and perfect tense
3.3 Strong and irregular verbs
3.3.3 List of strong and irregular verbs
3.1 Verbs – an overview
Regular verbs in Swedish are formed according to the following pattern:
IMPERATIVE (= stem) |
PRESENT | PRETERITE | SUPINE | INFINITIVE ska, vill, kan, måste, får, brukar+infinitive; att + infinitive |
In English |
---|---|---|---|---|---|
lyssna! | lyssnar | lyssnade | lyssnat | lyssna | listen |
stäng! | stänger | stängde | stängt | stänga | close |
läs! | läser | läste | läst | läsa | read |
tro! | tror | trodde | trott | tro | believe |
- Look at the table. Can you see how the different verb forms are put together? Use the stem as your guide!
RULE
IMPERATIVE | PRESENT | PRETERITE | SUPINE | INFINITIVE |
---|---|---|---|---|
= stem | + r | + de (te) | + t | + a |
Strong or irregular verbs
Some verbs do not follow the rules mentioned above, and are conjugated in different ways. They are called strong or irregular verbs.
See the section on '3.3 Strong and irregular verbs'.
IMPERATIVE (= stem) |
PRESENT | PRETERITE | SUPINE | INFINITIVE ska, vill, kan, måste, får, brukar + infinitive; att + infinitive |
In English |
---|---|---|---|---|---|
skriv! | skriver | skrev | skrivit | skriva | write |
drick! | dricker | drack | druckit | dricka | drink |
sjung! | sjunger | sjöng | sjungit | sjunga | sing |
gå! | går | gick | gått | gå | go |
3.2 Regular verbs
3.2.1 Imperative forms
Look at the following examples:
Lyssna på dialogen!
Stäng fönstret!
Läs texten!
Tro mig!
Skriv!
RULE: Imperative forms
You use imperative when giving orders of various sorts.
Lyssna på dialogen!
Stäng fönstret!
Läs texten!
Tro mig!
Skriv!
The imperative is also the stem, the basic form, the form you start out from when you are going to make all other forms of the verb.
By adding the endings -r, -de, -t or -a to the stem you can create the other forms of the verb, for instance:
lyssna-r (present)
lyssna-de (preterite)
lyssna-t (supine)
lyssna
See also '3.1 Verbs – an overview'.
3.2.2 Present tense
Look at the following examples:
Lina och Oskar pluggar franska i Uppsala.
Jag ringer dig i kväll.
De tycker att det är kul.
Vi bor i samma studentområde.
Nathalie lär sig svenska online.
- How are these verbs conjugated? Look closely at the different subjects, and at the verbs’ ending. Start from the stem of the verb.
Look at the table below:
IMPERATIVE (= stem) |
PRESENT |
---|---|
plugga | pluggar |
ring | ringer |
tyck | tycker |
bo | bor |
lär | lär |
RULE: Present tense
Stem + r = present tense: plugga-r.
After a stem that ends in a consonant, the -r becomes -er, as in the example ring-er.
There is no extra -r after stems that end in -r: lär
See also the overview of the verbs (3.1 Verbs – an overview).
NOTE: Swedish verbs only have one ending in the present tense. The ending is -r, no matter who/what the subject is!
jag, du, hon, han, hen, vi, ni, de: pluggar, ringer, tycker, lär, bor etc.
3.2.3 Infinitive
Föräldrarna behöver inte betala.
De ska mejla på svenska och franska.
Får jag tala med Karl?
Nathalie tänker ringa till Lina.
Klara vill gå i skolan, för där går alla stora barn.
Kan du förstå mitt brev?
- Look closely at the examples. How would you construct the infinitive?
- When do you use the infinitive in Swedish? What sort of verb do you have in front of it?
- What do the verbs in the examples above mean?
Look at the table below:
IMPERATIVE (= stem) |
INFINITIVE ska, vill, kan, måste, får, brukar + infinitive; att + infinitive |
---|---|
betala | behöver betala |
ring | tänker ringa |
bo | vill bo |
RULE: Infinitive
Stem + a = infinitive: ring-a.
After stems ending in a vowel, there is no extra -a: tala, bo, förstå.
In Swedish the infinitive is often preceded by an auxiliary verb, i.e. 'kan tala', 'vill dricka'.
Directly in front of the infinitive, you will sometimes find the word 'att', but not after auxiliary verbs:
Jag gillar att dansa.
The infinitive is also the nominal form of the verb:
Att studera är roligt.
See also '3.1 Verbs – an overview'.
3.2.4 Auxiliary verbs
Auxiliary verbs are usually combined with the infinitive of the verb.
The most common auxiliary verbs are:
AUXILIARY VERBS | EXAMPLES |
---|---|
brukar (to usually do something) | Han brukar läsa tidningen varje morgon. |
får (be allowed to, may) | Här får man inte röka. |
kan (be able to, can) | Jag kan tala lite svenska. |
måste (have to, must) | Jag måste absolut ta bussen till universitetet. |
ska (shall) | Nathalie ska åka till Sverige |
vill (will, want) | Klara vill gå i skolan. |
bör (should, ought to) | Man bör äta mycket C-vitaminer. |
borde (should, ought to) | Du borde sluta röka! |
Examples of other verbs that can be used as auxilary verbs:
behöver (need to, have to)
tänker (plan, intend)
börjar (begin, start)
slutar (stop)
orkar (manage to, be able to)
Jag behöver städa i dag.
Jag slutade röka den 31 december.
Jag orkar inte plugga mer i dag.
See also the section on infinitives (3.2.3 Infinitive).
3.2.5 Preterite tense
Look at the following examples:
Han städade igår.
Jag pratade med Eva i morse.
Nils stängde dörren för en timme sedan.
Erik köpte en teve förra veckan.
Julia tyckte att filmen var rolig.
Nathalie trodde att kläder var mycket dyra i Sverige.
- Look at verbs in the examples above. What is their present tense form?
- Pay particular attention to stängde (close) and köpte (bought). Why is it '-de' in one, and '-te' in the other?
Look at the table below to see how the preterite tense is formed in Swedish:
IMPERATIVE (= stem) |
PRETERITE |
---|---|
städa stäng |
städade stängde |
köp tyck |
tyckte
|
tro | trodde |
RULE: Preterite tense
The preterite is formed by the stem + de: städa-de, stäng-de
If the stem ends in p, k, s, t, the preterite form is -te: köp-te, åk-te, läs-te, möt-te (= 'the PaKiSTan-rule').
If the stem ends in a vowel other than 'a', the form is: -dde: tro-dde.
If the stem ends in -nd: använd-e
Some verbs do not follow these rules and are conjugated differently. These verbs are called strong or irregular verbs. Read the chapter '3.3 Strong and irregular verbs'.
See also the overview of verbs (3.1 Verbs – an overview).
3.2.6 Perfect and pluperfect tense
Look at the following examples:
Har du bott i en korridor tidigare?
Har du smakat på salladen?
Vilka filmer har du lånat?
Har jag glömt något?
Lena sa att Mia hade ringt.
Hon hade tänkt köpa en rolig mössa.
- What forms do the main verbs in bold in the above examples take in the present and the preterite?
Look at the table below:
IMPERATIVE (= stem) |
PRESENT | PRETERITE | SUPINE |
---|---|---|---|
smaka | smakar | smakade | smakat |
ring köp |
ringer köper |
ringde köpte |
ringt köpt |
bo | bor | bodde | bott |
- How do you form the perfect tense of a verb? Start from the stem!
RULE: Perfect and pluperfect tense
Perfect tense
Stem + t = supine: smaka-t, ring-t, köp-t, bo-tt
Har + supine = PERFECT: har smakat, har ringt, har köpt, har bott
Pluperfect tense
Stem + t = supine: smaka-t, ring-t, köp-t, bo-tt
Hade + supine = PLUPERFECT: hade smakat, hade ringt, hade köpt, hade bott
3.2.7 Using preterite and perfect
Look at the following examples:
Han köpte dem i förra veckan.
Vi flyttade hit för fem år sedan.
Har du bott i en korridor tidigare?
Har jag glömt något?
Swedenborg var naturvetenskapsman och filosof. Han levde på 1700-talet.
År 1702 förstörde en brand hela stan.
Har du sett min plånbok?
Hon har gått till affären.
- Look at the verb forms and at the expressions of time in these sentences (if there are any expressions of time). When do you use the perfect tense?
- When do you use the preterite?
RULE: Using preterite and perfect
Preterite tense
The preterite means that ”something happened THEN”. We usually use the preterite to say that something happened at or during a period of time that is now over. Often, but not always, we specify this by using an expression of time: i går (yesterday), i förra veckan (last week), 1702 (in 1702), på 1600-talet (in the seventeeth centuary). Occasionally the point in time is implied.
Perfect tense
The perfect tense is used to describe something which has happened or which started to happen 'before NOW'.
We often use the perfect tense:
- without any expression of time
- or together with an expression of time which does not refer to a specific time in the past: redan (already), tidigare (earlier), nyss (recently).
- or for a period of time which is not yet over, e.g.: i dag (today), den här veckan (this week), i år (this year).
- The perfect tense is used when the timing of the event is not important.
Hon har gått till affären.
(the important thing is what has happened, not when it happened)
– Har du bott i en studentkorridor tidigare?
(the point here is that the event occurred, not when it occured)
– Har du sett min plånbok? (no specific point in time)
– Är du hungrig?
– Nej, jag har redan ätit. (no specific point in time)
– Jag åt vid femtiden. (specific point in time)
3.2.8 Future tense
Look at the following examples:
Nästa vecka har jag en stor tenta.
Vad gör du på lördag?
Jag ska ringa till Lina.
Vi ska åka tunnelbana.
Du kommer att gilla det!
Det kommer att regna i morgon.
Jag tänker läsa medicin.
Nathalie tänker köpa varmare kläder.
- What different ways are there to express the future?
RULE: Future tense
The PRESENT tense is often used to express the future, usually together with an expression of future time.
But there are more ways:
ska + infinitive (the intention of the subject or someone else) expresses the future as well
tänker + infinitive (the intention of the subject) expresses the future as well
kommer att + infinitive (a prediction, a prognosis) expresses the future as well
3.2.9 Passive verb forms
Look at the following examples:
Universitetsbiblioteket kallas Carolina Rediviva.
År 1986 mördades Olof Palme.
Datateknologin har utvecklats mycket snabbt.
Problemen kommer att lösas.
- How would you translate the verbs in bold?
- What endings have they got?
- How do you construct the passive form of verbs?
RULE: Passive verb forms
The passive form of the verb is constructed by adding -s to the different active tenses, except for present tense that is formed by adding -s to the stem.
Present: (stem + s): öppna-s, stäng-s, tro-s, skriv-s, gör-s.
NOTE: -es (after -s): läs-es.
Preterite: öppnade-s
Perfect: har öppnat-s
Pluperfect: hade öppnat-s
Infinitive: (ska) öppna-s
3.2.10 Verb + particles
Look at the following examples:
Jag tycker om Mozart.
Kan du sätta på teven, är du snäll?
Jag ska hälsa på mormor i jul.
Kommer du ihåg Kerstin, min kompis?
- What do the verbs and particles mean in the sentences above?
- Compare these verbs with the verbs 'tycker', 'sätter', 'hälsar' and 'kommer'.
RULE: Verb + particles
Many verbs can be combined with a particle (usually an adverb or a preposition), e.g. om, på, in, ut, bort.
The particles modify or alter the original meaning of the verb.
The verb and particle form a single unit, which has ONE meaning. (If you translate the two words, the verb and the particle, into another language you often only get one word.)
If there is an object in the sentence, the particle comes before the object.
E.g. Mjölken är sur. Du måste hälla ut den (object).
NOTE! Pronunciation of verbs with particles: the stress is on the particle, not the verb.
Compare these verbs:
tycker (= think), tycker om (= like)
sätter (= put), sätter på teven (= turn the television on)
hälsar (= greet), hälsar på (= visit)
kommer (= arrive), kommer ihåg (= remember)
3.2.11 Perfect participle
Look at the following examples:
Jag blev mycket förvånad.
Fönstret är stängt.
Lampan är släckt.
Vi var mycket irriterade.
Ön var obebodd, det vill säga ingen bodde där.
Den mordhotade kvinnan var mycket rädd.
Jag kunde inte öppna den låsta dörren.
Alla som bor i de här husen vill ha sänkta hyror.
- How do you construct the perfect participle?
- What function (word class) does the perfect participle have?
Look at the table below:
IMPERATIVE (= stem) |
INDEFINITE FORM SINGULAR | INDEFINITE FORM SINGULAR | DEFINITE FORM SINGULAR + INDEFINITE AND DEFINITE FORM PLURAL |
---|---|---|---|
en-word | ett-word | ||
förvåna | förvånad | förvånat | förvånade |
stäng | stängd | stängt | stängda |
lås | låst | låst | låsta |
bebo | bebodd | bebott | bebodda |
RULE: Perfect participle
If the stem ends in a vowel, it will be -d, -t, -de.
If the stem ends in a voiced consonant, it will be -d, -t, -da.
If the stem ends in p, k, s, t, it will be -t, -t, -ta.
If the stem ends in a vowel other than -a, it will be -dd, -tt, -dda.
The perfect participle is formed from a verb, but functions as an adjective. In every place in a sentence where you can have an adjective, you can have a perfect participle.
3.2.12 Present participle
Look at the following examples:
Kalle såg mycket tvivlande ut.
”Gå ej under hängande last!”
Gunilla var djupt troende.
Peter är ensamstående med två barn.
- How do you construct the present participle?
- What function (word class) does the present participle have?
Look at the table below:
IMPERATIVE (= stem) |
PRESENT PARTICIPLE |
---|---|
tvivla | tvivlande |
häng | hängande |
tro | troende |
stå | stående |
RULE: Present participle
If the stem ends in -a or in a consonant the present participle form will be -ande, e.g. tvivlande, hängande, arbetande.
If the stem ends in a vowel other than -a, the present participle form will be -ende, e.g. troende, stående, gående, leende.
The present participle has no other forms.
The present participle is formed by a verb, but functions as an adjective. In every place in a sentence where you can have an adjective, you can have a present participle. The present participle can also be an adverb.
3.3 Strong and irregular verbs
3.3.1 Strong verbs
Many verbs do not follow the usual rules.
Look at the following examples:
Linné skrev en bok om blommor.
Det blev sent i går kväll.
Håkan drack öl i går kväll.
Han bjöd på chips.
- What is the present tense form of these verbs?
- What has changed in the preterite tense here?
Look at the table below:
IMPERATIVE (= stem) |
PRESENT | PRETERITE |
SUPINE |
INFINITIVE |
In English |
---|---|---|---|---|---|
skriv bit |
skriver biter |
skrev bet |
skrivit bitit |
skriva bita |
write bite |
drick försvinn |
dricker försvinner |
drack försvann |
druckit försvunnit |
dricka försvinna |
drink disappear |
bjud flyg |
bjuder flyger |
bjöd flög |
bjudit flugit |
bjuda flyga |
invite fly |
- Look at the table again. Can you see a pattern? What do the verbs in each group have in common?
RULE: Strong verbs
There are three large groups of strong verbs.
- skriver, skrev, skrivit: i – e – i (long i)
- dricker, drack, druckit: i – a – u (short i)
- bjuder, bjöd, bjudit: u – ö – u
flyger, flög, flugit: y – ö – u
3.3.2 Irregular verbs
There are also verbs which do not follow the pattern detailed above.
Look at the following examples:
Han kom igår kväll.
Nathalie förstod inte Håkan.
Swedenborg var naturvetenskapsman.
Han gjorde långa resor.
Mia och jag skulle träffas utanför universitetet.
Har du sett min plånbok?
Har ni gjort era hemuppgifter?
Hon har gått till affären.
- What is the present form of these verbs?
Some very common verbs are irregular:
IMPERATIVE (= stem) |
PRESENT | PRETERITE | SUPINE | INFINITIVE ska, vill, kan, måste, får, brukar + infinitive; att + infinitive |
In English |
---|---|---|---|---|---|
förstå | förstår | förstod | förstått | förstå | understand |
ge | ger | gav | gett/givit | ge/giva | give |
gör | gör | gjorde | gjort | göra | do, make |
ha | har | hade | haft | ha | have |
– | heter | hette | hetat | heta | be called |
– | kan | kunde | kunnat | kunna | be able to |
kom | kommer | kom | kommit | komma | come |
ligg | ligger | låg | legat | ligga | lie down; be situated |
se | ser | såg | sett | se | see |
stå | står | stod | stått | stå | stand |
var | är | var | varit | vara | be |
– | vet | visste | vetat | veta | know |
– | vill | ville | velat | vilja | want |
ät | äter | åt | ätit | äta | eat |
3.3.3 List of strong and irregular verbs
IMPERATIVE (= stem) |
PRESENT | PRETERITE | SUPINE |
INFINITIVE |
In English |
---|---|---|---|---|---|
be | ber | bad | bett | be | ask, request |
bind | binder | band | bundit | binda | bind |
bjud | bjuder | bjöd | bjudit | bjuda | invite |
bli | blir | blev | blivit | bli(va) | become |
brinn | brinner | brann | brunnit | brinna | burn |
bryt | bryter | bröt | brutit | bryta | break |
bär | bär | bar | burit | bära | carry |
– | bör | borde | bort | – | ought, should |
dra | drar | drog | dragit | dra | pull |
drick | dricker | drack | druckit | dricka | drink |
dö | dör | dog | dött | dö | dies |
dölj | döljer | dolde | dolt | dölja | hide, conceal |
fall | faller | föll | fallit | falla | fall |
far | far | for | farit | fara | travel |
finn | finner | fann | funnit | finna | find |
– | finns | fanns | funnits | finnas | be, exist |
flyg | flyger | flög | flugit | flyga | fly |
flyt | flyter | flöt | flutit | flyta | flow |
frys | fryser | frös | frusit | frysa | freeze |
få | får | fick | fått | få | get, be allowed to |
försvinn | försvinner | försvann | försvunnit | försvinna | disappear |
ge | ger | gav | gett/givit | ge/giva | give |
glid | glider | gled | glidit | glida | glide |
grip | griper | grep | gripit | gripa | arrest, grab |
gråt | gråter | grät | gråtit | gråta | cry, weep |
gå | går | gick | gått | gå | go, walk |
gör | gör | gjorde | gjort | göra | do |
ha | har | hade | haft | ha | have |
– | heter | hette | hetat | heta | be called |
hinn | hinner | hann | hunnit | hinna | have time to |
hugg | hugger | högg | huggit | hugga | cut |
håll | håller | höll | hållit | hålla | hold |
knyt | knyter | knöt | knutit | knyta | tie |
kom | kommer | kom | kommit | komma | come |
– | kan | kunde | kunnat | kunna | can, be able to |
kryp | kryper | kröp | krupit | krypa | crawl |
le | ler | log | lett | le | smile |
lid | lider | led | lidit | lida | suffer |
ligg | ligger | låg | legat | ligga | lie (position) |
ljug | ljuger | ljög | ljugit | ljuga | lie (tell untruth) |
låt | låter | lät | låtit | låta | let, leave (also: make a sound) |
lägg | lägger | la(de) | lagt | lägga | put, set down |
njut | njuter | njöt | njutit | njuta | enjoy |
rid | rider | red | ridit | rida | ride |
rinn | rinner | rann | runnit | rinna | run |
riv | river | rev | rivit | riva | tear |
se | ser | såg | sett | se | see |
sitt | sitter | satt | suttit | sitta | sit |
sjung | sjunger | sjöng | sjungit | sjunga | sing |
sjunk | sjunker | sjönk | sjunkit | sjunka | sink |
skilj | skiljer | skilde | skilt | skilja | separate, divide |
skin | skiner | sken | skinit | skina | shine |
skjut | skjuter | sköt | skjutit | skjuta | shoot |
– | ska(ll) | skulle | (skolat) | – | shall |
skrik | skriker | skrek | skrikit | skrika | scream |
skriv | skriver | skrev | skrivit | skriva | write |
skär | skär | skar | skurit | skära | cut |
slipp | slipper | slapp | sluppit | slippa | do not have to, avoid |
slå | slår | slog | slagit | slå | hit |
slåss | slåss | slogs | slagits | slåss | fight |
smyg | smyger | smög | smugit | smyga | sneak, slink |
sov | sover | sov | sovit | sova | sleep |
sprick | spricker | sprack | spruckit | spricka | burst |
spring | springer | sprang | sprungit | springa | run |
stick | sticker | stack | stuckit | sticka | prick, thrust, go away |
stig | stiger | steg | stigit | stiga | step (also: rise, increase) |
stjäl | stjäl | stal | stulit | stjäla | steal |
strid | strider | stred | stridit | strida | fight |
stryk | stryker | strök | strukit | stryka | iron |
stå | står | stod | stått | stå | stand, be positioned |
sup | super | söp | supit | supa | drink alcohol |
svid | svider | sved | svidit | svida | sting, smart |
svik | sviker | svek | svikit | svika | fail, let down |
svälj | sväljer | svalde | svalt | svälja | swallow |
svär | svär | svor | svurit | svära | swear |
säg | säger | sa(de) | sagt | säga | say |
sälj | säljer | sålde | sålt | sälja | sell |
sätt | sätter | satte | satt | sätta | set, put |
ta/tag | tar | tog | tagit | ta/taga | take |
tig | tiger | teg | tigit | tiga | keep silent |
var | är | var | varit | vara | be |
– | vet | visste | vetat | veta | know |
vik | viker | vek | vik(i)t | vika | fold |
– | vill | ville | velat | vilja | want |
vinn | vinner | vann | vunnit | vinna | win |
välj | väljer | valde | valt | välja | choose |
väx | växer | växte | växt/vuxit | växa | grow |
ät | äter | åt | ätit | äta | eat |
3.3.4 Perfect participle
Look at the following examples:
Boken är skriven av Astrid Lindgren.
Det är inte tillåtet att röka här.
Vi blev bjudna på middag.
Den försvunna äldre kvinnan återfanns välbehållen under en gran i skogen.
- How do you construct the perfect participle of a strong and irregular verb?
- What function (word class) does the perfect participle have?
IMPERATIVE (= stem) |
SUPINE FORM | INDEFINITE FORM SINGULAR |
DEFINITE FORM SINGULAR + |
|
---|---|---|---|---|
en-words | ett-words | |||
skriv | skrivit | skriven | skrivet | skrivna |
drick | druckit | drucket | druckna | |
bjud | bjudit | bjuden | bjudet | bjudna |
tillåt | tillåtit | tillåten | tillåtet | tillåtna |
förstå | förstått | förstådd | förstått | förstådda |
gör | gjort | gjord | gjort | gjorda |
RULE: Perfect participle
When you form the perfect participle of strong and irregular verbs, you start with the supine form.
If the supine ends in -it, the perfect participle ends in -en, -et, -na.
skrivit: skriven, skrivet, skrivna
druckit: drucken, drucket, druckna
bjudit: bjuden, bjudet, bjudna
If the supine ends in -t/-tt, the perfect participle ends in -d, -t, -da / -dd, -tt, -dda.
gjort: gjord, gjort, gjorda
förstått: förstådd, förstått, förstådda