Clauses
1. Clauses
1.1 Main clauses and subordinate clauses – an overview
1.2.2 Questions with question words
1.2.5 Main clause + main clause – coordination
1.2.6 Clausal adverbial (e.g. negation)
1.3.1 Subordinating conjunctions: att (that), om (if), när (when)
1.3.2 Word order in subordinate clauses
1.3.3 Other subordinate clauses
1.1 Main clauses and subordinate clauses – an overview
Main clauses
Declarative clauses:
Lina och Oskar läser franska i Uppsala.
De pluggar ofta tillsammans.
I kursen har de kontakt med studenter i Frankrike.
Då kommunicerar de på svenska och franska.
Questions using question phrases:
Varifrån kommer Nathalie?
Yes/no questions:
Är hon från Paris?
Imperative clauses:
Läs svenska på nätet!
Subordinate clauses
Vi vet redan att Lina och Oskar pluggar franska i Uppsala.
Nathalie ska studera i Sverige om hon får ett stipendium.
När Jonas kommer hem efter jobbet, vill hans dotter Klara gå och gunga.
RULE: Main clauses and subordinate clauses – an overview
Swedish has a very definite word order.
Main clauses
Main clauses can be divided into four different types:
- Declarative clauses: Lina och Oskar läser franska i Uppsala.
- Questions using question phrases: Varifrån kommer Nathalie?
- Yes/no questions: Är hon från Paris?
- Imperative clauses: Läs svenska på nätet!
In declarative clauses and questions using question phrases, the finite verb is always in second position in the clause.
The subject always stands together with the finite verb, either immediately before or immediately after it.
In a question using a question phrase, that phrase comes before the finite verb.
In yes/no questions and imperative clauses, the finite verb takes the first place in the clause.
Subordinate clauses
Subordinate clauses almost always begin with a conjunction introducing the clause.
The most common are: att – that; om – if; när – when
Then come the subject and the finite verb.
Vi vet redan att Lina och Oskar läser franska i Uppsala.
Nathalie ska studera i Sverige om hon får ett stipendium
När Jonas kommer hem efter jobbet vill hans dotter gå ut och leka.
1.2 Main clauses
1.2.1 Declarative clauses
Look at the following examples:
Jag heter James och kommer från USA.
Jag är 25 år.
Jag bor på Flogstavägen 13 i Uppsala.
Där ska jag bo i ett år.
På Uppsala universitet läser många studenter från andra länder.
The following table shows the word order in declarative clauses. Look at the example sentences.
TOPIC | FINITE VERB | SUBJECT | CLAUSAL ADVERBIAL | NON-FINITE VERB | OBJECT/ COMPLEMENT |
ADVERBIAL |
---|---|---|---|---|---|---|
Jag | heter | James. | ||||
Jag | kommer | från USA. | ||||
Jag | kan | inte | tala | svenska. | ||
Nu | bor | jag | i Uppsala. | |||
Här | ska | jag | studera | svenska | i ett år. | |
Om Nathalie får ett stipendium | åker | hon | till Sverige. |
- Which position does the finite verb occupy?
- What takes first place in the clause?
RULE: Declarative clauses
The finite verb always takes second position in a declarative clause!
The first place in the clause can be occupied by almost anything. Usually the subject takes that position.
The subject always stands together with the finite verb, either immediately before or immediately after.
Clausal adverbials, if there are any, come after subject + finite verb.
Examples:
Jag kommer inte i dag.
Or after finite verb + subject.
I dag kommer jag inte.
1.2.2 Questions with question words
The most common question words are:
vem – who
vad – what
var – where
vart – where (or “to where”)
varifrån – where ... from
när – when
hur – how
varför – why
vilken – which (EN-words)
vilket – which (ETT-words)
vilka – which (plural)
Look at the following examples:
– Hur gammal är du? (– 22 år. )
– Vad heter du i förnamn? (– Maria.)
– Vilken kurs ska du läsa? (– Ekonomi, 30 poäng.)
– Var bor du? (– I Stockholm.)
- What occupies first position in the clause?
- What position does the finite verb take in the questions?
- What comes directly after this?
The following table shows the word order in questions with question words.
QUESTION WORD |
FINITE |
SUBJECT | CLAUSAL ADVERBIAL |
NON FINITE VERB |
OBJECT/ COMPLEMENT |
ADVERBIAL (manner, place, time) |
---|---|---|---|---|---|---|
Hur | mår | du? | ||||
Vilken kurs | ska | du | läsa? |
RULE: Questions with question words
Questions with question words always start with a question word (which can be an interrogative pronoun or an adverb) or a phrase with a question word.
- In first place there is a question word or a phrase with a question word.
- The finite verb takes second position!
- Immediately after the finite verb comes the subject.
1.2.3 Yes/no questions
Look at the following examples:
Pluggar de franska? Ja./Nej.
Bor de i studentrum? Ja./Nej.
Finns det många studenter i Linköping? Ja./Nej.
Ska du också studera franska? Ja./Nej.
- Which position does the finite verb occupy in yes/no questions?
- What comes directly after this?
The following table shows the word order in yes/no questions.
FINITE VERB |
SUBJECT | CLAUSAL ADVERBIAL |
NON FINITE VERB |
OBJECT/ COMPLEMENT |
ADVERBIAL manner, place, time) |
---|---|---|---|---|---|
Ska | du | också | läsa | franska? | |
Får | man | röka | här? |
RULE: Yes/no questions
Yes/no questions always begin with the finite verb.
After that comes the subject.
In this type of question, you answer either ja (yes) or nej (no). This is why they are called yes/no questions.
You answer jo (yes) or nej (no) if the question is formed as a negative question.
Examples:
– Kommer du inte från Sverige?
– Jo, jag kommer från Sverige.
– Nej, jag kommer inte från Sverige.
1.2.4 Imperative clauses
Look at the following examples:
Lyssna på dialogen!
Klicka på ordet!
Läs texten!
Kom in!
- Which position does the verb occupy in imperative clauses?
RULE: Imperative clauses
The verb in its imperative form always occupies first place in an imperative clause. There is no visible subject.
1.2.5 Main clause + main clause – coordination
Look at the following examples:
MAIN CLAUSE | + | MAIN CLAUSE |
---|---|---|
Jag heter Jonas Persson | och | (jag) är trettiotre år gammal. |
Jonas är svensk | men | (han) bor i Tyskland. |
Arbetar du i dag | eller | är du hemma? |
Jag vill inte plugga | utan | jag vill gå på bio. |
Klara vill gärna gå i skolan | för | där går alla stora barn. |
Klara är liten | så | hon går inte i skolan. |
Look at the clauses that follow the conjunction. Pay particular attention to the word order!
RULE: Main clause + main clause – coordinationd
Coordinating conjunctions (linking words) connect clauses of the same sort. In these examples: main clause + linking word + main clause.
The coordinating conjunctions (linking words) are
och – and
men – but
eller – or
utan – instead
för – because
så – so
If the main clause following och (and), men (but), eller (or), utan (instead) begins with the subject, you do not need to repeat it – if the subject is the same in both clauses.
Jonas är svensk men han bor i Tyskland. = Jonas är svensk men bor i Tyskland.
1.2.6 Clausal adverbial (e.g. negation)
Look at the following examples:
De förstår inte varandra så bra.
De behöver inte låna pengar från staten.
Klara kan inte gå i skolan.
På universitetet får man inte röka.
- Where does the clausal adverbial 'inte' (= not) go in these declarative clauses?
Also look at the main parts in the table below!
TOPIC | FINITE VERB | SUBJECT | CLAUSAL ADVERBIAL (e.g. 'inte') |
NON-FINITE VERB | OTHER |
---|---|---|---|---|---|
De | förstår | inte | varandra så bra. | ||
De | behöver | inte | låna | pengar av staten. | |
Klara | kan | inte | gå | i skolan. | |
På universitetet | får | man | inte | röka. | |
Varför | kommer | du | inte? | ||
Varför | kan | du | inte | komma? | |
Gillar | du | inte | Bach? | ||
Brukar | du | inte | cykla | till universitetet? | |
Rök | inte! |
RULE: Clausal adverbial (e.g. negation)
In Swedish declarative clauses, 'inte' (= not) is usually positioned immediately after the finite verb.
De förstår inte varandra så bra.
If the finite verb comes before the subject, 'inte' (= not) follows immediately after the subject:
På universitetet får man inte röka.
NOTE: subject + verb or verb + subject – they always stand together in a main clause.
Man får inte röka på universitetet. På universitetet får man inte röka.
Subject + finite verb + INTE + infinite verb
Finite verb + subject + INTE + infinite verb
Other adverbs work in the same way as 'inte' (= not), such as:
alltid – always
aldrig – never
ofta – often
sällan – seldom
redan – already
gärna – willingly
också – also
kanske – perhaps
tyvärr – unfortunately
troligen – probably
äntligen – finally.
De förstår alltid varandra så bra.
1.3 Subordinate clauses
1.3.1 Subordinating conjunctions: att (that), om (if), när (when)
Look at the following examples:
Nathalie säger att hon förstår.
Nu undrar du säkert om jag har familj.
När jag kommer hem efter jobbet vill Klara gå och gunga.
- When do you use the words 'att', 'om' and 'när'? How do you translate them into your language?
- What comes immediately after the conjunctions 'att', 'om', 'när'?
RULE: Subordinating conjunctions: att (that), om (if), när (when)
Subordinate clauses start with a subordinating conjunction, for instance att (that), om (if), när (when).
The subject follows immediately after, followed by the finite verb.
NOTE: For subordinate clauses that start with 'som' (which, that):
Klara, som är fyra år, får inte gå i skolan.
See 2.3 Relative pronouns – som.
1.3.2 Word order in subordinate clauses
Look at the subordinate clauses (in bold) in these sentences. Pay particular attention to the word order.
Nathalie tycker att Stockholm är lika vackert som Paris.
Innan hon reste, läste hon om staden.
Nathalie vill köpa lite varma kläder så att hon inte fryser i vinter.
Jag hoppas att du tycker om fisk.
Mia sa att fåglarna alltid flyttar till varmare länder på hösten.
Look at the table below:
SUBJECT | CLAUSAL ADVERBIAL |
VERB | OBJECT/ COMPLEMENT |
ADVERBIAL (manner, place, time) | |
---|---|---|---|---|---|
...att | du | tycker om | fisk. | ||
...innan | hon | reste. | |||
...så att | hon | inte | fryser | i vinter. | |
...att | fåglarna | alltid | flyttar | till varmare länder på hösten. |
RULE: Word order in subordinate clauses
- A subordinating conjunction comes first in a subordinate clause.
- The subject comes after that.
- And then the finite verb.
- If there is a clausal adverbial, e.g. 'inte' (not), it goes before the finite verb in the subordinate clause.
Negation in subordinate clauses: 'The BIFF rule' = i Bisats står Inte Före Finita verbet (In a subordinate clause, 'inte' comes before the finite verb).
Jag lovade att jag (subject) inte skulle (finite verb) berätta för någon om det.
So: subordinating conjunction + subject + adverbial phrase + finite verb
NOTE: Other adverbs can work in the same way as 'inte' (not), such as alltid – always, aldrig – never, ofta – often, sällan – seldom, redan – already, gärna – willingly, också – also, kanske – perhaps, tyvärr – unfortunately.
Jag lovade att jag (subject) aldrig skulle (finite verb) berätta för någon om det.
1.3.3 Other subordinate clauses
Common conjunctions:
att (that)
om (if/whether)
när (when)
sedan (since - time)
medan (while)
så att (so that)
för att (because)
därför att (because)
eftersom (since/because)
trots att (in spite)
även om (even though)
Examples:
att: Jag hoppas att du tycker om fisk.
om: Jag kommer om jag får tid.
när: När vi har ätit ska vi titta på teve eller gå på bio.
sedan: Jag har inte längtat hem alls sedan jag kom hit.
medan: Medan du diskar lägger jag barnen.
så att: Nathalie ska köpa lite varma kläder så att hon inte fryser i vinter.
för att: Hon kom till Sverige för att hon ville lära sig mer svenska.
därför att: Jag måste plugga därför att jag har en tenta i morgon.
eftersom: Eftersom jag har en tenta i morgon, måste jag plugga.
trots att: Hon klarade tentan, trots att hon hade varit sjuk i flera dagar.
även om: Även om hon inte hann läsa all kurslitteratur, klarade hon tentan.
Subordinating conjunctions in indirect speech
Look at the following examples:
– Vad säger Håkan?
– Han säger att han inte vet.
– Ursäkta, men jag hörde inte. Vad sa han?
– Han frågade om vi ville gå på bio.
– Vad vill han veta?
– Han vill veta vad jag tycker om politiken nu.
- What are the subordinate clause openers in these sentences?
- How does the word order work in subordinate clauses?
Compare the word order in direct speech (the main clause) with indirect speech (the subordinate clause) in the following example:
DIRECT SPEECH | INDIRECT SPEECH |
---|---|
(Adam: Det är kul med språk!) | Adam tycker att det är kul med språk. |
(Lisa: Jag förstår inte.) | Lisa säger att hon inte förstår. |
(Heidi: Har Jonas familj?) | Heidi undrar om Jonas har familj. |
(Ali: Vill ni gå på bio?) | Ali frågar om vi vill gå på bio. |
(Anna: När har ni tid?) | Anna undrar när vi har tid. |
(Oskar: Vad sa du?) | Oskar undrade vad jag sa. |
(Eva: Hur mycket är klockan?) | Eva vill veta hur mycket klockan är. |
RULE: Other subordinate clauses
Subordinating conjunctions used to report indirect speech are:
the common att (that)
the interrogative om (if)
and the question phrases vad (what), var (where), när (when), hur mycket (how much) etc.
Word order in subordinate clauses:
SUBORDINATING CONJUNCTIONS |
SUBJECT | CLAUSAL ADVERBIAL |
FINITE VERB | NON-FINITE VERB | 'ANYTHING ELSE' |
---|---|---|---|---|---|
...att | hon | inte | förstår | ||
...om | vi | vill | gå | på bio. | |
...hur mycket | klockan | är. |