On the phone

 Useful phrases index

5. On the phone

When you call friends

When you answer the phone you can always answer with your name.
For example: Nathalie Durand!/Nathalie!/Ja, det är Nathalie! (Yes, this is Nathalie.), Hej, det är Nathalie! (Hello, this is Nathalie.)

When you call somebody, it is good if you start by introducing yourself.
Hej! Det är (+ ditt namn). (Hello, this is + your name)
For example: Hej! Det är Nathalie! (Hello, this is Nathalie.)

Mobile phone calls between friends often start like this (as you can see who is calling):

Hej! Var är du? (Hello. Where are you?)

Hej! Vad gör du? (Hello. What are you doing?

 

When you call a company or organisation

The receptionist who answers

Välkommen till Svenska institutet! (Welcome to the Swedish Institute!)

Ett ögonblick! (One moment, please.) 

Dröj lite! (Wait one moment, please.)

More phrases from the receptionist

Det är upptaget. Går det bra att vänta? (The line is busy. Can you wait?)  

Vem kan jag hälsa från? (Who should I say is calling?)

Kan jag hälsa henne något? (Can I leave her a message?)

 

When you want to be connected or talk to someone special

Kan jag få tala med Emma? (Can I talk to Emma?)    

Jag söker Emma. (I am looking for Emma.)

Jag skulle vilja prata med Emma. (I would like to talk to Emma.)

Kan du koppla mig till Emma? (Can you connect me with Emma?)

Kan jag lämna ett meddelande? (Can I leave a message?)

Kan du säga att Nathalie har ringt? (Can you say that Nathalie has called?)

 

Sometimes you cannot talk to someone directly, but get an answer machine. Then it is good if you understand the following phrases:

Du har kommit till Stockholms universitet. (You have come to Stockholm University.)

Vår kundtjänst har öppet måndag till fredag mellan klockan nio och tolv. (Our customer services are open Monday to Friday between 9 and 12.)

Just nu är det många som ringer till oss. Vi tar emot ditt samtal så snart som möjligt. (There are many people calling right now. We will answer your call as soon as possible.)

Vi har placerat dig i kö. Du har plats tre i kön. Beräknad väntetid är fyra minuter. (You have been placed in a queue. You are third in line. The expected waiting time is four minutes.)

Tack för att du väntar. Du behåller din plats i kön. (Thank you for waiting. You have kept your place in the queue.)

Tala in ett meddelande efter pipet. (Say your message after the tone.)

Knappa in ditt telefonnummer efter pipet, avsluta med fyrkant (#). (Dial your phone number after the tone. Finish with the hash symbol #.)

Tryck stjärna (*). (Press asterisk/star.)

 

If you have called the wrong number

Åh, förlåt, då har jag kommit fel. (Oh, sorry, I have dialed wrong.)

Ursäkta, då har jag slagit fel nummer. (Sorry, I have dialed the wrong number.)


Other useful phrases

Ring mig! (Call me!)

Skicka ett sms (ett mess)! (Text me/send me a text message.)

Vad har du för telefonnummer? (What is your phone number?)

Back to top

Learning Swedish logo