Kurs-PM
LH216V Utveckla lärandet med betygskriterier, period 2 2019/2020
Detta är en högskolepedagogisk kurs på 1,5 hp för KTH-lärare. Syftet med kursen är att deltagaren ska kunna utforma målrelaterade betygskriterier och examination som kan användas direkt i en egen kurs.
Betygskriterier för LH216V (med länkade lärandemål och examinationsmoment)
För att få godkänt på kursen ska kursdeltagaren kunna
- demonstrera hur lärandemål, betygskriterier och examination hänger ihop (mål 1, examineras med inlämningsuppgift 2)
- formulera målrelaterade betygskriterier för en egen kurs (mål 2, examineras med inlämningsuppgift 2)
- föreslå hur examinationsmoment ska utformas så att de examinerar enligt uppställda betygskriterier (mål 3, examineras med inlämningsuppgift 2)
- kritiskt granska och reflektera över egna och andras uppställda betygskriterier (mål 4, examineras med inlämningsuppgift 1 (andras) och 2 (egna))
- redogöra för hur bedömningar kan vägas samman till ett slutbetyg och reflektera över vilka effekter detta kan få (mål 5, examineras med inlämningsuppgift 2)
- reflektera över hur betygskriterierna kan användas i den egna undervisningen (mål 1, 3 och 5, examineras med inlämningsuppgift 2).
Lärare
- Viggo Kann, 80% EECS och 20% ITM, kursledare och examinator
- Hans Havtun, ITM, lärare
- Veine Haglund, CL-student, assistent
- Emma Lundkvist, Uppsala universitet, gästföreläsare
Schema
Kursen har tre träffar, där träff 1 och 2 är obligatoriska och träff 3 är starkt rekommenderad.
Inför var och en av träffarna finns det förberedelseuppgifter. Efter varje träff läggs presentationsbilderna upp i kursrummet i Canvas.
- Träff 1: 5 november 2019, kl 13:00-16:00, Lallerstedt, KTHB
Syften med betygskriterier, hur betygskriterier kan utformas, exempel på lärandemål, målrelaterade betygskriterier och examination, första egna betygskriterierna.
Förberedelserna inför träff 1 beskrivs på en egen sida. - Träff 2: 10 december 2019, kl 13:00-16:00, Lallerstedt, KTHB
Hur betygskriterier kan stödja lärandet i kursen, studentperspektiv på betygskriterier, fallstudie från Uppsala universitet, granskning och vidareutveckling av betygskriterier, sammanvägning av betyg, fallgropar och tips, KTH:s regler.
Inför träff 2 ska du läsa sida 21-44 i Johanna Bergqvists bok Att sätta praxis på pränt: En handbok i att skriva betygskriterier. Links to an external site. - Träff 3: 14 januari 2020, kl 14:00-16:00, Lallerstedt, KTHB
Delning av exempel på målrelaterade betygskriterier och examination, diskussion om möjliga förbättringar, utvärdering av LH216V.
Inför träff 3 ska du läsa sida 45-50 i Att sätta praxis på pränt: En handbok i att skriva betygskriterier. Links to an external site.
Examination
Det finns tre obligatoriska examinationsuppgifter i kursen. Det är viktigt att uppgifterna görs senast utsatt tid för att kursen ska fungera. Kontakta kursledaren om du blir sen med en uppgift.
- Inlämningsuppgift 1, del 1 (lärandemål och betygskriterieutkast) som lämnas senast 5 december klockan 19 i Canvas/Peergrade.
- Inlämningsuppgift 1, del 2 (återkoppling på två andra inlämningar) görs i Peergradesystemet senast 9 december klockan 19.
-
Inlämningsuppgift 2, (slutlig inlämning), som lämnas in senast 2 januari 2020 klockan 19 i Canvas.
Bedömning (med avseende på de sex betygskriterierna ovan) och återkoppling på inlämningsuppgift lämnas av lärarna inför träff 3. Inlämning som uppfyller alla kriterier får godkänt, inlämning som inte uppfyller något kriterium får underkänt och inlämning som uppfyller minst ett men inte alla kriterier får Fx och kan kompletteras inom sex veckor (25 februari) genom att den ny inlämning görs i Canvas. En komplettering som uppfyller alla kriterier blir godkänd. En komplettering som uppfyller alla utom ett eller två kriterier kan kompletteras en gång till. Annars blir kompletteringen underkänd.
Kurslitteratur
- Chris Rust, Purposes and principles of assessment Links to an external site., Oxford Brookes University, 2002 (uppladdad med författarens tillstånd).
- Johanna Bergqvist. Att sätta praxis på pränt: En handbok i att skriva betygskriterier. Links to an external site.
- Viggo Kann, Råd till KTH-lärare som inför betygskriterier Download Råd till KTH-lärare som inför betygskriterier
- Exempel på betygskriterier i olika kurser på KTH.
- Anvisningar för lärandemål och betygskriterier på KTH
Referenslitteratur
- Stefan Ekecrantz, Målrelaterade betyg - Att arbeta med betygskriterier och bedömning i sju grader Links to an external site., UPC-rapport 2007:1, Stockholms universitet, 2007.
- Useful taxonomies when formulating grading criteria on different levels.
Download Useful taxonomies when formulating grading criteria on different levels.
- Grading student work - tips och exempel på kriteriedesign från Berkeley.
-
Graham Gibbs: Learning in Teams
Download Graham Gibbs: Learning in Teams Grading of team projects, among other things.
- Phillip Dawson: Assessment rubrics: towards clearer and more replicable design, research and practice. (åtkomst via KTHB). Describes and discusses grading rubrics and gives 14 design elements related to rubrics. A useful paper, but a bit hard to read if you are not used to read educational research papers.
- Lab Report Rubric Links to an external site.. This seems like a well designed grading rubric. The lab course is described, together with the ILOs. The scale 0-3 is applied on the eight types of criteria used. How the criteria relate to the ILOs is shown, together with the formula for the final scoring. All in all, this rubric looks like what you are expected to develop for your course (or course module) within this course (LH216V).
- Bioethics project, Research Paper Rubric.
- Scoring rubrics for professional writing. Nine criteria and four scoring levels that can be useful for inspiration on how to work with marking (or peer marking) where writing skills are to be trained and assessed.
- Scoring rubrics for professional presentations. Eight criteria and four scoring levels that can be useful for inspiration on how to work with marking (or peer marking) where oral presentation skills are to be trained and assessed.
- Rubrics for artists and designers. Study confirming the value of high‐quality rubrics to the teaching and learning of art and design, and it specifically confirms that such rubrics rarely squelch creativity.
Nyckelbegrepp
Det finns många termer som det är bra att ha koll på. Det finns en lista över kursens nyckelbegrepp med både svenska och engelska termer. Efter första träffen rekommenderar vi att du gör ett formativt begreppsförståelsequiz.
Kursvärdering och kursanalys
I slutet av första kursträffen görs en tvåminuters miniutvärdering. Vid den tredje kursträffen utvärderar vi kursen tillsammans, vilket utgör kursmötet för kursen (som krävs enligt KTH:s anvisningar för kursvärdering och kursanalys). Efter att kursen är avslutad görs en utvärdering med hjälp av en Learning Experience Questionnaire (LEQ).
Efter kursens slut kommer kursledaren att göra en kursanalys som publiceras på kursens officiella kursutvecklingssida i kurskatalogen.
Ändringar från föregående kursomgång
Alla föreslagna förändringar i senaste kursanalysen har genomförts. Förändringarna baseras på synpunkter från kursdeltagare eller lärare i kursen. Sedan föregående kursomgång i period 4, vårterminen 2019, har följande ändrats:
- Hans Havtun är ny som lärare i kursen.
- Betygskriterierna för LH216V har fått en aningen förändrad ordalydelse för att examinationen ska passa väl till kriterierna. Uppgift om vilket kriterium som examineras var har lagts till i kurs-PM.
- Presentation och diskussion om riktlinjerna för examination av studenter med funktionsnedsättning på tredje träffen tas bort och ersätts av mer tid för kursdeltagarna att berätta om sina kriterier och examination.
- Deadline för eventuella kompletteringar (satt efter KTH:s regelverk) ska kommuniceras tydligare.
- Fler exempel på betygskriterier har lagts till på KTH-betygskriteriesidan.