Kursnämndsmöte, CDEPR/CENMI, HT2019
Kursnämndsmöte i SF1624 för CDEPR/CENMI/CLGYM TEMI2, HT2019
Datum: 6 september 2019
Kursansvarig: David Rydh
Studentrepresentanter:
- Anahat Kelkar (CDEPR1)
- Moa Ahlstrand (CDEPR1)
- Josefine Rafstedt (CDEPR1)
- Liza Quezada Guzmán (CENMI1)
- Rebecka Ingram (CLGYM2 TEMI)
Föreläsningar
Till varje föreläsning finns det några extra slides (ca 2-3 st) i slutet. Det är bra att läsa dessa på egen hand men oftast är det material som kommer senare i kursen. Efter varje föreläsning uppdateras slides'n med svar på frågorna och slides som inte togs upp märks med "ej på föreläsning".
Följande är uppskattat:
- filmer och slides
- slide-numrering
- att det avsätts tid för att svara på frågor
Förslag på förbättringar:
- En del önskar mindre tid på lättare saker och mer tid på svårare saker. Oftast börjar föreläsningarna med mer grundläggande material som gås igenom grundligt och sedan blir det lite ont om tid till mer avancerat material.
- Vore bra med lite svårare exempel ibland.
- Ta upp tillämpningar som motiverar matematiken. Kan vara svårt att hinna med på varje föreläsning men skulle kunna lägga till slides om tillämpningar att läsa själv.
Ibland kan det gå lite fort men överlag fungerar det bra.
Övningar
Det är svårt att veta vilka förkunskaper som krävs för de rekommenderade uppgifterna (särskilt KS/tenta-uppgifterna). Efter vilken föreläsning kan man göra vilken uppgift? Kan man förtydliga detta på kurshemsidan? Seminarie/KS/tenta-uppgifterna är annorlunda/svårare än bokens uppgifter. Tanken är att börja med uppgifterna i boken och sedan gå vidare med KS/tenta- och seminarie-uppgifterna som mer liknar de som sedan kommer på tentamen.
Följande var uppskattat på övningarna:
- egna uppgifter som delas ut,
- att presentera en planering av övningen i början,
- att få tid att räkna själv.
Förslag på förbättringar:
- Bra med repetition men när övningen är precis efter en föreläsning så behövs inte så mycket.
- Hålla sig till det stoff som gåtts igenom hittills i kursen.
- Inte ta upp (enbart) rekommenderade uppgifter så att det blir några över till självstudier utanför schemalagd tid.
I nuläget är det bara CL som går på SI-övningarna. Alltså knappt 10 studenter på 3 SI-assistenter! SI-ledarna uppmanar fler att gå på SI-övningarna (information finns på Facebook-gruppen "SI Algebra & Geometri - P1 HT19"). Dessutom finns mattejouren (=räknestuga i schemat).
Seminarier
I en del seminariegrupper hade seminarieledaren egna uppgifter istället för de som ligger på kurshemsidan. Vore bättre att i första hand göra de vanliga seminarieuppgifterna.
I nuläget ser seminarierna ganska olika ut i olika grupper. Vore bra om det var mer lika.
Eftersom det inte finns lösningar till seminarierna bör studenterna under seminariet (i grupp/själva/genom diskussioner med seminarieledarna) komma fram till lösningar på alla uppgifterna.
Allmänt
Hemsidan: Det vore bättre med en sida per modul istället för 3 som i nuläget (jämför med SF1625 Envariabelanalys).
Terminologi: En svårighet är att föreläsare, övningsledare, bok, seminarieuppgifter, och tentamensuppgifter delvis använder olika terminologi. T ex betyder "parameterform", "parameterframställning", "vector equation", "parametric equation" alla i princip samma sak. Det är inget att sträva efter (och föreläsningarnas terminologi ligger förhoppningsvis mycket nära terminologin på tentamen) men det ingår i kursen att lära sig hantera detta.
Logistik: Det har varit lite kaotiskt vid ut- och inpassering till D1. Använd gärna den bakre dörren. Bra om alla sitter kvar tills föreläsningen är slut och inte börjar packa ihop en minut innan vilket stör andra.
Kursutvärderingsfrågor: På femte föreläsningen så gjordes några utvärderingsfrågor (ca 150 svarande). Översikt av resultatet:
- Hälften är oftast förberedda inför föreläsningarna och många tittar på Lars Filipssons filmer.
- Föreläsningar, övningar, förberedande filmer, att räkna själv fungerar bra; seminarierna mer delade åsikter; boken används inte så mycket.
- Föreläsningarna är ganska tydliga, ganska inspirerande och lagom snabba och lagom svåra.
- De flesta tycker det är lätt att ställa frågor på föreläsningarna.