Satser
Grammatik innehållsförteckning
1. Satser
1.1 Huvudsatser och bisatser – en översikt
1.2.5 Huvudsats + huvudsats – samordning
1.2.6 Satsadverbial (t.ex. negation)
1.3.1 Underordnande konjunktioner (bisatsinledare): att, om, när
1.3.3 Andra underordnande konjunktioner
1.1 Huvudsatser och bisatser – en översikt
Huvudsatser
Påståendesatser:
Lina och Oskar läser franska i Uppsala.
De pluggar ofta tillsammans.
I kursen har de kontakt med studenter i Frankrike.
Då kommunicerar de på svenska och franska.
Frågeordsfrågor:
Varifrån kommer Nathalie?
Ja/nej-frågor:
Är hon från Paris?
Imperativsatser:
Läs svenska på nätet!
Bisatser
Vi vet redan att Lina och Oskar pluggar franska i Uppsala.
Nathalie ska studera i Sverige om hon får ett stipendium.
När Jonas kommer hem efter jobbet, vill hans dotter Klara gå och gunga.
REGEL: Huvudsatser och bisatser – en översikt
Svenskan har en mycket bunden ordföljd.
Huvudsatser
Huvudsatserna kan delas in i fyra olika typer:
- Påståendesatser: Lina och Oskar läser franska i Uppsala.
- Frågeordsfrågor: Varifrån kommer Nathalie?
- Ja/nej-frågor: Är hon från Paris?
- Imperativsatser: Läs svenska på nätet!
I påståendesatser och frågeordsfrågor står det finita verbet på plats nummer 2 i satsen.
Subjektet står alltid tillsammans med det finita verbet, antingen omedelbart före eller omedelbart efter.
I en frågeordsfråga står ett frågeord framför det finita verbet.
Vid ja/nej-frågor och imperativsatser står det finita verbet på första plats i satsen.
Bisatser
Bisatsen börjar i princip alltid med en bisatsinledande konjunktion.
De vanligaste är: att; om, när
Sedan följer subjektet och det finita verbet.
Vi vet redan att Lina och Oskar läser franska i Uppsala.
Nathalie ska studera i Sverige om hon får ett stipendium
När Jonas kommer hem efter jobbet vill hans dotter gå ut och leka.
1.2 Huvudsatser
1.2.1 Påståendesatser
Titta på följande exempel:
Jag heter James och kommer från USA.
Jag är 25 år.
Jag bor på Flogstavägen 13 i Uppsala.
Där ska jag bo i ett år.
På Uppsala universitet läser många studenter från andra länder.
Följande satsschema visar ordföljden i påståendesatser.
FUNDAMENT | FINIT VERB | SUBJEKT | SATSADVERBIAL | INFINIT VERB | OBJEKT/ PREDIKATIV |
ADVERBIAL |
---|---|---|---|---|---|---|
Jag | heter | James. | ||||
Jag | kommer | från USA. | ||||
Jag | kan | inte | tala | svenska. | ||
Nu | bor | jag | i Uppsala. | |||
Här | ska | jag | studera | svenska | i ett år. | |
Om Nathalie får ett stipendium | åker | hon | till Sverige. |
- På vilken plats i meningarna står det finita verbet?
- Vad står på plats nr 1 i satsen?
REGEL: Påståendesatser
Det finita verbet står alltid på plats nr 2 i en påståendesats!
På fundamentsplats, plats nr 1, kan i princip nästan vad som helst finnas. Det är kontexten som avgör, men ofta står subjektet på första platsen.
Subjektet står alltid tillsammans med det finita verbet, antingen omedelbart före eller omedelbart efter.
Satsadverbial, om det finns något, står efter subjekt + finit verb:
Jag kommer inte i dag.
Eller efter finit verb + subjekt
I dag kommer jag inte.
1.2.2 Frågeordsfrågor
De vanligaste frågeorden är:
vem
vad
var
vart
varifrån
när
hur
varför
vilken (EN-ord)
vilket (ETT-ord)
vilka (plural)
Titta på följande exempel:
Hur gammal är du? (22 år.)
Vad heter du i förnamn? (Maria.)
Vilken kurs ska du läsa? (Ekonomi, 30 poäng.)
Var bor du? (I Stockholm.)
- Vad står först i satsen?
- På vilken plats i frågorna står det finita verbet?
- Vad står direkt efter det?
Följande satsschema visar ordföljden i frågeordsfrågor.
FRÅGEORD |
FINIT |
SUBJEKT | SATSADVERBIAL | INFINIT VERB |
OBJEKT/ PREDIKATIV |
ADVERBIAL |
---|---|---|---|---|---|---|
Hur | mår | du? | ||||
Vilken kurs | ska | du | läsa? |
REGEL: Frågeordsfrågor
Frågeordsfrågorna inleds alltid av ett frågeord (som kan vara ett interrogativt pronomen eller ett adverb) eller en frågeordsfras (vilken kurs, vilket datum, vilka språk, hur gammal, hur länge).
- På första plats står ett frågeord eller en frågeordsfras.
- Det finita verbet står på plats nr 2!
- Omedelbart efter det finita verbet följer subjektet.
1.2.3 Ja/nej-frågor
Titta på följande exempel:
Pluggar de franska? Ja./Nej.
Bor de i studentrum? Ja./Nej.
Finns det många studenter i Linköping? Ja./Nej.
Ska du också studera franska? Ja./Nej.
- På vilken plats i ja/nej-frågorna står det finita verbet?
- Vad står direkt efter det?
Följande satsschema visar ordföljden i ja/nej-frågor.
FINIT VERB |
SUBJEKT | SATSADVERBIAL |
INFINIT |
OBJEKT/ PREDIKATIV |
ADVERBIAL (sätt, plats, tid) |
---|---|---|---|---|---|
Ska | du | också | läsa | franska? | |
Får | man | röka | här? |
REGEL: Ja/nej-frågor
Ja/nej-frågor börjar alltid med det finita verbet.
Därefter följer subjektet.
På den här typen av fråga svarar man antingen med ja eller nej. Det är därför de kallas för ja/nej-frågor.
Man svarar jo eller nej om det finns en negation i frågan.
Exempel:
Kommer du inte från Sverige?
Jo, jag kommer från Sverige.
Nej, jag kommer inte från Sverige.
1.2.4 Imperativsatser
Titta på följande exempel:
Lyssna på dialogen!
Klicka på ordet!
Läs texten!
Kom in!
- På vilken plats står vebet i imperativsatser?
REGEL: Imperativsatser
Först i en imperativsats står alltid verbet (i imperativform). Satsen innehåller inget utsatt subjekt.
1.2.5 Huvudsats + huvudsats – samordning
Titta på följande exempel:
HUVUDSATS | + | HUVUDSATS |
---|---|---|
Jag heter Jonas Persson | och | (jag) är trettiotre år gammal. |
Jonas är svensk | men | (han) bor i Tyskland. |
Arbetar du i dag | eller | är du hemma? |
Jag vill inte plugga | utan | jag vill gå på bio. |
Klara vill gärna gå i skolan | för | där går alla stora barn. |
Klara är liten | så | hon går inte i skolan. |
Titta på satserna som kommer efter den samordnande konjunktionen. Titta noga på ordföljden!
REGEL: Huvudsats + huvudsats – samordning
Samordnande konjunktioner (= bindeord) binder ihop satser av samma slag. Se exemplen ovan: huvudsats + bindeord + huvudsats.
De samordnande konjunktionerna (bindeorden) är:
och
men
eller
utan
för
så
Om huvudsatsen efter och, men, eller, utan börjar med subjektet, behöver man inte upprepa detta – om det är samma subjekt i båda satserna.
Jonas är svensk men han bor i Tyskland. = Jonas är svensk men bor i Tyskland.
1.2.6 Satsadverbial (t.ex. negation)
Titta på följande exempel:
De förstår inte varandra så bra.
De behöver inte låna pengar från staten.
Klara kan inte gå i skolan.
På universitetet får man inte röka.
- Var står adverbialet "inte" i dessa påståendesatser?
Titta också på de olika huvudsatserna i tablån nedan!
FUNDAMENT | FINIT VERB | SUBJEKT | SATSADVERBIAL (t.ex. "inte") |
INFINIT VERB | "ANNAT" |
---|---|---|---|---|---|
De | förstår | inte | varandra så bra. | ||
De | behöver | inte | låna | pengar av staten. | |
Klara | kan | inte | gå | i skolan. | |
På universitetet | får | man | inte | röka. | |
Varför | kommer | du | inte? | ||
Varför | kan | du | inte | komma? | |
Gillar | du | inte | Bach? | ||
Brukar | du | inte | cykla | till universitetet? | |
Rök | inte! |
REGEL: Satsadverbial (t.ex. negation)
I svenska påståendesatser står satsadverbialet (t.ex. "inte") direkt efter det finita verbet.
De förstår inte varandra så bra.
Om det finita verbet kommer före subjektet följer "inte" direkt efter subjektet.
På universitetet får man inte röka.
OBS! subjekt + verb eller verb + subjekt – de står alltid tillsammans i huvudsatsen!
Man får inte röka på universitetet. På universitetet får man inte röka.
Subjekt + finit verb + INTE + infinit verb
Finit verb + subjekt + INTE + infinit verb
Andra adverbial som fungerar på samma sätt som "inte" är t.ex.:
alltid
aldrig
ofta
sällan
redan
gärna
också
kanske
tyvärr
troligen
äntligen
1.3 Bisatser
1.3.1 Underordnande konjunktioner: att, om, när
Titta på följande exempel:
Nathalie säger att hon förstår.
Nu undrar du säkert om jag har familj.
När jag kommer hem efter jobbet vill Klara gå och gunga.
- När använder man orden "att", "om" och "när"? Hur översätter du dem till ditt språk?
- Vad kommer direkt efter de inledande orden "att", "om", "när"?
REGEL: Underordnande konjunktioner: att, om, när
Bisatser inleds med en underordnande konjunktion (bisatsinledare), t.ex. att, om, när.
Direkt därefter kommer subjektet, följt av det finita verbet.
OBS: För bisatser inledda med "som":
Klara, som är fyra år, får inte gå i skolan.
Se ”2.3 Relativa pronomen – som
1.3.2 Ordföljd i bisats
Titta på bisatserna (med fet text) i meningarna. Titta noga på ordföljden i de här bisatserna.
Nathalie tycker att Stockholm är lika vackert som Paris.
Innan hon reste, läste hon om staden.
Nathalie vill köpa lite varma kläder så att hon inte fryser i vinter.
Jag hoppas att du tycker om fisk.
Mia sa att fåglarna alltid flyttar till varmare länder på hösten.
Titta på tablån nedan:
SUBJEKT | SATSADVERBIAL | VERB | OBJEKT/ PREDIKATIV |
ADVERBIAL (sätt, plats, tid) |
|
---|---|---|---|---|---|
...att | du | tycker om | fisk. | ||
...innan | hon | reste. | |||
...så att | hon | inte | fryser | i vinter. | |
...att | fåglarna | alltid | flyttar | till varmare länder på hösten. |
REGEL: Ordföljd i bisats
- Först i bisatsen finns en underordnande konjunktion (bisatsinledare).
- Därefter följer alltid subjektet.
- Och sedan det finita verbet.
- Om det finns ett satsadverbial, t.ex. ”inte”, kommer det före det finita verbet i bisatsen.
Negation i bisats: "BIFF-regeln" = i Bisats står Inte Före Finita verbet
Jag lovade att jag (subjekt) inte skulle (finit verb) berätta för någon om det.
Alltså: bisatsinledare + subjekt + satsadverbial + finit verb
OBS: Andra adverbial som kan fungera på samma sätt som "inte" är till exempel alltid, aldrig, ofta, sällan, redan, gärna, också, kanske, tyvärr.
Jag lovade att jag (subjekt) aldrig skulle (finit verb) berätta för någon om det.
1.3.3 Andra underordnande konjunktioner
Vanliga bisatsinledare:
att
om
när
sedan
medan
så att
för att
därför att
eftersom
trots att
även om
Exempel:
att: Jag hoppas att du tycker om fisk.
om: Jag kommer om jag får tid.
när: När vi har ätit ska vi titta på teve eller gå på bio.
sedan: Jag har inte längtat hem alls sedan jag kom hit.
medan: Medan du diskar lägger jag barnen.
så att: Nathalie ska köpa lite varma kläder så att hon inte fryser i vinter.
för att: Hon kom till Sverige för att hon ville lära sig mer svenska.
därför att: Jag måste plugga därför att jag har en tenta i morgon.
eftersom: Eftersom jag har en tenta i morgon, måste jag plugga.
trots att: Hon klarade tentan, trots att hon hade varit sjuk i flera dagar.
även om: Även om hon inte hann läsa all kurslitteratur, klarade hon tentan.
Bisatsinledare vid indirekt tal
Titta på följande exempel:
Vad säger Håkan?
Han säger att han inte vet.
Ursäkta, men jag hörde inte. Vad sa han?
Han frågade om vi ville gå på bio.
Vad vill han veta?
Han vill veta vad jag tycker om politiken nu.
- Vad är bisatsinledaren i dessa meningar
- Hur blir ordföljden i bisatser?
Jämför ordföljden i direkt tal (huvudsats) och indirekt tal (bisats) i nedanstående exempel!
DIREKT TAL | INDIREKT TAL |
---|---|
(Adam: Det är kul med språk!) | Adam tycker att det är kul med språk. |
(Lisa: Jag förstår inte.) | Lisa säger att hon inte förstår. |
(Heidi: Har Jonas familj?) | Heidi undrar om Jonas har familj. |
(Ali: Vill ni gå på bio?) | Ali frågar om vi vill gå på bio. |
(Anna: När har ni tid?) | Anna undrar när vi har tid. |
(Oskar: Vad sa du?) | Oskar undrade vad jag sa. |
(Eva: Hur mycket är klockan?) | Eva vill veta hur mycket klockan är. |
REGEL: Andra underordnande konjunktioner
Bisatsinledare vid indirekt tal är:
det allmänna "att"
det interrogativa "om"
och frågeorden "vad", "var", "när", "hur mycket" etc.
Ordföljd i bisatser:
BISATSINLEDARE | SUBJEKT | SATSADVERBIAL | FINIT VERB | INFINIT VERB | "ANNAT" |
---|---|---|---|---|---|
...att | hon | inte | förstår | ||
...om | vi | vill | gå | på bio. | |
...hur mycket | klockan | är. |