KursPM

Kursmoment

För att bli godkänd i kursen ska du

  1. Lämna in ett uppgiftsförslag, och få det godkänt
  2. Lämna in deluppgifter varje vecka (se Kursöversikten)
  3. Lämna in din uppsats för peer review
  4. Själv genomföra peer review på någon annans uppsats
  5. Lämna in uppsatsen för kursledarens bedömning, och få den godkänd

Etiskt förhållningssätt

  • Den uppsats du skriver måste vara ditt eget arbete.
  • Du får inte lämna in samma text som du examinerats/ska examineras på in i någon annan kurs (självplagiat).
  • Du får använda generativa AI-verktyg (t ex ChatGPT) för stavnings- och grammatikkontroll men inte för att skapa eller sammanfatta texter.

Seminarier

Under period 1 är det ett seminarium varje vecka, se Kursöversikt

Deadlines

Se Kursöversikt. Om du inte hinner skriva klart uppsatsen denna period måste du registrera om dig på nästa kursomgång.

Omregistrering

Om du behöver omregistrera dig på kursen kan du göra det via denna registreringsblankett. 

Ämne

Du väljer ett fördjupningsämne, utifrån någon av kategorierna:

  • En fördjupning av en kurs inom datalogi. Ämnet bör diskuteras med kursansvarig för den kursen, för att säkerställa att det är ett lämpligt ämne för fördjupning inom DD1395.
  • En redogörelse över ett komplext tekniskt system, projekt eller uppgift som du tidigare arbetat med. Det viktiga för denna kategori är att identifiera en datalogisk fråga som kan utgöra utgångspunkt för uppsatsen.
  • En instudering av nytt material inom något datalogiskt ämne, genom självstudier och inläsning av någon bok eller några artiklar.

Uppsatsen kan skrivas på svenska eller engelska. Arbetsinsatsen ska motsvara 80 timmar (3 hp).

Här är två goda exempel på uppsatser som skrivits i kursen:

Utformning

Uppsatsen ska innehålla 2000-5000 ord, vilket motsvarar ca 4-7 sidor.

De viktiga lärandemålen i kursen är att en godkänd student ska kunna

  • söka upp, läsa in sig på och sammanfatta för ämnet relevant vetenskaplig och/eller teknisk litteratur, 
  • strukturera och skriva en vetenskaplig uppsats,
  • kritiskt granska insamlade informationskällor och i uppsatsen analysera och diskutera dessa för att komma fram till en egen, självständig slutsats, ståndpunkt eller profetia om framtida utveckling.

I början av uppsatsen ska du ange vilken målgrupp den vänder sig till. T.ex. en civilingenjörsstudent, en nybörjare i ämnet, en medlem i en projektgrupp inriktad på ämnet. Textens nivå och innehåll ska anpassas efter den tänkta målgruppen.

Bedömning

Vid bedömningen tittar examinator typiskt på att uppsatsen

  • har en tillräcklig vetenskaplig och/eller teknisk nivå
  • följer vedertagen struktur och stil för akademiska uppsatser (har en sammanfattning, inledning, tydlig formulering av uppsatsens syfte, strukturerad genomgång av ämnet, diskussion och referenslista)
  • har tydligt redovisade och relevanta referenser till vetenskaplig och/eller teknisk litteratur
  • är språkligt välformulerad, med egna ord och "en röd tråd".

Kurslitteratur

 

Funktionsnedsättning

Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
https://www.kth.se/student/studentliv/funktionsnedsattning
Informera dessutom kursledaren om du har särskilda behov.