Labb2
- Inlämningsdatum Inget inlämningsdatum
- Poäng 0
- Lämnar in en filuppladdning
- Filtyper java
Laboration 2
Mål
- Att förstå hur man med hjälp av
interface
kan specificera gränssnittet (beroendet) mellan två programdelar och hålla det litet. - Att förstå mönstret Model-View-Control och att tillämpa mönstret i en uppgift med Model för sig och View+Control tillsammans i en klass.
- Att kunna hantera många knappar med lyssnare på ett smidigt sätt samt att bygga upp ett litet grafiskt gränssnitt.
- Att programmera logiken i ett enkelt spel på ett snyggt och tydligt sätt.
- Att förstå begreppet Mock object och göra ett sådant.
Uppgifter
Model
Interfacet nedan har metoder som används för att spela ett enkelt spel på en nxn-spelplan. I labben ska minst ett av spelen Femtonspelet och TicTacToe (3x3-luffarschack med två faser https://www.youtube.com/watch?v=IDchqc56aQY
Links to an external site. ) implementeras enligt interfacet.
public interface Boardgame { public boolean move(int i, int j); //ger true om draget gick bra, annars false public String getStatus(int i, int j); // returnera innehåll på ruta (i,j) public String getMessage(); // returnera OK (eller liknande) eller felmeddelande avseende senaste drag }
Varje drag i spelet utförs genom att man väljer en ruta genom att välja koordinaterna (indexen) i och j. Metoden move(i,j) anropas och draget utförs. Spelets ställning uppdateras då inuti klassen och kan avläsas position för position genom metoden Spelklassen ska vara helt fri från grafik och utgör modelldelen i Model-ViewControl. Spelklassen kan användas tillsammans med en textbaserad ViewControl-del eller en grafisk. Spelmodellens uppgift är att tillhandahålla metoder som behövs för att man ska kunna spela spelet. Spelet spelas genom många anrop av metoderna. I grunduppgiften ska ett av spelen Femtonspelet och TicTacToe implementeras. De detaljerade anvisningar för modellen som följer under Uppgift 1 avser Femtonspelet.
TicTacToe ska implementeras med en utplaceringsfas och en "flyttfas". Spelet ska alltså inte ta slut när 3 + 3 pjäser är utplacerade utan fortsätta genom att en användare i taget flyttar en pjäs. Vi kräver dock inte att ni detekterar vinst för någon spelare.
I TicTacToe så måste modellen hålla reda på vems tur det är och meddela detta genom
getMessage() . Vartannat lyckat drag tolkas som spelare1 och vartannat är spelare2.
Uppgift 1 – Implementera ett FemtonspelLäs åtminstone t.o.m. uppgift 2 noga (testen av modellen) innan ni börjar!Känner du inte till Femtonspelet? Läs då på wikipedia: Skriv en klass // OBS! Det behövs inga import-satser i FifteenModel. // FifteenModel innehåller ingen grafik !!! class FifteenModel implements Boardgame { // Implementera Boardgame-metoderna // Deklarera variabler och övriga metoder som ni // tycker behövs för ett femtonspel }Låt Boardgame-metoderna vara public . Variabler och övriga metoder kan gärna vara private . Exempel på variabler som kan behövas är
private String currentMessage = "No message yet"; private String[][] board = new String[4][4]; // spelplanen private int iemp, jemp; // index till den tomma rutanSpelaren väljer en ruta som ligger intill den tomma. Då flyttas den valda rutan till den tomma platsen.
Kom ihåg: Inga knappar, färger, fönster eller annan grafik i modellklassen.
Studera testprogrammet och körningen av det noga!
Uppgift 2 – Testa FifteenModelProvkör ert spel med följande testprogram som inte ska ändras alls. Testprogrammet finns också att hämta här:Text15.java.import java.util.*; class Text15 { public static void main(String[] u) { Scanner scan = new Scanner(System.in); Boardgame thegame = new FifteenModel(); // Model object is created System.out.println("\nWelcome to fifteen puzzle\n"); while (true) { // Print the current board for (int i=0; i<4; i++) { for (int j=0; j<4; j++) System.out.print(" " + thegame.getStatus(i,j)); // getStatus System.out.println(); } System.out.println(); System.out.print("Your move: "); int i = scan.nextInt(); // get an int number from terminal window int j = scan.nextInt(); thegame.move(i,j); // move System.out.println(thegame.getMessage()); // getMessage } } }Studera testprogrammet noga och titta särskilt på att kommunikationen med modellklassen sker endast genom metoderna i interfacet. Modellen skapas på den första kommenterade raden. Gränssnittets metoder anropas för att visa spelets ställning, att utföra drag och att se på aktuellt meddelande. I Text15 visas också hur man i Java får inmatning från ett terminalfönster med hjälpklassen Scanner . Klicka här för att få se en körning av Test15: Text15-demo. Utskriften här är prydlig tack vare att getStatus() alltid returnerar två tecken, dvs tom ruta returneras som två blanktecken " ", ensiffrigt tal som t.ex. " 7" och tvåsiffrigt utan extra blanka. Det är rätt jobbigt att spela Femtonspelet i ett terminalfönster. Det blir mycket trevligare i den grafiska varianten. Uppgift 3 – View-ControlSkriv en grafisk klass som visar och spelar ett nxn-"rutspel" av typen Själva spelet går till så att användaren klickar på en ruta och i och j avläses. Därefter anropas metoderna i modellen: Först // lämpliga import-satser här class ViewControl extends JFrame implements ActionListener { private Boardgame game; private int size; private Square[][] board; // Square är subklass till JButton private JTextField mess = new JTextField(); // JLabel funkar också ViewControl (Boardgame gm, int n){ // OK med fler parametrar om ni vill! ... } Tips
Uppgift 4 – Sätt ihopSätt ihop en FifteenModel och en View-Control till ett spelbart spel.
Uppgift 5 – Ett Mock Object för ytterligare ett spelImplementeraBoardgame för ytterligare ett spel men utan spelets funktionalitet, som ett Mock Object. Ingen logik alls behövs och metoderna kan göra nästan ingenting. De kan returnera samma svar hela tiden, bara svaren är av rätt typ. Spelet ska ha en annan storlek än det spel ni redan gjort. Sätt ihop med ViewControl!
Att redovisa för grunduppgift
Extrauppgift för högre betygHär finns två alternativ, välj ETT av dem:Alternativ 1Välj ett annat rutspel än det i grunduppgiften, dvs välj i första hand TicTacToe om ni har gjort Femtonspelet i grunduppgiften och tvärtom. Det är tillåtet att välja andra spel här, men de flesta är svårare att implementera och det behövs inte här. Svårare spel kan sparas till projektuppgiften. Implementera det nya spelets spelmodell som ett fullständigt Samma ViewControl som i grunduppgiften används alltså även till detta spel. TicTacToe ska implementeras med en utplaceringsfas och en "flyttfas". Spelet ska inte ta slut när 3 + 3 pjäser är utplacerade utan fortsätta genom att en användare i taget flyttar en pjäs. Ni behöver inte detektera att någon vunnit. |
Alternativ 2
En nackdel med implementationen i grunduppgiften är att man uppdaterar alla rutor i ViewControl trots att man vet att endast två rutor ändras i varje drag. Åtgärda denna brist genom att ändra lite i gränssnittet Boardgame samt i implementationen av FifteenModel och användningen i ViewControl. Med det nya upplägget ska endast ändrade rutor uppdateras i ViewControl.
Vi rekommenderar att Boardgame utökas med en enda metod.
Lösningar där Boardgame fortfarande har tre metoder eller har fem metoder kan godkännas.
Krav
- Ändringen ska vara generell, alltså inte anpassad till de spel som implementeras i labben. Ändring av godtyckligt antal rutor ska hanteras, även om det bara är två rutor som ändras vid korrekt drag i just Femtonspelet.
- När ett ViewControl-objekt skapas ska startställningen (från modellen) visas direkt. Detta måste fungera även med det nya gränssnittet.