Kurs-PM för prosam19

Lärandemål

Efter fullgjord kurs ska studenten kunna:

  • använda läsårsplaner, kursplaner, lärandemål och betygskriterier för att planera sina studier på både kort och lång sikt,
  • planera och utföra uppgifter inom stipulerad tid,
  • göra väl motiverade inriktnings- och kursval,
  • kritiskt granska och reflektera över såväl utbildningens upplägg och genomförande som den egna studieinsatsen,
  • reflektera över olika teman relevanta för utbildningen och yrkesrollen, såsom progression i ämneskunskaper och generella färdigheter, plagiering och eget ansvar, studieteknik, prokrastinering, internationalisering, hälsa, minoriteter och likabehandling, studentinflytande och utbildningskvalitet
  • identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens,
  • analysera och ta ställning till samhälleliga och etiska konsekvenser av datatekniska tillämpningar,
  • redogöra för några viktiga händelser i datorns och datalogins historia,
  • formulera en relevant frågeställning till ett historiskt material,
  • utföra en begränsad datorhistorisk studie och presentera den muntligt och skriftligt

för att

  • få en helhetsbild av utbildningen och därmed bättre förståelse för varje enskild kurs betydelse,
  • göra informerade val både under studietiden och därefter,
  • påverka programmets utveckling.

Kursens pedagogiska upplägg

Huvuddelen av kursen består av seminarier i årskursöverskridande smågrupper. Du tillhör samma grupp alla tre år du går kursen. Varje grupp leds av en mentor som är lärare i programmet. Seminarierna ska utveckla din kunskap om datateknikprogrammet, studieteknik och jobbet som civilingenjör. Du ska bli bättre på självreglerat lärande, som är nyckeln till riktigt framgångsrika studier. Det handlar om att själv planera tiden effektivt, studera effektivt och skaffa motivation. Du kommer vid varje seminarium att få tillfälle att reflektera över dina studier och din utbildning. Utnyttja dessa tillfällen! Seminarierna kan gå till på olika sätt. Normalt kommer en del av tiden att ägnas åt diskussioner i smågrupper och en del av tiden till diskussioner i hela gruppen. Vissa seminarier kan varapromenadseminarier Links to an external site.

I period 2 i årskurs 1 görs ett etikmoment som leds av lärare från avdelningen för filosofi på KTH. Två föreläsningar sätter dig in i vad etik innebär och vad en datateknikingenjör kan stöta på för etiska frågeställningar. Sedan får du tillämpa kunskaperna och skriva en egen etikessä, som kamratgranskas, och delta i en etikgruppövning.

I period 4 i årskurs 2 görs ett datorhistoriamoment som leds av lärare från avdelningen för historiska studier på KTH. Två föreläsningar sätter dig in i området och visar hur en datorhistorisk uppsats utformas. Ett quiz examinerar datalogihistoriakunskaperna. Därefter ska ett datorhistoriaprojekt utföras i grupper om fyra personer. Det kamratgranskas och redovisas med en uppsats och en muntlig presentation.

Uppgifterna och informationen läggs upp efterhand som kursen fortskrider.

Detaljschema

Läsåret 2019/2020

Period 1

26 augusti kl 8:15-10:00 Föreläsning 
Introduktion till kursen och programmet, studieteknik.

Reflektionsseminarium 1 
Tema: Studiemotivation och studieteknik
10 september: uppgiften publiceras
17 september kl 19: senaste tid för inlämning av reflektionsdokumentet
20 september kl 19: senaste tid att kommentera sex andras reflektioner
23 september kl 19: senaste tid att kommentera kommentar i egna dokumentet
24 september kl 8-12: seminarium (olika grupper har olika tider inom denna ram)

10 oktober D-dagen 
Möjlighet att träffa framtida arbetsgivare på Nymble. D-dagen är frivillig och anordnas av studentsektionen. Länk till mer information Links to an external site..

Period 2

Reflektionsseminarium 2 
Tema: Kursmål, programmål, betygskriterier och examination
28 oktober: uppgiften publiceras
5 november kl 19: senaste tid för inlämning av reflektionsdokumentet
8 november kl 19: senaste tid att kommentera sex andras reflektioner
11 november kl 19: senaste tid att kommentera kommentar i egna dokumentet
12 november kl 8-17 eller 20 november kl 8-12: seminarium (olika grupper har olika tider inom denna ram)

Etikmomentet
13 november kl 8:15-10:00 Föreläsning 1 i etik
14 november kl 8:15-10:00 Föreläsning 2 i etik
24 november kl 19: senaste tid för inlämning av första version av etikessän
25 november-2 december Gruppövning i etik (olika grupper har olika tider)
3 december kl 19: senaste tid att granska en etikessä
6 december kl 19: senaste tid för inlämning av slutgiltig version av etikessän

Period 3

Reflektionsseminarium 3 
Tema: Plagiering och eget ansvar
14 januari: uppgiften publiceras
24 januari kl 19: senaste tid för inlämning av reflektionsdokumentet
27 januari kl 19: senaste tid att kommentera sex andras reflektioner
28 januari kl 19: senaste tid att kommentera kommentar i egna dokumentet
29 januari kl 8-17 eller 4 februari kl 13-17: seminarium (olika grupper har olika tider inom denna ram)

Period 4

26 mars Programkollegium 
Fri diskussion om D-programmet för alla lärare och D-teknologer.

2 april Information inför årskurs 2 
Information om kursval, individuell studieplan, språkteknologiinriktningen och kurserna.
https://kth-se.zoom.us/j/488068377

Reflektionsseminarium 4 
Tema: Generella färdigheter
15 april: uppgiften publiceras
25 april kl 19: senaste tid för inlämning av reflektionsdokumentet
28 april kl 19: senaste tid att kommentera sex andras reflektioner
29 april kl 19: senaste tid att kommentera kommentar i egna dokumentet
30 april kl 13-17 eller 7 maj kl 8-17: seminarium (olika grupper har olika tider inom denna ram)

15 maj kl 15:15-16:00 Alumnföreläsning

D-alumnen Cecilia Roes berättar och svarar på frågor om hur det är att söka jobb, arbeta på Google och arbeta utomlands. Alumnföreläsningen är inte obligatorisk, men närvaro ger en skötsamhetspoäng.

Läsåret 2020/2021 (preliminärt)

Period 1

Föreläsning
Introduktion till årskurs 2

Reflektionsseminarium 5
Tema: Masterprogram

Period 2

Reflektionsseminarium 6
Tema: Plugga och jobba utomlands

Period 3

Reflektionsseminarium 7
Tema: Minoriteter och likabehandling

Period 4

Föreläsningar, quiz och grupparbete
Datorhistoria

Reflektionsseminarium 8
Tema: Studentinflytande och utbildningskvalitet

Läsåret 2021/2022 (preliminärt)

Period 1

Föreläsning
Introduktion till årskurs 3

Reflektionsseminarium 9
Tema: Masterprogram

Period 2

Studiebesök på ett dataföretag

Reflektionsseminarium 10
Tema: Ergonomi och psykisk hälsa

Period 3

Reflektionsseminarium 11

Tema: Prokrastinering

Period 4

Information om masterprogramvalet och masterprogrammen

Kvartssamtal
Individuellt möte med mentorn inför mastervalet 

Reflektionsseminarium 12
Tema: Yrkesrollen och livslångt lärande

Examination och betygskriterier

Ladokmoment

Kursen går över tre år (två för den som läser DD1391) och har ett Ladokmoment för varje läsår.

SEM1 (2 hp)
består av första årets fyra reflektionsseminarier och etikuppgiften (SEM1 saknas för den som läser DD1391),

SEM2 (3 hp)
består av andra årets fyra reflektionsseminarier och datorhistoriamomentet,

SEM3 (1 hp)
består av tredje årets fyra reflektionsseminarier.

Alla föreläsningar, studiebesök och informationstillfällen i kursen är frivilliga. Reflektionsseminarierna är obligatoriska. Den som missar ett seminarium måste skriva en seminarieuppsats istället, se sidan om ersättningsuppgifter. Inför varje seminarium ska en skriftlig reflektion lämnas in. Den skriftliga reflektionen är också obligatorisk.

Kursens sex första lärandemål examineras av reflektionsseminarierna och uppgifterna som görs inom ramen för dessa. Kursens fyra sista lärandemål examineras av datorhistoriamomentet i årskurs 2. Delar av lärandemålet analysera och ta ställning till samhälleliga och etiska konsekvenser av datatekniska tillämpningar examineras av etikmomentet i årskurs 1.

Etikmomentet består av två föreläsningar, en etikessä med kamratgranskning, och en gruppövning med obligatorisk närvaro.

Datorhistoriamomentet består av två föreläsningar, ett quiz i datalogihistoria, som utförs enskilt, och ett grupparbete som utförs i grupper om 3-4 studenter. Det är obligatorisk närvaro vid grupparbetets oppositionsseminarium och slutpresentation.

Betygskriterier

Hur väl kursuppgifterna utförs inom stipulerad tid och enligt de regler som gäller för uppgiften bedöms under hela kursens gång med skötsamhetspoäng. Dessa poäng visar hur väl lärandemålet planera och utföra uppgifter inom stipulerad tid uppfylls. Poängen samlas genom att man lämnar in väl skrivna uppsatser i tid och deltar aktivt i reflektionsseminarier, etikuppgiften och datorhistoriamomentet. Det kan tillkomma frivilliga ytterligare moment i kursen som ger skötsamhetspoäng, till exempel alumnseminarier och studiebesök.

Poängen rapporteras i Canvas efter hand. När kursen är klar bestämmer poängsumman betyget enligt nedanstående tabell:

E: 17 p, D: 21 p, C: 25 p, B: 29 p, A: 33 p.

Den som går den tvååriga kursen DD1391 har istället följande betygstabell:

E: 11 p, D: 14 p, C: 17 p, B: 20 p, A: 23 p.

Den som efter att ha gjort alla moment i kursen inte når upp till nivån för E får komplettera till E genom att skriva en reflektionsuppsats på lika många sidor som antalet poäng som saknas till betyg E. Rubriken på uppsatsen är D-programmets plats i samhället.

Kriterier för poängbedömning av seminarierna

Eftersom kursen har så många delmoment och vissa delmoment bara tillhör vissa kursomgångar så kan det vara komplicerat att tolka resultatrapporten i Canvas. Här beskrivs hur Canvasresultaten ska tolkas. Ta för vana att en vecka efter varje seminarium kontrollera att dina resultat rapporterats av din mentor.

Varje seminarium har två delmomentrubriker:

seminarium
En poäng under denna rubrik anger godkänt deltagande i reflektionsseminariet. Kriterierna för poängen, som kan vara 1, 0 eller -2, är:

  • 1 (VG): aktivt deltagande vid seminariet. VG kan också ges till den som har laga förhinder (till exempel sjukdom, begravning, däremot inte resor eller arbete) och som lämnat in en godkänd seminarieuppsats (reflektion över övriga gruppmedlemmars reflektioner) på minst två normalsidor till mentorn före seminariet. Den som är på utlandsstudier får VG efter godkänt reflektionsdokument, se Hur gör du om du studerar utomlands? nedan.
  • 0 (G): inaktivt deltagande vid seminariet eller sen ankomst (2-15 minuter) till seminariet. 0 poäng ges också för godkänd seminarieuppsats (reflektion över övriga gruppmedlemmars reflektioner) på minst två sidor som lämnats in till mentorn senast en vecka efter seminariet, se vidare under rubriken ersättningsuppgifter.
  • -2: Godkänd seminarieuppsats på minst två sidor som lämnats in till mentorn mer än en vecka efter seminariet.

uppsats
En poäng som är minst -2 under denna rubrik anger att den skriftliga reflektionen är godkänd. Kriterier för uppsatspoängen:

  • 2 (VG): Texten är inlämnad i tid på rätt plats och uppfyller alla krav på reflektionen, till exempel att alla reflektionsfrågor behandlas tillräckligt djupt, att den typografiska strukturen stämmer med den innehållsliga strukturen, att texten har rätt längd, att texten är möjlig att kommentera för övriga gruppmedlemmar etc. Dessutom ska du ha kommenterat andras reflektioner och kommentarer enligt anvisningarna för uppgiften.
  • 1 (G): Texten och kommentarerna är inlämnade i tid, eller högst en timme för sent, och uppfyller nästan alla krav.
  • 0: Texten och kommentarerna är inlämnade senast en vecka efter seminariet och uppfyller nästan alla krav.
  • -2: Texten är inlämnad senare än en vecka efter seminariet och uppfyller nästan alla krav. Kommentarer behöver inte ha lämnats.
  • -100 (U): inlämningen är underkänd och måste göras om.

Ovanstående poängsystem gäller även etikmomentet, med skillnaden att seminariet är en gruppövning och att ersättningsuppgiften för missad närvaro vid gruppövningen är en ytterligare etikessä.

Ersättningsuppgifter

Den som missat någon obligatorisk uppgift i kursen måste göra en ersättningsuppgift. Instruktionerna för ersättningsuppgifter framgår nedan.

  • Missad skriftlig reflektion: lämna in uppsatsen enligt beskrivningen på det missade seminariets webbsida och mejla mentorn och berätta att du gjort inlämningen.
  • Missad närvaro vid reflektionsseminarium: läs övriga gruppmedlemmars reflektioner och skriv ett tvåsidigt dokument, så kallad seminarieuppsats, där du reflekterar över deras reflektioner. Skicka dokumentet i PDF till din mentor.
  • Missad etikessä eller etikgruppseminariedeltagande: se etikuppgiftsbeskrivningen i kursrummet. Du kan göra sena inlämningar direkt till Jesper Jerkert, men rättningstiden kan då bli längre.
  • Missat datorhistoriaprojekt: gör datorhistoriaprojektet nästföljande år enligt nästföljande kursomgångs uppgiftsbeskrivning.
  • Annan missad obligatorisk uppgift som ingår i ett seminarium: se den aktuella seminariesidan eller kontakta kursledaren.

Sent redovisade uppgifter leder till minskat antal skötsamhetspoäng. Se beskrivningen av examinationen ovan och svaren på frågorna nedan.

Vad händer om du inte kan komma på seminariet?

Om du i förväg vet att du absolut inte kan vara med den schemalagda tiden ska du i god tid försöka byta grupp med en annan student på gruppbyteswikisidan. Om det inte går får du kontakta din mentor som då försöker hitta en tid med någon av de två andra grupperna som mentorn har. Om det inte heller går måste du lämna in en tvåsidig reflektion över övrigas reflektioner (6 stycken i Peergrade) istället. Om du mejlar denna till din mentor inom en vecka efter seminariet får du inget poängavdrag. Annars får du -2 poäng.

Du bör ändå lämna in din skriftliga reflektion i tid för att få poängen som är förknippade med den.

Vad händer om du inte lämnar in din skriftliga reflektion i tid?

Kursen bygger på att alla lämnar in sina reflektionstexter i tid. Om du inte gör det så har du möjlighet att lämna in den upp till en vecka efter seminariet. Om du lämnar in den ännu senare så får du -2 poäng. Förr eller senare måste du lämna in den för att bli klar med kursen.

Vad händer om du inte kommenterar sex andra reflektioner i tid?

Om du inte uppfyller kraven på att kommentera sex andra reflektioner inom utsatt tid får du -2 poäng. Om du kommenterar övrigas reflektioner men inte kommenterar någon reflektion i ditt eget dokument får du 0 poäng om du lämnar in reflektionen upp till en vecka efter seminariet och -2 om du lämnar in den senare.

Hur gör du om du studerar utomlands?

Om du är på utbytesstudier ska du genomföra reflektionsseminarierna på distans. Då får du chans att sprida dina erfarenheter från utbytesstudierna till den övriga gruppen.

Var uppmärksam på när det är dags för inlämningar av skriftliga reflektioner i kursen (några veckor in i varje period). Inför inlämningen läser du instruktionerna på webben, läser, reflekterar och skriver, men istället för att reflektera över kurserna på KTH så reflekterar du över utbytesstudierna och dom kurser du läser i utlandet. Du bör då skriva lite mer än vanligt (750-1200 ord), men å andra sidan behöver du inte närvara vid reflektionsseminariet. Du ska förstås ändå läsa vad dom andra gruppmedlemmarna skrivit i sina reflektioner. Mentorn matar in resultatet på inlämningen i både fältet för den skriftliga reflektionen och fältet för seminariedeltagandet.

Lärare läsåret 2019/2020

Kursledare och examinator är Viggo Kann. Varje grupp har sin egen mentor enligt följande tabell.

mentor grupper
Erik Fransén 1-3
Mårten Björkman 4-6
Douglas Wikström (höst), Per Austrin (vår) 7-9
Johan Karlander 10-12
Stefan Nilsson 13-15
Pawel Herman 16-18
Dena Hussain 19-21
Viggo Kann 22-24
Christian Smith 25-27
Linda Kann 28-30
Marcus Dicander 31-33
Olle Bälter 34-36
Monika Lundell 37-39

Du tillhör samma grupp under hela kursen. Gruppnumret kommer att meddelas under Omdömen i Canvas.

Etikmomentet ges av lärare från avdelningen för filosofi under ledning av Jesper Jerkert och datorhistoriamomentet ges av Nina Wormbs på avdelningen för historiska studier på KTH.

Kurslitteratur

Lär för din framtid - så lyckas du med högskolestudier av Jannika Andersson Chronholm och Staffan Andersson, Studentlitteratur, ISBN 978-91-44-06652-3. Boken finns också på Bokus och Adlibris Kursboken Lär för din framtid

Övrig litteratur

Inför varje reflektionsseminarium kommer ytterligare litteratur att läggas upp på seminariets webbsida i kursrummet på Canvas.

Funktionsnedsättning

Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
https://www.kth.se/student/studentliv/funktionsnedsattning
Informera dessutom kursledaren om du har särskilda behov. Visa då upp intyg från Funka.

Kursenkäter och kursanalys

Ett av kursen lärandemål lyder:

kritiskt granska och reflektera över såväl utbildningens upplägg och genomförande som den egna studieinsatsen

Vid varje seminarium under kursens gång kommer det att finnas möjlighet att ge återkoppling på aktuella kurser. I slutet av varje läsår kommer en obligatorisk enkät att skickas ut till alla kursdeltagare. I enkäten får du bland annat möjlighet att utvärdera kursen och hela programmet. Efter kursens slut kommer kursledaren att göra en kursanalys som publiceras på kursutvecklingssidan.