CDATE, CLGYM - per 3 VT22
OBS! Flera moment som var planerade på KTH har ändrats till distans (=Zoom)!
Lärare
Föreläsningar och kursomgångsansvarig
Ninni Carlsund ninni@kth.se
Föreläsningarna kommer (i alla fall första tre veckorna) att ske via Zoom: https://kth-se.zoom.us/j/65337743345 Links to an external site.
Även fjärde veckan blev via Zoom, men läsvecka fem och framåt, dvs föreläsningarna from 15 februari kommer vi att vara i Q1.
För de som inte kan vara med i Q1, försöker jag även sända via Zoom (länk som ovan), men det blir bara en passiv kamera.
Övnings- och seminariegrupper
Övningarna är planerade att dels ske på plats i olika salar enligt schemat, dels med en grupp via Zoom.
CDATE+CLGYM
Grupp | Namn | Epost | Mtrl | Plats |
Grupp 1 | Isac Wänlund | iwanlund | Övningsanteckningar Links to an external site. |
Hybrid, I sal och digitalt. Zoomlänk: https://kth-se.zoom.us/j/65052069788 Links to an external site. |
Grupp 2 | Simen Wendelborg Thingstad | simenth | x | I sal. |
Grupp 3 | Ola Abrahamsson | oa_krikon | x | I sal. |
Övningsassistenterna är i den ordning som salarna anges i schemat.
Om undervisningen och eget arbete
Schema
Kursen börjar onsdag 19/1. Undervisningen följer KTH:s schema. Se kth.se/schema.
Läsanvisningar
Inför varje vecka finns anvisningar på modulsidorna.
Där finns också rekommendationer på hur ni kan förbereda er på ett bra sätt inför föreläsningarna.
En lite utförligare läsanvisning finns här.
Föreläsningar
Föreläsningarna hålls på tider enligt schema. Föreläsningarna kommer inte att spelas in, men de bilder (power points/motsvarande) som används kommer att publiceras (se tabell längre ner på denna sida).
Föreläsningarna kommer (i alla fall första tre veckorna) att ges via Zoom: https://kth-se.zoom.us/j/65337743345 Links to an external site.
- Förberedelse inför föreläsningarna
Vid föreläsningarna görs genomgångar av begrepp, teori och centrala metoder. Tid ges också till eget arbete med det nya materialet. För att detta ska bli så givande som möjligt krävs det att du som student kommer väl förberedd till föreläsningarna. På sidan med läsanvisningar finnas råd om detta. I förläsningsplanen nedan anges också länkar till filmer och uppgifter som är lämpliga som förberedelse. Förberedelserna är tänkta att ta cirka en kvart per föreläsning, med du avgör förstås själv hur du vill fördela din tid före respektive efter föreläsningen.
Till föreläsningen bör du ha med dig papper och penna för att kunna räkna uppgifter, samt gärna även ett device för att kunna delta i online-frågor, tex en mobiltelefon eller dator.
För de föreläsningar som ges via Zoom rekommenderas du att sitta så att du kan räkna på papper och också ha ett device med så stor skärm att du kan se tavlan som kommer att visas.
- Alternativ till föreläsningarna:
Det finns förinspelade filmer som går igenom det material som föreläsningarna tar upp. För länkar, se kursomgången i period 1 för CELTE mfl. (OBS! Skilj på dessa långa föreläsningsfilmer som ersätter föreläsningen och de kortare förberedelse-filmer som ni rekommenderas att titta på innan ni kommer till en föreläsning).
Övningar
Under övningarna jobbar ni vidare med det som introducerats på föreläsningarna. Huvudsakligen används material från modulbladen (se under Moduler).
När det är flera salar på övningarna så finns övningsassistenterna normalt i den ordning de står i listan ovan. Annars får ni titta in i salarna. Notera att det ibland är olika tider för olika övningsgrupper!
Eget arbete
Lika viktigt som undervisningen är det egna arbete med kursen. Långt mindre än hälften av den tid kursen förväntas behöva är schemalagd. Läs i kursboken (läsanvisningarna ger tips), jobba med de övningsuppgifter från modulbladen som inte hanns med på övningen. Läroboken har många uppgifter där du kan träna mera.
På modulsidorna finns också mera inspelat material, både teorigenomgångar och övningar. Detta kan vara bra om du t ex har missat en föreläsning eller en övning.
Tänk på att det är jätteviktigt att jobba mycket själv med materialet, dvs att läsa text i boken och att lösa övningsuppgifter. Att bara lyssna och titta på andra som löser uppgifter är sällan tillräckligt. Det är först när man prövar själv som man inser vad som är svårt - det ser ofta bedrägligt lätt ut när man ser någon som redan kan lösa uppgifter.
Seminarier
Tryckfel i boken?
En del del böcker i upplaga 10 har ett tryckfel: formelsamlingen på insidan av pärmen fattas. Länken nedan är en kopia av dessa formelsidor. Har din bok formler på insidan av pärmen kan du ignorera denna länk: Formelsidorna på insidan av bokpärmen.
Föreläsningsplan, förberedande filmer och bilder från föreläsningarna
Föreläsning |
Innehåll |
Kapitel i kursbok |
Förberedande filmer |
Bilder från föreläsning (uppdateras i samband med föreläsningen) |
Modul 1 |
||||
F1 19/1 |
Kursintroduktion. |
P1 – P7 |
Förberedelse inför ... 1 (Länkar till en externa sida.) |
|
F2 19/1 |
Gränsvärden. |
1.1 – 1.3, 1.5 |
||
F3 20/1 |
Kontinuitet. |
1.4 |
||
Modul 2 |
||||
F4 25/1 |
Derivatan och dess egenskaper. De trigonometriska funktionernas derivator. Medelvärdesatsen. |
2.1 – 2.5 |
||
F5 26/1 |
Medelvärdesatsen (forts). Högre ordningens derivator. Implicit derivering. |
2.4, 2.6 – 2.9 |
Derivata forts. (Länkar till en externa sida.) |
|
F6 27/1 |
Antiderivata. Inversa funktioner (Modul 3) |
2.10, 2.11. 3.1 |
Invers funktion, exp, log, arc (Länkar till en externa sida.) (Länkar till en externa sida.)(0:00 - 5:00) |
|
Modul 3 |
||||
F7 1/2 |
Naturliga logaritmen och exponentialfunktionen. Tillväxtproblem. |
3.2 – 3.4 |
Invers funktion, exp, log, arc (Länkar till en externa sida.)(5:00 - 9:00) |
|
F8 2/2 |
Ordinära differentialekvationer |
3.7, 18.6 |
Linjära ODE, homogena (Länkar till en externa sida.) och inhomogena (Länkar till en externa sida.) |
|
F9 3/2 |
Arcusfunktioner. Linjär approximation (Modul 4) |
3.5, 3.6, 4.9 |
Invers funktion, exp, log, arc (Länkar till en externa sida.)(9:00 - 12:16)
|
|
Modul 4 |
||||
F10 7/2 |
Taylorpolynom |
4.10 |
||
F11 8/2 |
Extremvärden. |
4.1, 4.3 - 4.4 |
|
|
F12 10/2 |
Konkavitet. Grafritning, Extremvärdesproblem |
4.5, 4.6, 4.8 |
Tillämpning av derivata, forts (Länkar till en externa sida.) |
|
Modul 5 |
||||
F13 15/2 |
Integralens definition och egenskaper. Huvudsatsen. |
5.1 – 5.5 |
||
F14 16/2 |
Variabelsubstitution. Partiell integrering. Areaberäkningar. |
5.6, 5.7, 6.1 |
||
F15 17/2 |
Integration av rationella funktioner. Mer om integrationstekniker |
6.2, 6.3 |
||
Modul 6 |
||||
F16 22/2 |
Generaliserade integraler |
6.5 |
Generaliserde integraler (Länkar till en externa sida.) | |
F17 23/2 |
Tillämpning av integraler |
7.3 – 7.6 |
Tillämpningar Del 1 (Länkar till en externa sida.) Del 2 (Länkar till en externa sida.) |
|
F18 24/2 |
Plana kurvor |
8.1, 8.2, 8.4, 8.5 |
||
Modul 7 |
||||
F19 1/3 |
Serier |
9.1 – 9.3 |
||
F20 2/3 |
Taylorserier |
9.6 |
--- |
|
F21 3/3 |
Reserv och repetition |
|
--- |
Kursnämnd
Ninni Carlsund | - | lärare | - | ninni@.kth.se |
??? | - | student_CDATE | - | xxx@kth.se |
??? | - | student_CDATE | - | xxx@kth.se |
??? | - | student_CLGYM | - | xxx@kth.se |
Har du synpunkter på undervisningen eller kursupplägget? Tipsa oss i kursnämnden, så tar vi upp dina synpunkter vid våra möten.