Satser

In English

Grammatik innehållsförteckning

1. Satser

1.1 Huvudsatser och bisatser – en översikt 

1.2 Huvudsatser

1.2.1 Påståendesatser

1.2.2 Frågeordsfrågor

1.2.3 Ja/nej-frågor

1.2.4 Imperativsatser

1.2.5 Huvudsats + huvudsats – samordning    

1.2.6 Satsadverbial (t.ex. negation)

1.3 Bisatser

1.3.1 Underordnande konjunktioner (bisatsinledare): att, omnär

1.3.2 Ordföljd i bisats

1.3.3 Andra underordnande konjunktioner

 

1.1 Huvudsatser och bisatser – en översikt 

Huvudsatser

Påståendesatser:

Lina och Oskar läser franska i Uppsala.

De pluggar ofta tillsammans.

I kursen har de kontakt med studenter i Frankrike.

Då kommunicerar de på svenska och franska.


Frågeordsfrågor:

Varifrån kommer Nathalie?


Ja/nej-frågor:

Är hon från Paris?


Imperativsatser:

Läs svenska på nätet!


Bisatser

Vi vet redan att Lina och Oskar pluggar franska i Uppsala.

Nathalie ska studera i Sverige om hon får ett stipendium.

När Jonas kommer hem efter jobbet, vill hans dotter Klara gå och gunga.


REGEL: Huvudsatser och bisatser – en översikt

Svenskan har en mycket bunden ordföljd. 

Huvudsatser

Huvudsatserna kan delas in i fyra olika typer:

  1. Påståendesatser: Lina och Oskar läser franska i Uppsala.
  2. Frågeordsfrågor: Varifrån kommer Nathalie?
  3. Ja/nej-frågor: Är hon från Paris?
  4. Imperativsatser: Läs svenska på nätet!

I påståendesatser och frågeordsfrågor står det finita verbet på plats nummer 2 i satsen.

Subjektet står alltid tillsammans med det finita verbet, antingen omedelbart före eller omedelbart efter.

I en frågeordsfråga står ett frågeord framför det finita verbet.

Vid ja/nej-frågor och imperativsatser står det finita verbet på första plats i satsen.

 

Bisatser

Bisatsen börjar i princip alltid med en bisatsinledande konjunktion.

De vanligaste är: att; om, när

Sedan följer subjektet och det finita verbet.

Vi vet redan att Lina och Oskar läser franska i Uppsala.

Nathalie ska studera i Sverige om hon får ett stipendium

När Jonas kommer hem efter jobbet vill hans dotter gå ut och leka.


Upp

 

1.2 Huvudsatser

 

1.2.1 Påståendesatser

Titta på följande exempel:

Jag heter James och kommer från USA.

Jag är 25 år.

Jag bor på Flogstavägen 13 i Uppsala.

Där ska jag bo i ett år.

På Uppsala universitet läser många studenter från andra länder.


Följande satsschema visar ordföljden i påståendesatser. 

Ordföljd i påståendesatser
FUNDAMENT FINIT VERB SUBJEKT SATSADVERBIAL INFINIT VERB OBJEKT/
PREDIKATIV

ADVERBIAL
(sätt, plats, tid)

Jag heter       James.  
Jag kommer         från USA.
Jag kan   inte tala svenska.  
Nu bor jag       i Uppsala.
Här ska jag   studera svenska i ett år.
Om Nathalie får ett stipendium åker hon       till Sverige.

 

  • På vilken plats i meningarna står det finita verbet?  
  • Vad står på plats nr 1 i satsen?

REGEL: Påståendesatser

Det finita verbet står alltid på plats nr 2 i en påståendesats!

På fundamentsplats, plats nr 1, kan i princip nästan vad som helst finnas. Det är kontexten som avgör, men ofta står subjektet på första platsen.

Subjektet står alltid tillsammans med det finita verbet, antingen omedelbart före eller omedelbart efter.

Satsadverbial, om det finns något, står efter subjekt + finit verb:  

Jag kommer inte i dag.

 

Eller efter finit verb + subjekt

I dag kommer jag inte.


Upp

 

1.2.2 Frågeordsfrågor

De vanligaste frågeorden är:

vem 

vad 

var

vart

varifrån

när

hur

varför

vilken (EN-ord)

vilket (ETT-ord)

vilka (plural)

 

Titta på följande exempel:

Hur gammal är du? (22 år.)

Vad heter du i förnamn? (Maria.)

Vilken kurs ska du läsa? (Ekonomi, 30 poäng.)

Var bor du? (I Stockholm.)

  • Vad står först i satsen?
  • På vilken plats i frågorna står det finita verbet?
  • Vad står direkt efter det?

Följande satsschema visar ordföljden i frågeordsfrågor.

Ordföljd i frågeordsfrågor
FRÅGEORD

FINIT
VERB

SUBJEKT SATSADVERBIAL INFINIT
VERB
OBJEKT/
PREDIKATIV

ADVERBIAL
(sätt, plats, tid)

Hur mår du?        
Vilken kurs ska du   läsa?    

REGEL: Frågeordsfrågor

Frågeordsfrågorna inleds alltid av ett frågeord (som kan vara ett interrogativt pronomen eller ett adverb) eller en frågeordsfras (vilken kurs, vilket datum, vilka språk, hur gammal, hur länge).

  1. På första plats står ett frågeord eller en frågeordsfras.
  2. Det finita verbet står på plats nr 2!
  3. Omedelbart efter det finita verbet följer subjektet.

Upp

 

1.2.3 Ja/nej-frågor

Titta på följande exempel:

Pluggar de franska? Ja./Nej.

Bor de i studentrum? Ja./Nej.

Finns det många studenter i Linköping? Ja./Nej.

Ska du också studera franska? Ja./Nej.

  • På vilken plats i ja/nej-frågorna står det finita verbet?
  • Vad står direkt efter det?

Följande satsschema visar ordföljden i ja/nej-frågor.

Ordföljd i ja/nej-frågor
FINIT
VERB
SUBJEKT SATSADVERBIAL

INFINIT
VERB

OBJEKT/
PREDIKATIV
ADVERBIAL
(sätt, plats, tid)
Ska du också läsa franska?
Får man röka här?

REGEL: Ja/nej-frågor

Ja/nej-frågor börjar alltid med det finita verbet.

Därefter följer subjektet.

På den här typen av fråga svarar man antingen med ja eller nej. Det är därför de kallas för ja/nej-frågor.

Man svarar jo eller nej om det finns en negation i frågan.

Exempel:

Kommer du inte från Sverige?

Jo, jag kommer från Sverige.

Nej, jag kommer inte från Sverige.


Upp

 

1.2.4 Imperativsatser

Titta på följande exempel:

Lyssna på dialogen!

Klicka på ordet!

Läs texten!

Kom in!

  • På vilken plats står vebet i imperativsatser? 

REGEL: Imperativsatser

Först i en imperativsats står alltid verbet (i imperativform). Satsen innehåller inget utsatt subjekt.


Upp

 

1.2.5 Huvudsats + huvudsats – samordning 

Titta på följande exempel:

Samordnande konjunktioner
 HUVUDSATS + HUVUDSATS
Jag heter Jonas Persson och (jag) är trettiotre år gammal.
Jonas är svensk men (han) bor i Tyskland.
Arbetar du i dag eller är du hemma?
Jag vill inte plugga utan jag vill gå på bio.
Klara vill gärna gå i skolan för  där går alla stora barn.
Klara är liten så  hon går inte i skolan.


Titta på satserna som kommer efter den samordnande konjunktionen. Titta noga på ordföljden!


REGEL: Huvudsats + huvudsats – samordning

Samordnande konjunktioner (= bindeord) binder ihop satser av samma slag. Se exemplen ovan: huvudsats + bindeord + huvudsats.

De samordnande konjunktionerna (bindeorden) är:

och

men

eller

utan

för

 

Om huvudsatsen efter och, men, eller, utan börjar med subjektet, behöver man inte upprepa detta – om det är samma subjekt i båda satserna.

Jonas är svensk men han bor i Tyskland. = Jonas är svensk men bor i Tyskland.


Upp

 

1.2.6 Satsadverbial (t.ex. negation)

Titta på följande exempel:

De förstår inte varandra så bra.

De behöver inte låna pengar från staten.

Klara kan inte gå i skolan.

På universitetet får man inte röka.

  • Var står adverbialet "inte" i dessa påståendesatser?  

Titta också på de olika huvudsatserna i tablån nedan!

Påståendesatser med "inte"
FUNDAMENT FINIT VERB SUBJEKT SATSADVERBIAL
(t.ex. "inte")
INFINIT VERB "ANNAT"
De förstår   inte   varandra så bra.
De  behöver   inte låna pengar av staten.
Klara kan   inte i skolan.
På universitetet får man inte röka.  
Varför kommer du  inte?    
Varför kan  du  inte komma?  
  Gillar du inte   Bach?
  Brukar du inte cykla till universitetet?
  Rök   inte!    

REGEL: Satsadverbial (t.ex. negation)

I svenska påståendesatser står satsadverbialet (t.ex. "inte") direkt efter det finita verbet. 

De förstår inte varandra så bra.

Om det finita verbet kommer före subjektet följer "inte" direkt efter subjektet. 

På universitetet får man inte röka.

OBS! subjekt + verb eller verb + subjekt – de står alltid tillsammans i huvudsatsen!

Man får inte röka på universitetet. På universitetet får man inte röka.

Subjekt + finit verb + INTE + infinit verb

Finit verb + subjekt + INTE + infinit verb

Andra adverbial som fungerar på samma sätt som "inte" är t.ex.:

alltid

aldrig 

ofta 

sällan 

redan 

gärna 

också 

kanske

tyvärr 

troligen

äntligen


Upp

 

1.3 Bisatser

 

1.3.1 Underordnande konjunktioner: att, omnär

Titta på följande exempel:

Nathalie säger att hon förstår.

Nu undrar du säkert om jag har familj. 

När jag kommer hem efter jobbet vill Klara gå och gunga.

  • När använder man orden "att", "om" och "när"? Hur översätter du dem till ditt språk? 
  • Vad kommer direkt efter de inledande orden "att", "om", "när"?

REGEL: Underordnande konjunktioner: att, omnär

Bisatser inleds med en underordnande konjunktion (bisatsinledare), t.ex. att, om, när.

Direkt därefter kommer subjektet, följt av det finita verbet.

 

OBS: För bisatser inledda med "som"

Klara, som är fyra år, får inte gå i skolan.

Se ”2.3 Relativa pronomen – som


Upp

 

1.3.2 Ordföljd i bisats

Titta på bisatserna (med fet text) i meningarna. Titta noga på ordföljden i de här bisatserna.

Nathalie tycker att Stockholm är lika vackert som Paris.

Innan hon reste, läste hon om staden.

Nathalie vill köpa lite varma kläder så att hon inte fryser i vinter.

Jag hoppas att du tycker om fisk.

Mia sa att fåglarna alltid flyttar till varmare länder på hösten.

Titta på tablån nedan:

Ordföljd i bisats
  SUBJEKT SATSADVERBIAL VERB OBJEKT/
PREDIKATIV
ADVERBIAL
(sätt, plats, tid)
...att du   tycker om fisk.  
...innan hon   reste.    
...så att hon inte fryser   i vinter.
...att fåglarna alltid flyttar   till varmare länder på hösten.

REGEL: Ordföljd i bisats

  • Först i bisatsen finns en underordnande konjunktion (bisatsinledare).
  • Därefter följer alltid subjektet.
  • Och sedan det finita verbet.
  • Om det finns ett satsadverbial, t.ex. ”inte”, kommer det före det finita verbet i bisatsen.

Negation i bisats: "BIFF-regeln" = i Bisats står Inte Före Finita verbet 

Jag lovade att jag (subjekt) inte skulle (finit verb) berätta för någon om det. 

Alltså: bisatsinledare + subjekt + satsadverbial + finit verb

OBS: Andra adverbial som kan fungera på samma sätt som "inte" är till exempel alltid, aldrig, ofta, sällan, redan, gärna, också, kanske, tyvärr.

Jag lovade att jag (subjekt) aldrig skulle (finit verb) berätta för någon om det. 


Upp

 

1.3.3 Andra underordnande konjunktioner

Vanliga bisatsinledare:

att 

om 

när 

sedan 

medan

så att 

för att 

därför att 

eftersom 

trots att 

även om 


Exempel:

att: Jag hoppas att du tycker om fisk.

om: Jag kommer om jag får tid.

när: När vi har ätit ska vi titta på teve eller gå på bio.

sedan: Jag har inte längtat hem alls sedan jag kom hit.

medan: Medan du diskar lägger jag barnen.

så att: Nathalie ska köpa lite varma kläder så att hon inte fryser i vinter.

för att: Hon kom till Sverige för att hon ville lära sig mer svenska.

därför att: Jag måste plugga därför att jag har en tenta i morgon.

eftersom: Eftersom jag har en tenta i morgon, måste jag plugga.

trots att: Hon klarade tentan, trots att hon hade varit sjuk i flera dagar.

även om: Även om hon inte hann läsa all kurslitteratur, klarade hon tentan.

 

Bisatsinledare vid indirekt tal

Titta på följande exempel:

Vad säger Håkan? 

Han säger att han inte vet.

 

Ursäkta, men jag hörde inte. Vad sa han?

Han frågade om vi ville gå på bio.

 

Vad vill han veta?

Han vill veta vad jag tycker om politiken nu.

  • Vad är bisatsinledaren i dessa meningar
  • Hur blir ordföljden i bisatser?

Jämför ordföljden i direkt tal (huvudsats) och indirekt tal (bisats) i nedanstående exempel! 

Direkt och indirekt tal
 DIREKT TAL INDIREKT TAL
 (Adam: Det är kul med språk!)  Adam tycker att det är kul med språk.
 (Lisa: Jag förstår inte.)  Lisa säger att hon inte förstår.
 (Heidi: Har Jonas familj?)  Heidi undrar om Jonas har familj.
 (Ali: Vill ni gå på bio?)  Ali frågar om vi vill gå på bio.
 (Anna: När har ni tid?)  Anna undrar när vi har tid.
 (Oskar: Vad sa du?)  Oskar undrade vad jag sa.
 (Eva: Hur mycket är klockan?)  Eva vill veta hur mycket klockan är.

REGEL: Andra underordnande konjunktioner

Bisatsinledare vid indirekt tal är:

det allmänna "att" 
det interrogativa "om" 
och frågeorden "vad", "var", "när", "hur mycket" etc.

Ordföljd i bisatser:

Ordföljd i bisats
BISATSINLEDARE SUBJEKT SATSADVERBIAL FINIT VERB INFINIT VERB "ANNAT"
...att hon inte  förstår    
...om vi   vill på bio.
...hur mycket klockan   är.    

 

Upp