CDEPR1 och CENMI1, per 2 HT20 - envariabel
All undervisning i kursen på distans from 23/11!
Lärare
Föreläsningar och kursomgångsansvarig
Ninni Carlsund ninni@kth.se
Föreläsningar: https://kth-se.zoom.us/j/65778211871 Links to an external site.
Övnings- och seminariegrupper
CDEPR1
Grupp 1 | Carin Jakobsson | carinja | https://kth-se.zoom.us/j/62876068151 Links to an external site. |
Grupp 2 | Gustav Zickert | zickert | https://kth-se.zoom.us/j/65917812809 Links to an external site. |
Grupp 3 | Jonas Lindberg | jonasli9 | https://kth-se.zoom.us/j/6536921482 Links to an external site. |
Grupp 4 | Oskar Adolfson | oskarad | https://kth-se.zoom.us/j/6536921482 Links to an external site. |
Oskar och Jonas kör i ett gemensamt Zoom-rum.
CENMI1
Grupp 1 | Claes Henriksson | claeshen | https://kth-se.zoom.us/j/65388634573 Links to an external site. |
Grupp 2 | Nasrin Altafi | nasrinar | https://kth-se.zoom.us/j/64789996200 Links to an external site. |
Grupp 3 | Simon Falk | simonfal | https://kth-se.zoom.us/j/8955617177 Links to an external site. |
Grupp 4 | Joanna Nilsson | joannan | https://kth-se.zoom.us/j/66003219797 Links to an external site. |
Epost-adressen är i samtliga fall xxx@kth.se
Om undervisningen och eget arbete
Schema
Kursen börjar 26/10. Undervisningen följer KTH:s schema. Se kth.se/schema.
Läsanvisningar
Inför varje vecka finns anvisningar på modulsidorna.
Där finns också rekommendationer på hur ni kan förbereda er på ett bra sätt inför föreläsningarna.
En lite utförligare läsanvisning finns här.
Download här.
Föreläsningar
Föreläsningarna sker digitalt i ZOOM, enligt schema. Föreläsningarna kommer inte att spelas in, men de bilder (power points/motsvarande) som används kommer att publiceras (se tabell längre ner på denna sida).
Länk till föreläsningarna i ZOOM
https://kth-se.zoom.us/j/65778211871 Links to an external site.
Förberedelse inför föreläsningarna
Vid föreläsningarna görs genomgångar av begrepp, teori och centrala metoder. Tid ges också till eget arbete med det nya materialet. För att detta ska bli så givande som möjligt krävs det att du som student kommer väl förberedd till föreläsningarna. På sidan med läsanvisningar finnas råd om detta. I förläsningsplanen nedan anges också länkar till filmer som är lämpliga som förberedelse. Förberedelserna är tänkta att ta cirka en kvart per föreläsning, med du avgör förstås själv hur du vill fördela din tid före respektive efter föreläsningen.
Övningar
Under övningarna jobbar ni vidare med det som introducerats på föreläsningarna. Huvudsakligen används material från modulbladen (se under Moduler).
När det är fyra salar på övningarna så finns övningsassistenterna normalt i den ordning de står i listan ovan. Annars får ni titta in i salarna. Ibland om det är färre salar lägger vi till en sal utöver schemat så att vi får fyra salar.
Eget arbete
Lika viktigt som undervisningen är det egna arbete med kursen. Läs i kursboken (läsanvisningarna ger tips), jobba med de övningsuppgifter från modulbladen som inte hanns med på övningen. Läroboken har många uppgifter där du kan träna mera.
På modulsidorna finns också mera inspelat material, både teorigenomgångar och övningar. Detta kan vara bra om du t ex har missat en föreläsning eller en övning.
Tänk på att det är jätteviktigt att jobba mycket själv med materialet, dvs att läsa text i boken och att lösa övningsuppgifter. Att bara lyssna och titta på andra som löser uppgifter är sällan tillräckligt. Det är först när man prövar själv som man inser vad som är svårt - det kan se bedrägligt lätt ut när man ser någon som redan kan lösa uppgifter.
Seminarier
Föreläsningsplan, förberedande filmer och bilder från föreläsningarna
Förleäsning |
Innehåll |
Kapitel i kursbok |
Förberedande filmer |
Bilder från föreläsning (uppdateras efter föreläsningen) |
Modul 1 |
||||
F1 26/10 |
Kursintroduktion. |
P1 – P7 |
Förberedelse inför ... 1 (Länkar till en externa sida.) |
F1bilder Download F1bilder |
F2 27/10 |
Gränsvärden. |
1.1 – 1.3, 1.5 |
||
F3 29/10 |
Kontinuitet. |
1.4 |
||
Modul 2 |
||||
F4 3/11 |
Derivatan och dess egenskaper. De trigonometriska funktionernas derivator. Medelvärdesatsen. |
2.1 – 2.5 |
||
F5 4/11 |
Medelvärdesatsen (forts). Högre ordningens derivator. Implicit derivering. |
2.4, 2.6 – 2.9 |
Derivata forts. (Länkar till en externa sida.) |
|
F6 5/11 |
Antiderivata. Inversa funktioner (Modul 3) |
2.10, 2.11. 3.1 |
Invers funktion, exp, log, arc (Länkar till en externa sida.) (Länkar till en externa sida.)(0:00 - 5:00) |
|
Modul 3 |
||||
F7 10/11 |
Naturliga logaritmen och exponentialfunktionen. Tillväxtproblem. |
3.2 – 3.4 |
Invers funktion, exp, log, arc (Länkar till en externa sida.)(5:00 - 9:00) |
|
F8 11/11 |
Ordinära differentialekvationer |
3.7, 18.6 |
Linjära ODE, homogena (Länkar till en externa sida.) och inhomogena (Länkar till en externa sida.) |
|
F9 12/11 |
Arcusfunktioner. Linjär approximation (Modul 4) |
3.5, 3.6, 4.9 |
Invers funktion, exp, log, arc (Länkar till en externa sida.)(9:00 - 12:16)
|
|
Modul 4 |
||||
F10 17/11 |
Taylorpolynom |
4.10 |
||
F11 18/11 |
Extremvärden. |
4.1, 4.3 - 4.4 |
|
|
F12 19/11 |
Konkavitet. Grafritning, Extremvärdesproblem |
4.5, 4.6, 4.8 |
Tillämpning av derivata, forts (Länkar till en externa sida.) |
|
Modul 5 |
||||
F13 24/11 |
Integralens definition och egenskaper. Huvudsatsen. |
5.1 – 5.5 |
||
F14 25/11 |
Variabelsubstitution. Partiell integrering. Areaberäkningar. |
5.6, 5.7, 6.1 |
||
F15 26/11 |
Integration av rationella funktioner. Mer om integrationstekniker |
6.2, 6.3 |
||
Modul 6 |
||||
F16 1/12 |
Generaliserade integraler |
6.5 |
Generaliserde integraler (Länkar till en externa sida.) | |
F17 2/12 |
Tillämpning av integraler |
7.3 – 7.6 |
Tillämpningar Del 1 (Länkar till en externa sida.) Del 2 (Länkar till en externa sida.) |
|
F18 3/12 |
Plana kurvor |
8.1, 8.2, 8.4, 8.5 |
||
Modul 7 |
||||
F19 7/12 |
Serier |
9.1 – 9.3 |
||
F20 8/12 |
Taylorserier |
9.6 |
--- |
|
F21 9/12 |
Reserv och repetition |
|
--- |
Kursnämnd
Ninni Carlsund | lärare | ninni@.kth.se |
??? | student | xxx@kth.se |
??? | student | xxx@kth.se |
??? | student | xxx@kth.se |
??? | student | xxx@kth.se |
Har du synpunkter på undervisningen eller kursupplägget? Tipsa oss i kursnämnden, så tar vi upp dina synpunkter vid våra möten.