Övning 1

 Tillbaka till övningar

    1. Skriv ett "hello world" program i java.
    2. Skriv en enkel klass för ordningstal, överlagra toString-metoden.
  1. Skriv ett litet program som skapar ett fönster på skärmen (objekt av JFrame). Lägg några små grafiska komponenter i fönstret.

  2. Skapa en liten komponent som är en subklass till JTextField som kontrollerar checksiffran i ett inskrivet personnummer och fyller i ett bindestreck om det inte redan finns i det inmatade. När man skriver in något i fältet och trycker på Enter ska komponenten själv göra kontrollerna och fylla i ev. bindestreck. Rita UML-diagram för komponenten. Är det bäst att göra det innan programkoden skrivs eller efter?

  3. Skriv ett fristående program (alltså med main-metod) som öppnar ett fönster (Frame) och lägger in en personnummer- komponent enligt föregående uppgift. Rita först UML-digram.

  4. Gör en ny utvidgad personnummerkomponent som har tre fält. En rubrik/meddelande-ruta, ett inmatningsfält och en knapp som återställer, dvs. skriver tillbaka den ursprungliga texten i rubrikrutan och blankställer personnummerfältet. Rita naturligtvis UML-diagram även för denna!

 

Gamla lösningar:

Äldre lösningar:

    1. Download HelloWorld.java
    2. Download Uppgift0b.java
  1. Download MyWindow.java
  2. Download NummerKontroll.java
  3. Download upg3.java
  4. Download NummerKontrollPlus.java och  Download upg4.java