F2-självstudier

Grundläggande Java

Den grund-Java som behövs i början av kursen beskrivs i programexempel på följande bilder som också har gott om förklarande texter. 

Download F2AGJhand.pdf

På bilderna finns klasserna Spelkort och Patienskort med var sitt tillhörande testprogram. I följande programfiler har testkoden för Spelkort lagts i klassen Spelkort, och motsvarande för Patienskort.  Att testa en klass med hjälp av en main-metod i klassen själv är en vanlig teknik. Ladda gärna ner programmen och provkör.  Ändra på något och prova igen.

Download Spelkort.java


Download Patienskort.java

Materialet ovan innehåller nästan allt som behövs för att utföra Labb0.

Enkel grafik i Java - introduktion - behövs från Labb1

På följande bilder finns en kort introduktion till den enklaste grafiken i Java. Titta på dem före första övningen.

Download F2Ghand.pdf

Här är en bild som tydligare visar strukturen på awt i Java-biblioteket: awt_package.gif Download awt_package.gif
swing är ett lite mer avancerat grafik-paket än awt. Här är en UML-bild som visar hur awt och Swing hänger ihop, men bara delar av de två paketen visas: swing.gif Download swing.gif
Ett av de små grafiska programmen på bilderna ovan finns här: Download AwtDemo2.java

Interface - behövs från Labb1 och i resten av kursen

Begreppet interface är centralt i Java-programmering över nybörjarnivå. Titta på följande bilder före kursens första övning.

Download F2Ihand.pdf

Ställ frågor om ovanstående

Frågestunder (Ann svarar på frågor), första hand om grundläggande Java, erbjuds med   i Zoom följande tider:

Fredag 18 september kl 9.15-10.00 Zoomlänk Links to an external site.
Fredag 18 september kl 15.15-16.00 Zoomlänk Links to an external site.

Dessa frågestunder är öppna för alla samtidigt. Det är inte som en mottagningstid där en student i taget får komma in.

Det går också bra att maila frågor till Ann, mailadress  ann"at"kth.se