F2-självstudier
Grundläggande Java
Den grund-Java som behövs i början av kursen beskrivs i programexempel på följande bilder som också har gott om förklarande texter.
F2AGJhand.pdf Download F2AGJhand.pdf
På bilderna finns klasserna Spelkort och Patienskort med var sitt tillhörande testprogram. I följande programfiler har testkoden för Spelkort lagts i klassen Spelkort, och motsvarande för Patienskort. Att testa en klass med hjälp av en main-metod i klassen själv är en vanlig teknik. Ladda gärna ner programmen och provkör. Ändra på något och prova igen.
Spelkort.java
Download Spelkort.java
Patienskort.java
Download Patienskort.java
Materialet ovan innehåller nästan allt som behövs för att utföra Labb0.
Enkel grafik i Java - introduktion - behövs från Labb1
På följande bilder finns en kort introduktion till den enklaste grafiken i Java. Titta på dem före första övningen.
F2Ghand.pdf Download F2Ghand.pdf
Här är en bild som tydligare visar strukturen på awt i Java-biblioteket: awt_package.gif
Download awt_package.gif
swing är ett lite mer avancerat grafik-paket än awt. Här är en UML-bild som visar hur awt och Swing hänger ihop, men bara delar av de två paketen visas: swing.gif
Download swing.gif
Ett av de små grafiska programmen på bilderna ovan finns här: AwtDemo2.java
Download AwtDemo2.java
Interface - behövs från Labb1 och i resten av kursen
Begreppet interface är centralt i Java-programmering över nybörjarnivå. Titta på följande bilder före kursens första övning.
F2Ihand.pdf Download F2Ihand.pdf
Ställ frågor om ovanstående
Frågestunder (Ann svarar på frågor), första hand om grundläggande Java, erbjuds med i Zoom följande tider:
Fredag 18 september kl 9.15-10.00 Zoomlänk
Links to an external site.
Fredag 18 september kl 15.15-16.00 Zoomlänk
Links to an external site.
Dessa frågestunder är öppna för alla samtidigt. Det är inte som en mottagningstid där en student i taget får komma in.
Det går också bra att maila frågor till Ann, mailadress ann"at"kth.se