CBIOT, CDEPR, CENMI, CLGYM, CMAST - per 2 HT21.
Lärare
Föreläsningar och kursomgångsansvarig
Ninni Carlsund ninni@kth.se
Föreläsningarna kommer att ske på plats i sal F1 enligt schemat.
(Vad göra om man inte kan vara med i sal F1? Se nedan!)
Övnings- och seminariegrupper
Övningarna kommer att ske på plats i olika salar enligt schemat.
En övningsgrupp kommer också att streamas via Zoom för den som inte kan närvara fysiskt, se sista rutan. Tiden för den gruppen är 17-19 för att kunna ses av studenter från olika program.
CBIOT
Grupp 1 | Robert Siridol Kjellberg | roert | x |
Grupp 2 | Isac Wänlund | iwanlund | Material från övningen |
CDEPR
Grupp 1 | Pontus Dahlström | pdahls | x |
Grupp 2 | Daniel Lundin | danlundi | x |
Grupp 3a | Jowan Rostami | jowan | x |
Grupp 3b | Erik Algarp | ealgarp | x |
CENMI & CLGYM
Grupp 1 |
Yulia Dragunova |
yuliad | x |
Grupp 2 |
Theo Brolin |
theobr | x |
Grupp 3 |
Erik Engstedt |
engste | x |
CMAST
Grupp 1 | Claes Henriksson | claeshen | Övningsanteckningar Links to an external site. |
Grupp 2 | Viktor Luthman | vluthman | x |
Grupp 3 | Pontus Dahlström | pdahls | x |
Kvällstid och ZOOM
Grupp 1 | Erik Algarp | ealgarp | För mer info, klicka här! |
Epost-adressen är i samtliga fall xxx@kth.se
Om undervisningen och eget arbete
Schema
Kursen börjar måndag 1/11. Undervisningen följer KTH:s schema. Se kth.se/schema.
Läsanvisningar
Inför varje vecka finns anvisningar på modulsidorna.
Där finns också rekommendationer på hur ni kan förbereda er på ett bra sätt inför föreläsningarna.
En lite utförligare läsanvisning finns här.
Download här.
Föreläsningar
Föreläsningarna sker på plats i sal F1, enligt schema. Föreläsningarna kommer inte att spelas in, men de bilder (power points/motsvarande) som används kommer att publiceras (se tabell längre ner på denna sida).
Förberedelse inför föreläsningarna
Vid föreläsningarna görs genomgångar av begrepp, teori och centrala metoder. Tid ges också till eget arbete med det nya materialet. För att detta ska bli så givande som möjligt krävs det att du som student kommer väl förberedd till föreläsningarna. På sidan med läsanvisningar finnas råd om detta. I förläsningsplanen nedan anges också länkar till filmer som är lämpliga som förberedelse. Förberedelserna är tänkta att ta cirka en kvart per föreläsning, med du avgör förstås själv hur du vill fördela din tid före respektive efter föreläsningen.
Till föreläsningen bör du ha med dig papper och penna för att kunna räkna uppgifter, samt gärna även ett device för att kunna delta i online-frågor, tex en mobiltelefon eller dator.
Alternativ till föreläsningarna i F1:
Det finns förinspelade filmer som går igenom det material som föreläsningarna tar upp. För länkar, se kursomgången i period 1 för CELTE mfl. (OBS! Skilj på dessa långa föreläsningsfilmer som ersätter föreläsningen och de kortare förberedelse-filmer som ni rekommenderas att titta på innan ni kommer till en föreläsning).
Jag kommer också försöka att visa F1-föreläsningarna även via Zoom, men jag rekommenderar verkligen att delta på plats, inte via Zoom. Ljud och bild kommer att vara sämre och aktiviteterna på plats är prioriterade. Om det fungerar med Zoom så är länken: https://kth-se.zoom.us/j/65778211871 Links to an external site.
Övningar
Under övningarna jobbar ni vidare med det som introducerats på föreläsningarna. Huvudsakligen används material från modulbladen (se under Moduler).
När det är flera salar på övningarna så finns övningsassistenterna normalt i den ordning de står i listan ovan. Annars får ni titta in i salarna. Notera att det ofta är olika tider för olika övningsgrupper!
Eget arbete
Lika viktigt som undervisningen är det egna arbete med kursen. Långt mindre än hälften av den tid kursen förväntas behöva är schemalagd. Läs i kursboken (läsanvisningarna ger tips), jobba med de övningsuppgifter från modulbladen som inte hanns med på övningen. Läroboken har många uppgifter där du kan träna mera.
På modulsidorna finns också mera inspelat material, både teorigenomgångar och övningar. Detta kan vara bra om du t ex har missat en föreläsning eller en övning.
Tänk på att det är jätteviktigt att jobba mycket själv med materialet, dvs att läsa text i boken och att lösa övningsuppgifter. Att bara lyssna och titta på andra som löser uppgifter är sällan tillräckligt. Det är först när man prövar själv som man inser vad som är svårt - det ser ofta bedrägligt lätt ut när man ser någon som redan kan lösa uppgifter.
Seminarier
Formelsidorna på insidan av bokpärmen. Download Formelsidorna på insidan av bokpärmen.
Föreläsningsplan, förberedande filmer och bilder från föreläsningarna
Föreläsning |
Innehåll |
Kapitel i kursbok |
Förberedande filmer |
Bilder från föreläsning (uppdateras efter föreläsningen) |
Modul 1 |
||||
F1 1/11 |
Kursintroduktion. |
P1 – P7 |
Förberedelse inför ... 1 (Länkar till en externa sida.) |
|
F2 3/11 |
Gränsvärden. |
1.1 – 1.3, 1.5 |
||
F3 5/11 |
Kontinuitet. |
1.4 |
||
Modul 2 |
||||
F4 8/11 |
Derivatan och dess egenskaper. De trigonometriska funktionernas derivator. Medelvärdesatsen. |
2.1 – 2.5 |
||
F5 9/11 |
Medelvärdesatsen (forts). Högre ordningens derivator. Implicit derivering. |
2.4, 2.6 – 2.9 |
Derivata forts. (Länkar till en externa sida.) |
|
F6 12/11 |
Antiderivata. Inversa funktioner (Modul 3) |
2.10, 2.11. 3.1 |
Invers funktion, exp, log, arc (Länkar till en externa sida.) (Länkar till en externa sida.)(0:00 - 5:00) |
|
Modul 3 |
||||
F7 16/11 |
Naturliga logaritmen och exponentialfunktionen. Tillväxtproblem. |
3.2 – 3.4 |
Invers funktion, exp, log, arc (Länkar till en externa sida.)(5:00 - 9:00) |
|
F8 16/11! |
Ordinära differentialekvationer |
3.7, 18.6 |
Linjära ODE, homogena (Länkar till en externa sida.) och inhomogena (Länkar till en externa sida.) |
|
F9 18/11 |
Arcusfunktioner. Linjär approximation (Modul 4) |
3.5, 3.6, 4.9 |
Invers funktion, exp, log, arc (Länkar till en externa sida.)(9:00 - 12:16)
|
|
Modul 4 |
||||
F10 22/11 |
Taylorpolynom |
4.10 |
||
F11 23/11 |
Extremvärden. |
4.1, 4.3 - 4.4 |
|
|
F12 26/11 |
Konkavitet. Grafritning, Extremvärdesproblem |
4.5, 4.6, 4.8 |
Tillämpning av derivata, forts (Länkar till en externa sida.) |
|
Modul 5 |
||||
F13 29/11 |
Integralens definition och egenskaper. Huvudsatsen. |
5.1 – 5.5 |
||
F14 1/12 |
Variabelsubstitution. Partiell integrering. Areaberäkningar. |
5.6, 5.7, 6.1 |
||
F15 2/12 |
Integration av rationella funktioner. Mer om integrationstekniker |
6.2, 6.3 |
||
Modul 6 |
||||
F16 7/12 |
Generaliserade integraler |
6.5 |
Generaliserde integraler (Länkar till en externa sida.) | |
F17 8/12 |
Tillämpning av integraler |
7.3 – 7.6 |
Tillämpningar Del 1 (Länkar till en externa sida.) Del 2 (Länkar till en externa sida.) |
|
F18 9/12 |
Plana kurvor |
8.1, 8.2, 8.4, 8.5 |
||
Modul 7 |
||||
F19 14/12 |
Serier |
9.1 – 9.3 |
||
F20 15/12 |
Taylorserier |
9.6 |
--- |
|
F21 16/12 |
Reserv och repetition |
|
--- |
Kursnämnd
Ninni Carlsund | lärare | ninni@.kth.se |
??? | student-CBIOT | xxx@kth.se |
??? | student-CDEPR | xxx@kth.se |
??? | student-CENMI | xxx@kth.se |
??? | student-CLGYM | xxx@kth.se |
??? | student-CMAST | xxx@kth.se |
Har du synpunkter på undervisningen eller kursupplägget? Tipsa oss i kursnämnden, så tar vi upp dina synpunkter vid våra möten.