Kurs-PM

LH216V Utveckla lärandet med betygskriterier, period 2 2019/2020

Detta är en högskolepedagogisk kurs på 1,5 hp för KTH-lärare. Syftet med kursen är att deltagaren ska kunna utforma målrelaterade betygskriterier och examination som kan användas direkt i en egen kurs.

Betygskriterier för LH216V (med länkade lärandemål och examinationsmoment)

För att få godkänt på kursen ska kursdeltagaren kunna

  • demonstrera hur lärandemål, betygskriterier och examination hänger ihop (mål 1, examineras med inlämningsuppgift 2)
  • formulera målrelaterade betygskriterier för en egen kurs (mål 2, examineras med inlämningsuppgift 2)
  • föreslå hur examinationsmoment ska utformas så att de examinerar enligt uppställda betygskriterier (mål 3, examineras med inlämningsuppgift 2)
  • kritiskt granska och reflektera över egna och andras uppställda betygskriterier (mål 4, examineras med inlämningsuppgift 1 (andras) och 2 (egna))
  • redogöra för hur bedömningar kan vägas samman till ett slutbetyg och reflektera över vilka effekter detta kan få (mål 5, examineras med inlämningsuppgift 2)
  • reflektera över hur betygskriterierna kan användas i den egna undervisningen (mål 1, 3 och 5, examineras med inlämningsuppgift 2).

Lärare

  • Viggo Kann, 80% EECS och 20% ITM, kursledare och examinator
  • Hans Havtun, ITM, lärare
  • Veine Haglund, CL-student, assistent
  • Emma Lundkvist, Uppsala universitet, gästföreläsare

Schema

Kursen har tre träffar, där träff 1 och 2 är obligatoriska och träff 3 är starkt rekommenderad.

Inför var och en av träffarna finns det förberedelseuppgifter. Efter varje träff läggs presentationsbilderna upp i kursrummet i Canvas.

  • Träff 1: 5 november 2019, kl 13:00-16:00, Lallerstedt, KTHB
    Syften med betygskriterier, hur betygskriterier kan utformas, exempel på lärandemål, målrelaterade betygskriterier och examination, första egna betygskriterierna.
    Förberedelserna inför träff 1 beskrivs på en egen sida.
  • Träff 2: 10 december 2019, kl 13:00-16:00, Lallerstedt, KTHB
    Hur betygskriterier kan stödja lärandet i kursen, studentperspektiv på betygskriterier, fallstudie från Uppsala universitet, granskning och vidareutveckling av betygskriterier, sammanvägning av betyg, fallgropar och tips, KTH:s regler.
    Inför träff 2 ska du läsa sida 21-44 i Johanna Bergqvists bok Att sätta praxis på pränt: En handbok i att skriva betygskriterier. Links to an external site. 
  • Träff 3: 14 januari 2020, kl 14:00-16:00, Lallerstedt, KTHB
    Delning av exempel på målrelaterade betygskriterier och examination, diskussion om möjliga förbättringar, utvärdering av LH216V.
    Inför träff 3 ska du läsa sida 45-50 i Att sätta praxis på pränt: En handbok i att skriva betygskriterier. Links to an external site.

Examination

Det finns tre obligatoriska examinationsuppgifter i kursen. Det är viktigt att uppgifterna görs senast utsatt tid för att kursen ska fungera. Kontakta kursledaren om du blir sen med en uppgift.

  • Inlämningsuppgift 1, del 1 (lärandemål och betygskriterieutkast) som lämnas senast 5 december klockan 19 i Canvas/Peergrade. 
  • Inlämningsuppgift 1, del 2 (återkoppling på två andra inlämningar) görs i Peergradesystemet senast 9 december klockan 19. 
  • Inlämningsuppgift 2, (slutlig inlämning), som lämnas in senast 2 januari 2020 klockan 19 i Canvas. 
    Bedömning (med avseende på de sex betygskriterierna ovan) och återkoppling på inlämningsuppgift lämnas av lärarna inför träff 3. Inlämning som uppfyller alla kriterier får godkänt, inlämning som inte uppfyller något kriterium får underkänt och inlämning som uppfyller minst ett men inte alla kriterier får Fx och kan kompletteras inom sex veckor (25 februari) genom att den ny inlämning görs i Canvas. En komplettering som uppfyller alla kriterier blir godkänd. En komplettering som uppfyller alla utom ett eller två kriterier kan kompletteras en gång till. Annars blir kompletteringen underkänd.

 

Kurslitteratur

Referenslitteratur

Nyckelbegrepp

Det finns många termer som det är bra att ha koll på. Det finns en lista över kursens nyckelbegrepp med både svenska och engelska termer. Efter första träffen rekommenderar vi att du gör ett formativt begreppsförståelsequiz.

 

Kursvärdering och kursanalys

I slutet av första kursträffen görs en tvåminuters miniutvärdering. Vid den tredje kursträffen utvärderar vi kursen tillsammans, vilket utgör kursmötet för kursen (som krävs enligt KTH:s anvisningar för kursvärdering och kursanalys). Efter att kursen är avslutad görs en utvärdering med hjälp av en Learning Experience Questionnaire (LEQ). 

Efter kursens slut kommer kursledaren att göra en kursanalys som publiceras på kursens officiella kursutvecklingssida i kurskatalogen.

Ändringar från föregående kursomgång

Alla föreslagna förändringar i senaste kursanalysen har genomförts. Förändringarna baseras på synpunkter från kursdeltagare eller lärare i kursen. Sedan föregående kursomgång i period 4, vårterminen 2019, har följande ändrats:

  • Hans Havtun är ny som lärare i kursen.
  • Betygskriterierna för LH216V har fått en aningen förändrad ordalydelse för att examinationen ska passa väl till kriterierna. Uppgift om vilket kriterium som examineras var har lagts till i kurs-PM.
  • Presentation och diskussion om riktlinjerna för examination av studenter med funktionsnedsättning på tredje träffen tas bort och ersätts av mer tid för kursdeltagarna att berätta om sina kriterier och examination.
  • Deadline för eventuella kompletteringar (satt efter KTH:s regelverk) ska kommuniceras tydligare.
  • Fler exempel på betygskriterier har lagts till på KTH-betygskriteriesidan.