Målbaserad examination - inledning
Att examinera studenter på olika utbildningsnivåer är en av KTH:s viktigaste uppgifter. Kvalitet i examinationen är av största vikt för såväl KTH:s som studenternas rykte. Det är dessutom en av högskolans viktigaste myndighetsuppgifter och omfattar ett stort antal beslut. Som myndighet är det nödvändigt för KTH att ha klara regelverk, klara delegationer och klar dokumentation av beslut inom examinationen. Detta gäller inom utbildning på såväl grundnivå och avancerad nivå som utbildning på forskarnivå. Den löpande examinationen är både en form av myndighetsutövning och ett led i studentens lärandeprocess. För att examinationen ska upplevas som rättssäker måste regler och rutiner vara tydliga för såväl studenter som lärare och administratörer. (ur KTH:s tidigare riktlinje för examinatorer)
Syftet med den här modulen är att du ska få grunderna till målbaserad examination, som är den typ av examination som KTH:s riktlinjer säger att vi ska ha i våra kurser.
Modulen är uppbyggd av en inspelad presentation med efterföljande kontrollfrågor. Du behöver minst ha 9 av 10 poäng för att bli godkänd på denna modul. Sist i modulen finns en sida med länkar till fördjupad läsning.
Titta på nedanstående presentation. Klicka på CC för att slå på undertexter. Om du redan är bekant med målbaserad examination från högskolepedagogiska kurser kanske du vill öka uppspelningshastigheten på videon genom att klicka på 1x och välja hastighet.
Klicka på knappen Nästa/Next för att komma vidare till kontrollfrågorna.
(Om du inte kommer åt quizzet behöver du gå med i kursen, se informationen längst ner på startsidan.)