Allmänt om seminarierna

Vid varje seminarium bedrivs arbete med seminarieuppgifter. Speciellt diskuteras lösningar till inlämningsuppgifterna (se nedan).

Man kan deltaga i seminarieverksamheten under en period per läsår. Lämnar man in inlämningsuppgifter under flera perioder, räknas endast de resultat man erhållit under den första perioden man deltog i.

Inlämningsuppgifter

Till varje seminarium finns en lista med uppgifter som ska lämnas in före seminariet. Dessa uppgifter kommer att finnas under fliken "Uppgifter" cirka en vecka innan seminarietillfället. Där står också när dessa uppgifter senast måste vara inskickade. Denna deadline gäller samtliga studenter, även omregistrerade och funka-studenter. Uppgifterna ska skickas in via "Uppgifter" i vänsterspalten. Sent inlämnade uppgifter beaktas ej. Kontrollera i god tid innan deadline att du kan lämna in uppgifter. Det rekommenderas att skicka in uppgifterna i god tid innan deadline, ifall det skulle dyka upp tekniska problem. Observera att man endast kan skicka in sina uppgifter via "Uppgifter" i vänsterspalten. Uppgifter inskickade på annat sätt (t ex via epost) kommer ej att beaktas.

Lösningarna ska vara väl motiverade och tydligt skrivna.  Även en person som inte är insatt i problemet i förväg ska lätt kunna läsa och förstå dina lösningar. Rita figurer, förklara alla beteckningar som införs och förklara hur du resonerar. Alla beräkningar förväntas vara korrekta. Ha för vana att noggrant kontrollera dina räkningar innan du lämnar in dina lösningar.

Det är tillåtet att diskutera med andra när du löser uppgifterna, men det är inte tillåtet att skriva av en lösning eller lämna in en lösning som du inte gjort själv. Det räknas som fusk att lämna in avskrivna lösningar.

Inlämningsuppgifterna ska skickas in via Canvas (som en PDF-fil; skicka in samtliga uppgifter i EN fil) under "Uppgifter" i vänsterspalten. Observera att man måste vara kursregistrerad för att kunna skicka in sina lösningar. Se också reglerna för omregistrerade nedan. 

Bedömning

Av de inlämnade uppgifterna rättas EN uppgift (samma för samtliga studenter). Godkänd vid ett seminarium blir man om den utvalda inlämningsuppgiften är fullständigt och korrekt löst. Man behöver inte deltaga vid seminarietillfället för att kunna bli godkänd och få bonuspoängen.

Bonuspoäng

Varje godkänd inlämningsuppgift ger en bonuspoäng till tentamen.  Maximalt kan man få 6 sådana bonuspoäng. Till antalet erhållna poäng på Uppgift 1 på tentamen adderas bonuspoängen, upp till som mest 6 poäng. Poängsumman på Uppgift 1 kan alltså som högst bli 6 poäng, bonuspoäng medräknade.

Bonuspoängens giltighet

Bonuspoängen är endast giltiga under det läsår de tjänas in. Bonuspoäng intjänade under vårterminen 2022 gäller fortfararande vid omtentamen i augusti 2022 men inte senare.

Omregistrerade

Har man varit registrerad på kursen tidigare räknas man som omregistrerad. För att som omregistrerad kunna deltaga i seminarieverksamheten måste man vara kursregistrerad på en kursomgång som ges under den period då man planerar att deltaga (annars kommer man inte kunna skicka in några lösningar). Det krävs ingen speciell anmälan för att deltaga i seminarieverksamheten. Om man skickar in lösningar till inlämningsuppgifterna (till minst ett seminarium) under en given period så räknas det att man deltager under denna period. Det erbjuds kvällsseminarier för omregistrerade på distans:

Kvällsseminarier under period 3:

Måndagar 17-19, Bethel Zaya <bethel@kth.se>, zoomlänk: https://kth-se.zoom.us/j/62774279269 Links to an external site. Links to an external site. (mötes-id: 627 7427 9269 )

Kvällsseminarier under period 4:

Kvällsseminarier ges vid följande tillfällen:

  • Seminarium 2: 4 april kl 17-19
  • Seminarium 3: 11 april kl 17-19
  • Seminarium 4: 26 april kl 17-19
  • Seminarium 5: 2 maj kl 17-19
  • Seminarium 6: 9 maj kl 17-19

Zoomlänk: https://kth-se.zoom.us/j/66872825065 Links to an external site.

Formatet på seminarierna (se ovan) är samma för samtliga studenter, även omregistrerade.